شناسهٔ خبر: 67533586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بر هم زدن تعادل ذهنی با هدف سردرگمی مخاطب

برخی از رسانه های بیگانه مانند VOA یا اینترنشنال دائما در تلویزیون و صفحات سایت خود رای ندادن را یک اعتراض مدنی می خوانند و آن را امری پسندیده در تمامی دنیا اعلام می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برنامه امواج شبهه در گفت و گو با دکتر حمیدرضا حسینی دانا (استاد دانشگاه و رئیس اندیشکده رسانه و فضای مجازی) و دکتر علی ودایع(کارشناس و تحلیل گر حوزه رسانه وبین الملل) به بررسی سیاست های رسانه های بیگانه در ایجاد بی‌تعادلی به نام تعادل بخشی پرداخت.

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: چرا وقتی اثر تکنیک های رسانه بیگانه کاهش می یابد، به سراغ به هم ریختن تعادل اجتماعی برای برهم زدن سایر حوزه های دیگر می رود؟

حمیدرضا حسینی دانا استاد دانشگاه و رئیس اندیشکده رسانه و فضای مجازی در پاسخ به این سوال گفت: زنده بودن یک جامعه به رفتارو تحرک آن بستگی دارد و حذف کنش گری از جامعه، سبب نائل شدن دشمن به اهداف خود است. رسانه های بیگانه برای برهم زدن تعادل در جامعه سعی می کند تا مخاطب را دچار سردرگمی کند تا توان تصمیم گیری خود را از دست بدهد.

وی افزود: برخی از رسانه های بیگانه مانند VOA یا اینترنشنال دائما در تلویزیون و صفحات سایت خود رای ندادن را یک اعتراض مدنی می خوانند و آن را امری پسندیده در تمامی دنیا اعلام می کنند. در حالیکه در سیاست دوگانه اروپا و آمریکا و در انتخابات اخیر پارلمان اروپایی از تمامی ظرفیت های خود برای افزایش مشارکت بهره گرفتند و حتی به فعال کردن مشارکت سیاسی اقلیت های غیراروپایی ساکن اروپا نیز پرداختند این در حالی است که این دموکراسی در ایران توسط این رسانه ها نکوهیده می شود.

مخاطب ما نیازمند آگاهی است

اشراقی- کارشناس- مجری: بعد از مشارکت ۴۰درصدی مردم در دور اول انتخابات ریاست جمهوری قطعا شاهد مشارکت بیشتری در دوم خواهیم بود. با این وجود چرا غرب تمام تلاش خود را می کند تا آرامش روانی مردم را در انتخابات به هم بریزد و حتی سعی می‌کند تا از نخست وزیر یک رژیم اشغالگر در این راستا بهره بگیرد؟

حسینی دانا اظهار داشت: در نوبت قبلی انتخابات بسیاری از کارشناسان شبکه های فارسی زبان خارج نشین به دلایل مختلف سعی می کردند تا مردم را از مشارکت کنار بزنند اما در روزهای آخر دو تن از کارشناسان شبکه من و تو در صفحه های تویتری خود برای عدم مشارکت مردم به التماس افتاده بودند.

وی افزود: آشفته سازی افکار عمومی گاهی بسیار مرتب، علمی و سیاسی اتفاق می افتد اما گاهی این برنامه ریزی برای کف خیابان صورت می گیرد تا از رای دادن مردم جلوگیری شود. اهل رسانه خوب می دانند که این بازی ها تمامی ندارد ولی به هر ترتیب مخاطب ما نیازمند آگاهی است. ما باید ساز و کارهایی داشته باشیم تا مخاطب در برابر گلوله های مستقیم رسانه های بیگانه قرار نگیرد.

بی تعادلی در راستای ایجاد آشوب، اختلال و درگیری

اشراقی- کارشناس- مجری: در رابطه با نسبت یک جامعه با جامعه بین الملل مانند آمریکا شاهد فضایی هستیم که سعی دارند جامعه را با هیجان پای صندوق های رای بیاورند، اما در ایران شاهد هستیم که انصافا این دوره به شدت رای آگاهانه و گفتمانی در صندوق انداخته می شود. این تفاوت و مزیت نسبی جامعه سیاسی ما نسبت به جوامع دیگر چقدر به آنها این زمینه را می دهد که بتوانند از تکنیک های برای برهم زدن تعادل استفاده کنند؟

علی ودایع کارشناس و تحلیل گر حوزه رسانه و بین الملل در این رابطه گفت: تصویرسازی رسانه‌های بیگانه مبتنی بر منافع جامعه غرب است. تعادل بی تعادلی مبتنی بر منافع تجزیه و تحلیل می شود و در فضای انتخاباتی که در آن قرار گرفته ایم، این بی تعادلی در راستای ایجاد آشوب، اختلال و درگیری است.

اکنون شاهد ایرانی متفاوت هستیم

اشراقی- کارشناس- مجری: انتخابات ایران بیشتر قرار است در معماری آتی جهان اثر گذار باشد یا انتخابات آمریکا؟

این کارشناس عنوان کرد: اکنون شاهد یک ایران متفاوت هستیم. ما یک ایران منطقه ای و یک ایران جهانی داریم. ایران منطقه ای به عنوان یک رکن بنیادین قدرت در خاورمیانه ایفای نقش می کند. ایرانی که پس از وعده صادق مقابل دشمنان و برخی از رقبای خود به نوعی در منطقه جانمایی کرده، مولفه ای کاملا تاثیرگذار است و ایران جهانی نیز به عنوان یک ایران مقتدر در معادلات روابط بین المللی با ورود به سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس تاثیرگذاری مضاعفی پیدا کرده است.

گره زدن یک مسئله محدود به منافع کلان خود نوعی خودزنی است

وی با اشاره به اینکه گره زدن یک مسئله محدود به منافع کلان خود نوعی خودزنی است، گفت: ما اکنون در جامعه جهانی و روابط بین الملل در حال گذار به سیستم چند نظمی یا نظم های جدید هستیم. ایران جهانی به دنبال این است تا در نظم های جدید جانمایی کند. کمااینکه تا بدین جا نیز بخش بزرگی از این کار با راهبردهای شهید امیرعبداللهیان با موفقیت به مرحله اجرا رسیده است. اما در آمریکا در خلال منازعه انتخاباتی جو بایدن و ترامپ هر دو به نوعی تلاش می کردند تا مقتدر بودن خود را به میزان تقابل با ایران گره بزنند.

مشارکت مردم در انتخابات ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یابد

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه جامعه در مسیر شور انتخابات قرار گرفته است پیش بینی می شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد مشارکت مردم افزایش یابد.

ودایع با اشاره به اینکه در عمق ذهن رای دهنده ایرانی با عقلانیت مواجه هستیم، گفت: رای دادن و حضور در انتخابات یک فرآیند فردی، جمعی است و هر انسانی به دنبال کسب منافع است که در این میان ضرر یا تحمل هزینه نیز مسئله ای است که برای مخاطب یا برای رای دهنده دارای اهمیت است. احساس رضایت خاطر و تاثیرگذاری و احساس اینکه رای من یک نفر در انتخابات می تواند تاثیر گذار باشد، دارای اهمیت است.

رسانه های بیگانه سعی دارند تا اتحاد جامعه ایرانی را تکه پاره کنند

اشراقی- کارشناس- مجری: در پی توحش و انواع و اقسام توهین هایی که به ایرانیان مقیم خارج از کشور برای مشارکت در انتخابات شد آیا می توان گفت که این آخرین دستاویز دشمن است؟

این کارشناس در این رابطه گفت: رسانه های بیگانه تلاش می کند تا این جمعیت متحد را تکه پاره کند. گاهی برخی از تاکتیک ها و رفتارها به قدری خباثت آنها را آشکار می سازد که حتی کارشناسان خودشان نیز معترض می شوند. تقسیم بندی افکار عمومی به گروه های کوچکتر می‌تواند آنها را امیدوار نگه دارد که می توان هر گروهی را به روش خاصی از میدان خارج ساخت و آنها را از مشارکت سیاسی دور نگه داشت.

وی افزود: دشمن قصد دارد تا با انواع عملیات روانی به تکه پاره کردن افکار عمومی بپردازد و اذهان را منفعل سازد و مردم را از مشارکت و کنشگری دور کند.

ودیعه عنوان کرد: گفتمان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حاکمیت و مقوله پذیرفته شده در ایران مقابل فقر گفتمانی جبهه مقابل دارای اهمیت و ارزش است.

اشراقی- کارشناس- مجری: آنچکه در بر هم زدن تعادل ذهنی مخاطب از سوی رسانه های بیگانه دنبال می‌شود و آن گزاره های کاذبی که در اتاق فکرهای آنها تولید و از طریق ایادی داخلی و خارجی و این روزها، ربات های شبکه های اجتماعی القاء می شود از جمله اینکه این منافق است و او طالبان؛ تمامی شگردهای رسانه های بیگانه است و مخاطبان باید آگاه باشند و فریب نخورند. نص صریح آنچکه باید اتفاق افتاده است کما اینکه در آدینه گذشته شاهد آن بودیم و آن نیز حضور و مشارکت مردم بود. در جمعه آتی نیز قطعا حضور و مشارکت مردم مهم است و اگر دشمن به دنبال اهداف دیگر است ما به دنبال آینده ایران هستیم.

نظر شما