شناسهٔ خبر: 67651648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دشمن به دنبال دوقطبی‌سازی فضای جامعه در مسئله حجاب است

یک زن یا یک مرد وقتی دچار بی هویتی می‌شود سعی می کند تا به روش دیگری خود را به نمایش بگذارد تا دیگران به او توجه کنند و این ناشی از بی هویتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برنامه امواج شبهه در گفت و گو با محمدحسن ملاعبدالصمد(کارشناس حوزه رسانه) و در ارتباط تلفنی با دکتر مهدیه شادمان (کارشناس و تحلیل گر حوزه بین الملل) به بررسی شگردهای رسانه های بیگانه در قطبی سازی بر محور کاذب حجاب اجباری پرداخت.

گسترش ابتذال توسط غرب با هدف استعمار یک کشور

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: دشمن با هدف قرار دادن مسئله حجاب به عنوان یکی از مولفه های مهم در سبک و فرهنگ زندگی ایرانی اسلامی اساسا به دنبال این است که بنیاد خانواده از هم متلاشی شود و اصالت هویتی را دچار خدشه کند. هدف دشمن با ابزار قرار دادن رسانه در رابطه با این مسئله چیست؟

محمدحسن ملاعبدالصمد کارشناس حوزه رسانه در پاسخ به این سوال گفت: نقش رسانه بر تغییر انگاره های ذهنی افراد بر هیچ کس پوشیده نیست. رسانه سبب می شود تا سبک زندگی افراد یک جامعه بسیار نرم تغییر یابد.

وی با بیان اینکه دلیل گسترش ابتذال توسط غرب با هدف استعمار یک کشور انجام می شود، افزود: افزایش التذاذ جنسی بواسطه کارکردی که بی حجابی می تواند داشته باشد در تقویت دنیاگرایی و در اعتیاد لذت به دنیا است. ما نتوانستیم در موضوع جایگاه زن به درستی عمل کنیم. جایگاه زن در اسلام بسیار بالاست و ابتذالی که غرب از طریق رسانه ها به ترویج آن پرداخته، با هدف پایین آوردن جایگاه زن است و متاسفانه ما نتوانستیم این ارزش و ضدارزش را برای نسل جدید معنا کنیم.

مسئله حجاب دستاویز اختلافات سیاسی شده است

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: رسانه های بیگانه از چه تکنیک هایی در رسانه های خود استفاده کردند تا مسئله حجاب سنبل اعتراض و دستاویز اختلافات سیاسی شود؟

این کارشناس گفت: شاید علت های مختلفی برای بی حجابی یا شل حجابی یک فرد وجود داشته باشد اما رسانه های بیگانه از جمله ماموریت کمپین هایی ایجاد شده این بود که هرگونه کشف حجاب را یک امر سیاسی تلقی کنند و برای القای این موضوع تا حدی موفق بودند و این شگرد دشمن بود تا بگوید هر گونه بی حجابی یا بدحجابی مساوی با اعتراض سیاسی است.

وی افزود: سالیان سال است که از طریق فیلم و سریال های خارج از کشور به قبح زدایی مسائل می پردازند و متاسفانه حتی در برنامه های داخلی نیز این قبح سازی تعمیم داده شده است.

هویت زدایی یکی از تاکتیک های مهم رسانه های بیگانه

ملاعبدالصمد با اشاره به اینکه هویت زدایی یکی از تاکتیک های مهمی است که رسانه های بیگانه در حوزه های مختلف انجام می دهند، گفت: یک زن یا یک مرد وقتی دچار بی هویتی می‌شود سعی می کند تا به روش دیگری خود را به نمایش بگذارد تا دیگران به او توجه کنند و این ناشی از بی هویتی است.

برچسب زنی؛ تاکتیکی که سالیان سال است از آن استفاده می شود

این کارشناس همچنین به تاکتیک برچسب زنی دشمن اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند "مشکل اینجاست که یک نامعادله ای را به تدریج بوجود آورده اند. یک طرف ذی نفع و طرف دیگر مورد انتفاع بشریت را اینگونه تقسیم کردند. طرف ذی نفع مرد است و طرف مورد انتفاع عبارت از زن است. این به طور آرام و به تدریج و با شیوه های گوناگون با تبلیغات مختلف در طول ده ها سال که شاید به صدها سال و یا ۱۵۰سال برسد که دقیق نمی توانم بگویم، شاید شان اجتماعی زن را اینگونه معرفی کرده اند و به نظر ایشان بزرگترین ضربه، اهانت و حق کشی در زمینه زن انجام گرفته، همین است". متاسفانه ما این موضوع را نتوانستیم از طریق رسانه جابیاندازیم. ساخت فیلم و سریال ها برای کودکان از جمله شخصیت باربی به معنای مشخص کردن یک ارزش و منزلت اجتماعی است. یعنی به فرزندان ما از کودکی این مسئله را القاء می کنند که اگر خواستار یک منزلت اجتماعی مناسب هستید باید این پوشش و یا روابط را انتخاب کنید و در این مسیر از تاکتیک برچسب زنی استفاده می کنند که در انتخابات نیز این تاکتیک تکرار می‌شد. برچسب هایی مانند "اگر تو حجاب داشته باشی، فردی افراطی هستی " و یا "به معنای نه گفتن به غرب" و یا "عدم داشتن نشاط فردی" است و این برچسب زنی ها تاکتیک های دشن به شمار می آید.

برای مقابله با تاکتیک برچسب زنی، روشنگری منزلت اجتماعی لازم است

وی اضافه کرد: در مقابل تاکتیک برچسب زنی دشمن باید تبیین صورت بگیرد و به روشنگری منزلت اجتماعی بپردازیم و به جای تغییر در بازی در زمین دشمن بازی کنیم.

ملاعبدالصمد با تاکید بر اینکه باید به تفکیک سازی قوانین فردی و اجتماعی بپردازیم، گفت: حجاب مسئله‌ای است که هم باید دارای قوانین باشد و هم مستلزم ایجاد فرهنگسازی اصولی است.

رسانه مهمترین ابزار برای مقابله با حجاب است

اشراقی- کارشناس- مجری: تاثیر رسانه در دو قطبی سازی جامعه و با ایجاد انگاره کاذب که حجاب یک امری اجباری است سبب می شود تا از همان ابتدا یک جنگ شناختی درباره مسئله حجاب آغاز شود، نظر شما در اینباره چیست؟

مهدیه شادمانی کارشناس و تحلیل گر حوزه بین الملل در این رابطه گفت: هر نظام و تمدنی برای نخبگان و اقشار مختلف جامعه یکسری مبانی دارد. این مبانی در تمدن غربی و اروپایی نیز دارای سه محور علم، سرمایه و استعمار است. آنچکه تمدن غربی در علم به دنبال آن است تسری و تاثیرگذاری باورهای غربی به فضای بین الملل و کشورهای مختلف است و وقتی غرب ارزش هایی را در تقابل با ارزش های خود ببیند، بی شک با آنها مقابله خواهد کرد و مهمترین ابزاری که غرب توانسته از آن طریق با حجاب مقابله کند، رسانه است.

وی افزود: دشمن از طریق رسانه برای مقابله با حجاب و زنان محجبه تولید معنا می کند و حتی برای قرار دادن زن مسلمان در جایگاه تحقیر آمیز به زنان محجبه کشورهای غربی و اروپایی نیز به مقابله پرداخته است.

عرفی سازی یکی از راهبردهای دشمن در مقابله با حجاب است

شادمانی عنوان کرد: دشمن حتی بواسطه کمپین های مختلف جامعه مذهبی ما را نیز درگیر کرده‌ و برای تضعیف مسئله حجاب از راهبردهای مختلفی بهره گرفته که یکی از راهبردهای اصلی آنها عرفی سازی است و اشاعه تساهل در احکام شرعی است تا از این طریق مردم به خصوص در رابطه با مسائل دینی از جمله حجاب و مبانی شرعی سخت گیری های لازم را نداشته باشند و حجاب و نوع پوشش دختران و زنان جامعه ما را یک مسئله شخصی و فردی قلمداد کنند. همچنین در قالب فیلم ها به صورت تدریجی به عادی سازی اعمال غیراخلاقی در فضای جامعه و حیازدایی پرداختند و قبح شکنی کردند.

الگوسازی غرب برای دختران سرزمین ما

وی اظهار داشت: آنها در قدم اول حجاب را از سر دختران ما برنداشتند بلکه ابتدا حیا را مورد هدف قرار دادند و به الگوسازی پرداختند. متاسفانه دختران ما دچار بحران در هویت هستند و از خلاء الگوی اجتماعی و فردی رنج می برند و برخی از سلیبریتی هایی که در جایگاه بالایی قرار دارند را به عنوان یک الگو در مسائل تحصیلی، شغلی، مالی و حتی زندگی انتخاب کردند. الگوهایی که محجبه نیستند و این باور غلط را در درون دختر ما ایجاد کردند که برای موفقیت در فضای اجتماعی باید یک زن بی حجاب را برای الگوی خود انتخاب کنند تا بتواند به راحتی در فضای اجتماع حضور پیدا کند، دقیقا برخلاف آنچکه در داخل به آن پرداخته می شود.

الگو داریم اما توان عرضه نداریم

اشراقی- کارشناس- مجری: تحلیل شما از وضعیت حجاب استایل ها بویژه افرادی که برای بی حجابی خود پول دریافت کرده بودند، چیست؟

این کارشناس در این رابطه گفت: آنچکه متاسفانه جامعه در خصوص حجاب استایل ها این باور غلط را نمی پذیرد این است که فکر می کند حجاب استایل فردی است که می خواهد مُبلغ یک لباس باشد. این در حالی است که فرایند حجاب استایل ها در فضای مجازی با هدف تغییر سبک زندگی و افکار مخاطبین صورت می گیرد. مسئله تنها بحث تغییر لباس و پوشش نیست بلکه ایجاد الگویی برای دختران سرزمین ما است. متاسفانه ما با وجود داشتن الگو، توان عرضه آن را به نسل جوان و نوجوان خود نداشتیم.

وی افزود: قطعا برای هویت سازی زن مسلمان در خصوص نوع پوشش، ابزارهای مختلفی از جمله ابزار خانواده، رسانه، نظام آموزش تاثیرگذار است. نظامی که متاسفانه ضعیف عمل کرده است و غرب توانسته با ایجاد جذابیت های بصری در فیلم و فضای اجتماعی به ارائه الگو برای دختران ما بپردازد.

تقویت هویت فرزندان با ابزارهای مختلف هویت ساز

اشراقی- کارشناس- مجری: برای اینکه در رسانه و غیر رسانه دختران و پسران ما بتوانند نگاه درستی به مسئله حجاب و عفاف داشته باشد، چه راهکارهایی پیشنهاد می دهید؟

شادمانی خاطرنشان شد: ما باید از پایه شروع کنیم و بر بحث هویت یابی دختران و پسران خود متمرکز شویم. قطعا در هویت سازی فرزندان خود برخی از خانواده ها منفعل عمل کردند. بنابراین؛ می بایست از لایه های پایین با ابزارهای مختلف هویت ساز به تقویت هویت فرزندان خود بپردازیم.

وی در پایان گفت: با استفاده مناسب از ابزارهای هویت ساز و همچنین استراتژی و راهبرد حاکمیت در دو عرضه سلبی و ایجابی قطعا می توان حتی در یک روند بلند مدت تاثیرگذار بود.

نظر شما