شناسهٔ خبر: 67653930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

موسوی مطرح کرد؛

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان براساس قانون

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم و مصوبه دولت و تکلیف قانونی و مُر قانون انجام خواهد شد از این رو بازنشستگان نگرانی نداشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری به مناسبت هفته تأمین اجتماعی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و گرامیداشت یاد شهدای خدمت و آیت الله رئیسی گفت: حوزه تأمین اجتماعی از دغدغه‌های شهید رئیسی بودند و همواره پیگیری و توجه ویژه‌ای به خدمت مردم در این سازمان داشتند. امیدواریم بتوانیم خدمت به مردم را ادامه بدهیم.

وی افزود: سازمان با بیش از نزدیک به ۴۷ میلیون نفر افراد تحت پوشش در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از اثرگذارترین سازمان‌های در حوزه خدمات اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین اظهار داشت: در دولت سیزدهم مشکلات بسیاری رو به رو بودیم ولی برای پرداخت حقوق نیازی به استقراض نداریم.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم، به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان مستمری و حقوق بازنشستگان را پرداخت می‌کردیم، گفت: پیش از این نیز، به دلیل ناترازی و کسری نقدینگی در پرداخت حقوق و مستمری، حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ بدهی فقط به بانک رفاه ایجاد شده بود.

میرهاشم موسوی در ادامه اظهار داشت: امروز از بحران سازی های افراطی برای جبران ناکامی‌ها در صندوق عبور کرده‌ایم و نیازی به استقراض برای امور روزمره نداریم. استقراض برای امور روزمره و نه برای سرمایه‌گذاری با هدف ما برای ساخت آینده در تناقض است. فقط برای فروردین ماه امسال مبلغ ۶۵,۰۰۰ میلیارد تومان بود که در ابتدای تیرماه پرداخت شد.

وی با تشریح اقدامات سازمان به تسویه بدهی‌های پیشین به سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه صندوق از حوزه‌های کسب و کار طلب‌هایی داشت یکی از بزرگترین بدهی‌ها به سازمان بدهی دولت‌ها بود. دولت سیزدهم یکی از خوش حساب ترین دولت‌ها بود و میزان ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان پرداخت شده است. کل پرداخت بدهی در دولت‌های قبلی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بود که در دولت سیزدهم ۳و نیم برابر شد.

موسوی افزود: ممکن است بحث ارزش پول مطرح شود که با بررسی‌های دقیق مشخص شد که در این دولت ۶۵ درصد از بدهی‌های همان سال پرداخت شده است که بیش از ۳ برابر شده است.

موسوی با بیان اینکه پرداخت ۶۵ هزار میلیارد تومانی هم داشتیم که با معوقه فروردین ماه برای بازنشستگان پرداخت شد، تصریح کرد: اقدام مهم دیگر دولت که همواره مورد مطالبه بازنشستگان بود بحث تادیه بدهی دولت به صندوق بوده است؛ همواره دولت‌ها یکی از بدهکاران بزرگ صندوق تأمین اجتماعی برشمرده می‌شدند. از بخش‌های کسب و کاری هم بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از حوزه کسب و کار طلب داریم.

وی با اشاره به افزایش پوشش بیمه‌ای گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده جدید وارد سازمان شده‌اند. بیمه زنان خانه دار و بیمه دانشجویان را در این دوره داشته‌ایم که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان در آمدهای بیمه‌ای ایجاد شده است.

موسوی همچنین به پالایش‌هایی که برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها اتفاق افتاده اشاره کرد و بیان داشت: اقداماتی در حوزه فناوری در این حوزه انجام شد که فقط در یکی از بخش‌های مصارف بیمه بیکاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی اتفاق افتاد که کسی که حق بیمه دارد به حق خود برسد.

وی در ادامه افزود: یکی از خدمات در عرصه درمان است که از زمان کرونا خدمات بزرگی انجام شده است و همچنین اقدامات تحولی در این حوزه صورت گرفته است دو نوع خدمت درمان داریم یک نوع خدمت درمان مستقیم است که ۱۰۰ رایگان انجام می‌شود و نوع دوم به صورت غیر مستقیم و خرید راهبردی خدمات سلامت است

وی در این راستا با اشاره به توسعه بخش درمان برای افراد تحت پوشش و بازنشستگان اظهار داشت ۴۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و بیمارستانی را در این دوره به بهره‌برداری رساندیم که بخشی از آن جدید و بخشی به صورت جایگزین بود که عمدتاً در مناطق کم برخوردار بود. توسعه بیمارستان‌هایی در بروجرد آبادان شوشتر و همچنین در اقصی نقاط کشور مانند سیستان و بلوچستان و اردبیل درمانگاه‌های فوق تخصصی که به فاز بهره‌برداری رسیده‌اند را می‌توان نام برد.

موسوی همچنین اظهار داشت: در درمان غیر مستقیم آنچه باعث کاهش خدمات می‌شد را مورد توجه قرار دادیم یک قلم دارو و یا خدمات در این دوره حذف نشد در حالی که ۲۰۰ قلم دارو به داروهای بیمه‌ای اضافه شد همچنین خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه دولتی قرار گرفت از دیگر اقدامات می‌توان به صندوق خدمات بیماری‌های لاعلاج اشاره کرد. علاوه بر آن افراد ۶۵ سال به بالا نیز اگر به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند تعرفه

درمان آن‌ها صفر می‌شود. برای بیماری‌های مزمن دیابت و فشار خون، مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد.

وی در خصوص پرداخت مطالبات طرف قراردادها گفت: ما قبل از دولت سیزدهم ۲۳ همت بدهکاری به مراکز درمانی داشتیم که مطالبات را معادل عملکرد آنها پرداخت کردیم پرداختی ما به وزارت بهداشت در سال گذشته به صورت متوسط ۱۹ همت بود که عملکرد ماهانه وزارت بهداشت به این عدد نمی‌رسیم اما ه دلیل بدهی انباشته از سال‌های قبل مبلغ بیشتری پرداخت در ماه گذشته بالغ بر ۲۰ همت از محل اوراقی که از سازمان برنامه دریافت شد بدهی‌ها به مراکز طرف قرارداد پرداخت کردیم.

موسوی تاکید کرد: سازمان در حال حاضر در شرایط خوبی است و درآمد ما حدود ۶۵ همت است که ۵۵ همت پرداخت مستمری داریم. با توجه به تعهداتی که داریم درآمد ما در ۶ ماهه دوم بیشتر از این خواهد شد حتی ممکن است میزان نقدینگی ما به حدی برسد که وارد سرمایه‌گذاری اختیاری شویم این در حالیست که در ۱۰ ۱۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری به صورت اجباری بوده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بازنشستگان برای شرایط اضطراری اشاره کرد و اظهار داشت: میزان این تسهیلات در آغاز دولت ۷ میلیون تومان بود که اکنون به ۳۰ میلیون رسیده است و حدود ۲۵۰ هزار فقره وام بازنشستگی تعلق گرفت.

وی در خصوص بیمه تکمیلی نیز گفت: بیمه تکمیلی را به لحاظ کیفی و هم به لحاظ مقدار افزایش داده‌ایم قرارداد بیمه ۳۰۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳۰ درصد آن را سازمان تأمین اجتماعی تأمین می‌کند و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط برای بیمه‌های تکمیلی هزینه می‌شود.

موسوی در خصوص سرمایه‌گذاری برای آینده صندوق و پایداری آن گفت آینده سعید و پایداری آن در حوزه سرمایه‌گذاری محقق می‌شود مواجهه درست در حوزه سرمایه‌گذاری و تمرکز راهبردی روی آن موجب می‌شود بحران‌ها و ناترازی‌ها کاهش بیابد دارایی صندوق‌ها متناسب با جی دی پی هر کشور است این شاخص در صندوق تأمین اجتماعی ۱۰ تا ۱۵ درصد است که باید جبران شود میزان دارایی‌ها باید به حدی باشد که ۵ سال تعهدات را بتواند جواب دهد تعهدات امسال ما مطابق با بودجه ۱۰۰۰ همت است که باید ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ همت دارایی داشته باشیم اما میزان دارایی‌های ما تاکنون ۲۰۰۰ همت بوده است که باید بهبود یابد.

وی افزود: بر اساس شاخص سهم سود باید ۱۸ تا ۲۰ درصد از درآمدها از حوزه سرمایه‌گذاری تأمین شود عدد سرمایه‌گذاری ما ۵ تا ۶ درصد بالاتر نرفته است رشد سود بالای ۴۰ درصد بوده است که برای ما قابل قبول نیست بازدهی هم باید بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر ۱۰ تا ۱۲ درصد بازدهی صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری است که البته همین هم در این دوره رشد یافته است از این رو باید از بنگاه‌داری خارج شده و به سمت سرمایه‌گذاری برویم این در حالیست که سن صندوق ما به طور متوسط دو سال جوان شده است این پایداری به واسطه ورودی ما بوده است که سن صندوق از ۴۱ به ۳۹ رسیده است.

موسوی همچنین در خصوص واگذاری‌ها در سازمان تأمین اجتماعی گفت: واگذاری‌ها باید به صورت برگزاری مزایده اتفاق بیفتد ما مفتخریم که بگوییم در این دولت حتی یک آگهی مزایده نداشته‌ایم فقط یک فقره پرونده ایران سازه که از سال ۹۴ به ثمن بخت واگذار شده است ۲۵ آپارتمان در ولنجک تهران به قیمت ۱۴ تا ۱۹ میلیون واگذار شده است در آن زمان حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است که ۵ درصد پیش پرداخت گرفته و بقیه را قسطی کردند و حتی می‌توان به محصولات پتروشیمی که در دریا گم شد اشاره کرد.

وی در ادامه به متناسب سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و اظهار داشت: رسیدگی و توسعه خدمت به بازنشستگان از دغدغه‌های شهید رئیسی بود مجلسم در بودجه و برنامه هفتم تکالیفی را در خصوص بازنشستگان در نظر گرفته است متناسب سازی حقوق بازنشستگان در دولت هم مصوب شد که ۳ میلیون آن پرداخت شد ۱۲,۶۰۰ میلیارد تومان برای همین موضوع باید تأمین می‌کردیم که که چون این میزان برای بازنشستگان کشوری و لشکری پرداخت شده بود ما نیز باید اقدام می‌کردیم از این رو سازمان برنامه این میزان را تأمین کرد این مبلغ برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر بود که برای بازنشستگان حداقل بگیر در قالب کمک معیشتی پرداخت شد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی به پوشش بیمه اتباع بیگانه نیز اشاره کرد و بیان داشت: بیش از ۴ میلیون اتباع داریم که طبق قانون باید تحت پوشه قرار بگیرند کارفرمایان باید حق بیمه کارگران خارجی را بدهند که امسال می‌خواهیم حدود یک میلیون نفر را بیمه کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور منتخب با همان آرامش و رویکردی که در خصوص سیاست‌های ابلاغی رهبری دارند از حاشیه سازی فاصله گرفته حقایق به طور کامل به ایشان منتقل شود تا بتوانند تصمیم درست بگیرند و انتظارات مردم را محقق کنند.

نظر شما