شناسهٔ خبر: 67653339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد

کاهش ۴ و نیم درصدی مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی در فارس

زهرا عسگری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از کاهش 4.5 درصدی مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی در استان فارس خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهرداد شریفی امروز، ۲۳ تیرماه با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مراجعه به اورژانس بیمارستان‌های دولتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، گفت: با این وجود، با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، مرگ و میر بیمارستانی ۴ و نیم درصد کاهش داشته است. 

وی، راه‌اندازی سامانه «تروما» در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را یکی از عوامل موثر در کاهش مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی دانست و در خصوص این سامانه گفت: از ابتدای سال گذشته با راه‌اندازی این سامانه، سطح‌بندی تریاژ مصدومان حوادث ترافیکی در بیمارستان‌های دولتی به شکل متفاوتی انجام می‌شود. 

شریفی اضافه کرد: به محض ورود یک مصدوم تصادفی به بیمارستان با بررسی شرایط و انجام تریاژ و ثبت اطلاعات اولیه، سامانه به صورت کاملا هوشمند ضمن هشدار به تیم پزشکی در خصوص وضعیت و ارایه خدمات درمانی به هنگام، پروتکل درمانی بر اساس رفرنس‌های معتبر روز دنیا را نیز با توجه به سطح تریاژ مصدوم به صورت هوشمند ارائه می‌کند.  

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیگر مزایای این سامانه، مشخص کردن نوع اقدامات درمانی و تشخیصی مطابق با وضعیت بیمار معرفی کرد. 

وی در ادامه از توزیع هدفمند پزشکان تیم تروما در مناطق مختلف استان به عنوان عامل موثر دیگری در کاهش مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی نام برد و گفت: تامین تجهیزات پیشرفته و تامین تخصص‌های اصلی برای ارایه خدمات درمانی به بیماران تصادفی مانند جراح مغز و اعصاب، جراح عمومی، ارتوپد، طب اورژانس و بیهوشی، توسعه بخش‌های ویژه در شهرستان‌های قطب‌های درمانی و  توسعه خدمات بیمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و مرکز فوریت پزشکی شهید رجایی از دیگر عوامل موثر در کاهش مرگ و میر بیمارستانی در فارس است.

شریفی ادامه داد: همچنین نقاط حادثه‌خیزی که تصادفات بیشتری در آن رخ می‌دهد، شناسایی و نزدیکترین بیمارستان به آن منطقه از نظر تیم درمانی و امکانات پزشکی تقویت شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یادآور شد: افزایش پایگاه‌های جاده‌ای اورژانس پیش بیمارستانی در نقاط حادثه‌خیز نیز موجب شده است تا با حضور تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ بر بالین مصدومان ارائه خدمات پیش بیمارستانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما