شناسهٔ خبر: 67645982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

کاهش ۴ و نیم درصدی مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی در فارس

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از کاهش ۴ و نیم درصدی مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی در استان فارس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «مهرداد شریفی» با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مراجعه به اورژانس بیمارستان های دولتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، عنوان کرد: با این وجود، با برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده، مرگ و میر بیمارستانی ۴ و نیم درصد کاهش داشته است.

او راه اندازی سامانه «تروما» در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را یکی از عوامل موثر در کاهش مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی دانست و در خصوص این سامانه گفت: از ابتدای سال گذشته با راه اندازی این سامانه، سطح بندی تریاژ مصدومان حوادث ترافیکی در بیمارستان های دولتی به شکل متفاوتی انجام می شود.

دکتر شریفی اضافه کرد: به محض ورود یک مصدوم تصادفی به بیمارستان با بررسی شرایط و انجام تریاژ و ثبت اطلاعات اولیه، سامانه به صورت کاملا هوشمند ضمن هشدار به تیم پزشکی در خصوص وضعیت و ارایه خدمات درمانی به هنگام، پروتکل درمانی بر اساس رفرنس‌های معتبر روز دنیا را نیز با توجه به سطح تریاژ مصدوم به صورت هوشمند ارایه می‌کند.

معاون درمان دانشگاه از دیگر مزایای این سامانه، مشخص کردن نوع اقدامات درمانی و تشخیصی مطابق با وضعیت بیمار معرفی کرد.

دکتر شریفی در ادامه از توزیع هدفمند پزشکان تیم تروما در مناطق مختلف استان به عنوان عامل موثر دیگری در کاهش مرگ و میر بیمارستانی مصدومان حوادث ترافیکی نام برد و گفت: تامین تجهیزات پیشرفته و تامین تخصص های اصلی برای ارایه خدمات درمانی به بیماران تصادفی مانند جراح مغز و اعصاب، جراح عمومی، ارتوپد، طب اورژانس و بیهوشی، توسعه بخش های ویژه در شهرستان های قطب های درمانی و توسعه خدمات یمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و مرکز فوریت پزشکی شهید رجایی از دیگر عوامل موثر در کاهش مرگ و میر بیمارستانی در فارس است.

به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نقاط حادثه خیزی که تصادفات بیشتری در آن رخ می دهد، شناسایی و نزدیک ترین بیمارستان به آن منطقه از نظر تیم درمانی و امکانات پزشکی تقویت شده است.

او یادآور شد: افزایش پایگاه های جاده ای اورژانس پیش بیمارستانی در نقاط حادثه خیز نیز موجب شده تا با حضور تکنسین های اورژانس ۱۱۵ بر بالین مصدومان ارایه خدمات پیش بیمارستانی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

نظر شما