شناسهٔ خبر: 67653322 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت:

بخش زیادی از اعضای هیات‌علمی همکاری موثری با صنایع ندارند

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با انتقاد از تعداد کم قراردادهای ارتباط صنعت اعضای هیئت علمی گفت: بخش زیادی از اعضای هیات علمی هنوز همکاری موثری با صنایع ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد سعید سیف در دیدار با روسای تعدادی از انجمن‌های علمی فنی و مهندسی و علوم پایه گفت: هم‌اکنون در کشور با مشکلاتی مانند رشد بیکاری، آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آب، مسائل اقتصادی و صندوق‌های بازنشستگی را داریم؛ همچنین بهره‌وری نامناسب در صنعت کشاورزی و سرانه مصرف بالای انرژی از دیگر مشکلات کلان موجود است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما در قسمت ظرفیت‌ها و فرصت ها با جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان و متخصصین دانشگاهی پیش از ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و موقعیت جغرافیایی برای حمل و نقل را در اختیار داریم که در صورت استفاده مناسب فعال کردن این ظرفیت‌ها قطعاً پیشرفت‌های خوبی در کشور ایجاد می‌شود.

سیف تاکید کرد: برای پیشرفت و توسعه و غلبه بر هرگونه عقب‌ماندگی ما با چهار مولفه برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری کیفیت نیروی انسانی و انباشت تجربه و دانش مواجه هستیم.

وی ادامه داد : سابقه دانشگاه در ایران به چندین قرن قبل بر می گردد ولی متاسفانه بین آن تجربه و شرایط امروز گسست ایجاد شده است و استمرار نهاد دانشگاه در جامعه شکل نگرفته است لذا با توجه به اینکه دانشگاه مدرن در ایران حدود صد سابقه دارند از این لحاظ نسبت به غرب شرایط متفاوتی داریم.

سیف تاکید کرد: آنچه امروز باعث پیشرفت در کشورهای توسعه یافته شده است سرمایه گذاری زیاد در تحقیق و توسعه و تولید محصولات با فناوری بالا و ارزش زیاد شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم یکی از مشکلات موجود نظام علم و فناوری ما را در پراکندگی ظرفیت‌ها و موازی‌کاری‌ها دانست و گفت: اگر ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و همکاری همه موسسات آموزشی و پژوهشی برای حل مسائل به‌کار گرفته شود بسیاری از مسائل موجود حل خواهد شد.

اقدامات شاخص دفتر ارتباط جامعه و صنعت

سیف گفت: در راستای حل نیازهای امروز جامعه که مهارت محوری دانشجویان را می‌طلبد ما حمایت مالی و پشتیبانی بیش از ۷۵ دانشگاه جهت ایجاد و راه اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی را در برنامه های خود قرار داده و انجام دادیم.وی به رشد قابل توجه حضور اعضای هیئت علمی در صنایع در قالب فرصت مطالعاتی در صنعت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان حضور اعضای هیئت علمی در صنعت ۲۶۰ بود که تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۰۲۱ افزایش یافت و در سال جاری نیز احتمالا بیش از این عدد خواهد بود.

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد قرارداد اعضای هیئت علمی با بخش صنعت ۸۷۱۰ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱ هزار و ۲۱۲ قرارداد افزایش یافت و مبلغ قراردادها نیز از ۳۱۰۶ به ۵۸۰۹ قرار داد افزایش یافت.

سیف نسبت به نسبت تعداد کم قراردادهای ارتباط صنعت به تعدادی اعضای هیئت علمی تذکر داد و گفت: بخش زیادی از اعضای هیئت علمی هنوز همکاری موثری با صنایع ندارند.

وی تاکید کرد: از موارد مهم دیگر که باید مورد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی قرار بگیرد استفاده از ظرفیت قانون جهش دانش بنیان است که براساس آن اعضای هیئت علمی و محققان می توانند در بخش تحقیق و توسعه صنایع و شرکت های تولیدی پروژه انجام دهند و هزینه پرداختی شرکت ها به عنوان مالیات آنها پذیرفته شود که تشویق مهمی برای استقبال صنایع از علم و فناوری برای بالابردن بازدهی خودشان است.

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم یکی دیگر از اقدامات شاخص در سال‌های اخیر را تعریف ماموریت استانی برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را تعریف ماموریت از سوی کارگروه مستقر در استانداری اعلام کرد که بر اساس آن موسسات آموزش عالی و پژوهشی برای حل مشکلات صنایع و کشاورزی و محیط زیست استان، یک محور مشخص تخصصی را برعهده می گیرند.

کمک انجمن‌های علمی به مهارت‌افزایی دانشجویان

سیف در پایان با اشاره به فعالیت ۴۰۰ انجمن علمی دارای مجوز وزارت علوم گفت: انجمن‌های علمی می توانند با دانشگاه‌ها با روش هایی همچون برگزاری وبینار معرفی مشاغل مرتبط با حوزه انجمن علمی و مشاغل تخصصی مورد نیاز بازار کار، همکاری در برگزاری و مقالات دومین همایش ملی مهارت افزایی و ارسال محتوای آموزشی مفید جهت استفاده کل دانشجویان کشور کمک کنند.

وی هماهنگی با اعضای حقوقی و صنایع مرتبط جهت ارائه خدمات و همکاری با مراکز هدایت شغلی، همکاری و مشارکت با دانشگاه ها در بهره برداری از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان و معرفی سامانه کارآمد وزارت علوم به اعضای حقیقی و حقوقی و مشارکت در تقویت محتوای آن از دیگر مسیرهای کمک انجمن های علمی به وزارت علوم نام برد.

نظر شما