شناسهٔ خبر: 67648581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

تهران - ایرنا - افزایش تبادلات مالی و پولی بین کشورهای عضو، دلارزدایی برای مقابله با فشار آمریکا و توسعه فعالیت‌ها در حوزه ترانزیت و انرژی از جمله موضوعات طرح شده و تاکید رییس مجلس شورای اسلامی در اجلاس بریکس بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، چهارشنبه(۲۰ تیرماه) بود که محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در رأس هیأتی پارلمانی به منظور شرکت در نشست روسای مجالس بریکس، تهران را به مقصد سنت‌پترزبورگ کشور روسیه ترک کرد.

در این سفر سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، سید روح‌الله موسوی نماینده مردم لردگان و خانمیرزا، شهین جهانگیری نماینده مردم ارومیه و مهدی صفری دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی را همراهی کردند.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

یکی از ویژگی‌های بریکس تبادلات مالی و پولی بین کشورهای عضو است

قالیباف پیش از عزیمت به روسیه درباره دلیل این سفر گفت: مجمع پارلمانی بریکس از یک طرف برای تقویت چندجانبه گرایی و از سوی دیگر برای مسائل توسعه محور و امنیت جهانی عادلانه، است تا مسائل اقتصادی و مالی در این اجلاس بررسی شود.که بریکس، شانگ‌های و اوراسیا به عنوان سه گروه بزرگ اقتصادی و تجاری هستند، اظهار داشت: کشورهای عضو بریکس از نظر جمعیتی، جمعیت قابل توجهی‌ در حوزه مصرف و نقش بسیار مهمی در حوزه تولید دارند که ما را از یکجانبه‌گرایی که کشورهای غربی ایجاد کرده‌اند دور می‌کند.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

قالیباف : دلارزدایی، فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور را قطع خواهد کرد

رییس مجلس شورای اسلامی در روز دوم این سفر در جمع سایر اعضا سخنرانی کرد و به موضع همیشگی جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم توجه به یک نظام چندجانبه گرا اشاره کرد و گفت: با چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضا و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس باید به دنبال نقش آفرینی بیشتر و موثرتر در زنجیره ارزش جهانی باشند، تصریح کرد: بر این باورم که اقتصادهای کشورهای عضو بریکس با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و راهبردی، مکمل، متمم و تقویت کننده یکدیگر هستند و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه متقابل همکاری های دوجانبه و چند جانبه است.

قالیباف از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده را دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا عنوان کرد و افزود: این رویه باعث قطع یکی از اهرم‌های اصلی فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد بود. توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه از نمونه‌های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه است. گسترش همکاری در تعیین فرآیندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و نیز توسعه کریدورهای تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس از جمله ظرفیت‌های مهمی است که باید از سوی مجالس عضو، پیگیری و فعال شود. (متن کامل خبر را اینجا ببینید)

قالیباف پس از سخنرانی در این اجلاس، یادداشت تفاهم نامه پروتکل مجمع پارلمانی بریکس را که به امضای همه روسای مجالس حاضر رسیده، امضا کرد.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

قالیباف در دیدار با رئیس دومای ملی روسیه: ارتباط با روسیه سیاست قطعی و تغییرناپذیر جمهوری اسلامی است

قالیباف در حاشیه این اجلاس با ویاچسلاو والودین، رئیس دومای ملی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار گفت: شاهدیم که غرب همه چیز را برای خود می‌خواهد و بزرگترین جنایت و قتل عام را در غزه به راه انداخته و هیچ توجهی به ابتدایی‌ترین مسائل حقوق بشر ندارد. امروز می‌بینیم یک دولت و یک کنگره به همه دنیا زور می‌گوید، تحریم می‌کند و هر قانونی می‌خواهد تصویب می‌کند که این شرایط وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند؛ دولت‌ها، پارلمان‌ها و مردم کشورها در برابر چنین قانون‌شکنی بین‌المللی، جنایت‌ها و تصمیمات یک طرفه باید بایستند و مبارزه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرصت‌هایی که در روابط دوجانبه بین ایران و روسیه وجود دارد و همچنین نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مانند بریکس، شانگهای و اوراسیا بسیار تأثیرگذار و سرنوشت ساز است، افزود: هرچند حجم ارتباطات مالی ما افزایش پیدا کرده است اما این مبادلات با شرایط و ظرفیت‌های موجود فاصله دارد.

وی با بیان اینکه سران جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر توسعه روابط اصرار دارند، یادآور شد: دولت‌ها، پارلمان‌ها، مردم و بخش خصوصی باید فرصت را فراهم کنند. همچنین سیاستی که رهبر معظم انقلاب درباره روابط دو کشور اعلام کردند، سیاست قطعی ما بوده و تغییرناپذیر است.

قالیباف موضوع تجارت، انرژی، ترانزیت و یکپارچگی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را مهم توصیف کرد و افزود: ما نیازمند تلاش مضاعف در زمینه ایجاد هلدینگ‌های مالی و پولی، اقدامات لجستیکی و ترانزیتی هستیم و این موضوع باید دقیق‌تر پیگیری شود.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

پوتین در دیدار با قالیباف: شک ندارم که روابط ایران و فدراسیون روسیه، توسعه خواهد یافت

در ادامه قالیباف در حاشیه این اجلاس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس جمهور روسیه در این دیدار یادآور شد: ایران عضو رسمی بریکس شده است و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. ما حامی عضویت ایران در بریکس بودیم.

وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در حال توسعه است، افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور شما برگزار شد. می‌خواهم ابراز امیدواری کنم و شک ندارم که روابط ایران و فدراسیون روسیه به همان اندازه که در زمان آقای رئیسی که از درگذشت او متأسف و غمگینیم، توسعه خواهد یافت.

پوتین ادامه داد: مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران به‌زودی برگزار خواهد شد و آقای والودین، همتای شما، در رأس هیات روسی در این مراسم شرکت خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه با ابراز خوشحالی از دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهترین آرزوهای من را به رهبر معظم ایران و همه مردم ایران برسانید.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

قالیباف در دیدار با رئیس مجلس سنای قزاقستان: مهم ترین وظیفه ما این است که توافق شانگهای اجرایی شود

در ادامه دیدارهای رییس مجلس شورای اسلامی، ماولن آسیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان با قالیباف در حاشیه اجلاس روسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با بیان اینکه اولویت جمهوری اسلامی و مجلس گذشته و فعلی، همکاری با همسایگان است، افزود: مهم ترین وظیفه ما این است که توافق شانگهای اجرایی شود.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

قالیباف در دیدار با نائب رئیس مجلس ارمنستان : استفاده از فرصت‌های اقتصادی در سایه صلح و آرامش در منطقه

محمدباقرقالیباف در حاشیه این اجلاس با روبین روبینیان نائب رئیس مجلس ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد و در سخنانی گفت: سیاست جمهوری اسلامی گسترش روابط با همسایگان است. خط قرمز ما هر گونه تغییر مرز در همسایگی ایران است و بارها بر این تاکید کردیم. ارتباطات اقتصادی ما با ارمنستان مناسب است و باید به سمت توسعه آن حرکت کنیم. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی حضور نمایندگان ادیان الهی در مجلس است.

همچنین روبین روبینیان در این دیدار گفت: از شما، مقامات و مردم ایران جهت حمایت از ارمنستان در خصوص تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان تشکر می کنم. موضع ایران در موضوع ارمنستان اصولی بوده که خدشه ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران ارامنه حفاظت شده ترین جامعه در کل جهان را دارند، بیان کرد: ما نیاز داریم روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهیم. به دلیل حضور ایران مشتاق استفاده از فرمت ۳+۳ برای حل و فصل مسائل منطقه هستیم.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

دیدار محمدباقر قالیباف و رئیس شورای فدراسیون روسیه

والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه با محمدباقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه این اجلاس با رئیس مجلس بلاروس و محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان دیدار و گفت و گو کرد.

در سفر قالیباف به روسیه در اجلاس بریکس چه گذشت؟

قالیباف : مقابله با تحریم‌های آمریکا مهم‌ترین موضوع طرح شده در بریکس است

محمدباقر قالیباف عصر جمعه(۲۲ تیرماه) پس از بازگشت از مجمع بین‌پارلمانی بریکس، مهم‌ترین محور مذاکره با رئیس جمهور روسیه را کریدور شمال‌جنوب و خط انتقال انرژی اعلام کرد و افزود: بحث ما در بریکس مقابله با تحریم‌های یک جانبه آمریکا بود زیرا کشورهای عضو بریکس بیش از نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد ظرفیت اقتصادی دنیا را در دست دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس در حال ایجاد نهادهای موازی مانند سوئیفت هستند، تصریح کرد: معاملات دو جانبه بریکس با ارزهای غیر دلار انجام می‌شود. همچنین در این سفر با کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان بلاروس و ارمنستان مسائل دو جانبه پیگیری شد.

وی با اشاره به پیگیری مسائل دو جانبه ایران و روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین و روسای دومای و شورای فدراسیون روسیه اظهار داشت: مسئله کریدور شمال به جنوب و همکاری‌ها در حوزه انرژی در این دیدارها پیگیری شد. در حوزه بریکس تنها موضوع اقتصاد مطرح نیست و موضوعات فرهنگی، ورزشی و علمی مطرح نیز مورد توجه است.

قالیباف با بیان اینکه کشورهای مهم اقتصادی در بریکس حضور دارند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث ما در بریکس که بسیار جدی و مهم است تحریم‌های یکجانبه آمریکا است که مورد تایید قوانین بین المللی نیست.

به گزارش ایرنا، سازمان بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی‌ است که به واسطه دارا بودن حدود نیمی از جمعیت جهان و حدود ۴۰ درصد ظرفیت اقتصاد جهانی، منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارند.

در اجلاس سران سازمان بریکس در ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشورها از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی ۱۴۰۲) عضو رسمی این سازمان شدند. اکنون در مجموع ۹ کشور که از قدرت‌های نوظهور جهان به عضویت بریکس درآمده‌اند.

محمدباقرقالیباف نخستین مقام عالی رتبه ایران است که پس از عضویت قطعی کشورمان در این پیمان مهم، در مجامع عمومی بریکس حاضر شد.

نظر شما