شناسهٔ خبر: 67653094 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تب دنگی در همه کشور پخش شده؟ | چند درصد مبتلایان دچار نوع شدید آن می‌شوند؟ | تفاوت پشه‌های آئدس‌ در شمال و جنوب ایران

عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه چراکه محدود کردن پشه‌ها به یک منطقه کار دشواری است، گفت: ۲ نوع پشه آئدس (عامل بیماری تب دنگی) به نام‌های اجیپتیپوس و آلبوپیکتوس داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران بیان کرد: آماری که توسط وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به تب دنگی اعلام شده دقیق و درست است، اما این آمار مربوط به مواردی است که بیمار علائم بالینی داشته و برایش تست تشخیصی انجام شده و تشخیص دقیق این بیماری داده شده است.

چند درصد مبتلایان تب دنگی دچار نوع شدید بیماری می‌شوند؟

وی افزود: تعداد مبتلایان واقعی به تب دنگی قطعا از عددی که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، بیشتر است چراکه حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائمی ندارند و این در حالی است که تنها برای افرادی که علائم شدید دارند و به پزشک مراجعه می‌کنند، تست تشخیصی انجام می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه از ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد مبتلا به تب دنگی که علائم دارند تنها ۵ درصدشان دچار نوع شدید بیماری و بستری می‌شوند، ادامه داد: مبتلایان به این بیماری که دارای علائم خفیفی نظیر تب و بدن درد هستند ممکن است به پزشک مراجعه نکنند و گمان کنند دچار سرماخوردگی ساده شدند که البته بیماری در موارد خفیف خود به خود خوب می‌شود. بنابراین حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از مبتلایان به تب دنگی به دلیل بی علامتی یا کم علامتی شناسایی نمی‌شوند.

تب دنگی در همه کشور پخش شده است؟

این متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با این موضوع که آیا تب دنگی در همه کشور پخش شده است، توضیح داد: به نظر نمی‌رسد پشه آئدس در همه کشور پخش شده باشد چراکه این امر زمان‌بر است و این بیماری به سرعت در همه کشور پخش نمی‌شود. البته نمی‌گوییم در همه کشور پخش نمی‌شود، ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد، اما به تدریج پخش می‌شود. در حال حاضر استان‌ها در حال رصد شدن هستند و وضعیتشان گزارش شده است.

۲ نوع پشه آئدس داریم/ تفاوت آئدس‌ها در شمال و جنوب ایران

این پزشک متخصص با بیان اینکه ما ۲ نوع پشه آئدس به نام‌های اجیپتیپوس و آلبوپیکتوس داریم، گفت: اجیپتیپوس بیشتر به نقاط گرمسیر و نیمه گرمسیر مربوط می‌شود، اما این پشه خودش را تکثیر داده و در حال حاضر می‌تواند در مناطق معتدل نیز زندگی کند. آلبوپیکتوس که بیشتر در مناطق اروپایی دیده می‌شود در کشور ما و در مناطق شمالی نظیر گیلان وجود دارد.

تب دنگی در ۴ استان گزارش شده است

عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه در حاضر در استان‌های گیلان، سیستان‌ و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان بیماری گزارش و پشه دیده شده است، بیان کرد: با توجه به سفرهایی که به مناطق شمالی و جنوبی کشور صورت می‌گیرد، احتمال گسترس پشه‌ها بیشتر می‌شود و ممکن است به سایر استان‌ها نظیر تهران نیز برسد چراکه محدود کردن پشه‌ها کار دشواری است.

نظر شما