شناسهٔ خبر: 67653092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

کارگاه‌های داستان‌نویسی «اقلیم قلم» در فارس برپا شد

شیراز - معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برپایی دوره «اقلیم قلم» از سلسله کارگاه‌های داستان‌نویسی «آل جلال» در استان فارس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا خوش‌اقبال با اعلام این خبر گفت: دوره داستان نویسی اقلیمی در استان فارس و شهر سپیدان به مدت چهار روز برگزار شد و صبح روز اول مربوط به کارگاه‌ها بود و تا ظهر روز جمعه ادامه داشت و استاد میهمان در این کارگاه‌ها از اساتید برجسته کشوری در حوزه داستان نویسی بودند.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه معاونت شعر و داستان خانه کتاب ادبیات ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس این دوره را با محوریت داستان اقلیمی برگزار کرد افزود: داستان اقلیمی یکی از مدل‌های داستان‌های حرفه‌ای بومی است که نویسنده‌هایی در ایران به آن می‌پردازند.

این پژوهشگر ادبی گفت: مهدی کفاش، خسرو باباخانی، محمداسماعیل حاجی‌علیان و یوسف قوجق اساتیدی بودند که علاقمندان به کارگاه را راهبری می‌کردند و علاوه بر آن در این کارگاه «محقق» معاون شعر و ادبیات و همکاران تلاشگرشان از خانه کتاب و ادبیات ایران در کنار همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و کارمندان دانشگاه آزاد سپیدان روزهای خاطره‌انگیزی را رقم زدند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس ادامه داد: یکی از محورهای مهم زبان در داستان نویسی، بوم و منطقه‌شناسی زبان است که به نویسندگان اندیشه نوشتن بومی را منتقل می‌کند و وقتی بحث اقوام پیش می‌آید نگاه بوم و زیست بوم فرهنگی و ادبی به شدت مهم است و رفتارها، هنجارها، آداب و رسوم، قومیت‌هایی وجود دارد که در داستان اقلیم نقش گرفته است، همه دارایی فرهنگی یک منطقه است که این نوع از داستان را می‌سازد و طبیعتاً این نوع داستان بر مضمون استوارتر است.

کارگاه‌های داستان‌نویسی «اقلیم قلم» در فارس برپا شد

این استاد حوزه ادبیات بیان کرد: این چند روز علاقمندان و نویسندگان به حوزه این نوع داستان تجربه‌های زیبایی را در کنار اساتید به دست آوردند و همچنین با داد و ستدهای فرهنگی و قومیتی که بین شرکت کنندگان برقرار بود، تازگی اندیشه‌های نو برای خلاقانه‌های داستان آینده در کشور ایران رقم زده شد که در آینده در دوره‌های تکمیلی این آثار به ظهور خواهد رسید.

غلامرضا خوش اقبال با اشاره به اینکه این برنامه از سری مجموعه‌های کارگاه‌های دوره آل جلال محسوب می‌شود که برای اولین بار در استان فارس با همراهی خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه آزاد اسلامی سپیدان و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شده است، گفت: در این برنامه نویسندگان شهرهای اصفهان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و فارس میهمان ما در استان فارس بودند.

این نویسنده و سعدی شناس در پایان با بیان اینکه دوره «اقلیم قلم» از سلسله کارگاه‌های داستان‌نویسی «آل جلال» است اظهار داشت: نکته مثبت برنامه‌هایی از این قبیل، جذب حداکثری علاقمندان و نویسندگان شهرستان‌ها است و تمرکززدایی از برنامه‌های خانه کتاب و ادبیات ایران است که از جذابیت‌های این نوع دوره‌ها خواهد بود و امید داریم با همت همکاران ما در حوزه فرهنگ و ادبیات و حمایت‌های همیشگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این جریان پیوسته باشد.

نظر شما