شناسهٔ خبر: 67648227 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

احداث ۱۱ تصفیه‌خانه محلی در تهران/ آرامستان جدید در شرق تهرا... -

اقتصاد ایران: معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: ۱۱ تصفیه‌خانه محلی در پایتخت در دست مطالعه یا بهره‌برداری قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران در آئین بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه خلیج فارس منطقه ۱۹ ضمن تسلیت ایام سوگواری امام سوم شیعیان گفت: امروز و در صد و سی و سومین پویش امید و افتخار به افتتاح فاز دوم تصفیه خانه خلیج فارس رسیدیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم شهر فضای سبز است و امروز در راستای احیای فضای سبز و محیط زیست بهتر گامی دیگر برداشته شد، اظهار کرد: فضای سبز تهران از کمربند سبز تهران شروع می‌شود که باعث تلطیف هوا و حفظ حریم پایتخت می‌شود. برنامه امسال این است که تحقق ۱۰۰ درصدی یا بیش از این حد را در کاشت درخت در حریم تهران داشته باشیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه اکثر کشورهای دنیا با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و کمبود منابع آبی درصدد انجام فعالیت‌هایی هستند، گفت: مدیران وزارت نیرو مرتب هشدار کمبود منابع آبی برای پایتخت دارند. تمام مخازنی که در شهرهای ایران داشتیم پر شده اما در تهران این میزان کمتر بوده است. این نگرانی در راستای کمبود آب در مرحله اول برای وزارت نیرو است و نگرانی دوم برای ما که متولی فضای سبز و نگهداری پایتخت هستیم ایجاد می‌شود.

وی گفت: برای نگهداشت فضای سبز و تحقق و توسعه این فضا نگرانی کمبود آب وجود دارد. چند راهکار برای مدیریت آن وجود دارد. یکی این است که از گونه‌های کم آب بر استفاده کنیم که سازمان بوستان‌ها در این راستا برنامه‌هایی داشته است. همچنین کاشت چمن نیز ممنوع اعلام شده اما حفظ چمن‌های موجود و آبیاری مناسب آن در دست اقدام است.

نظری با بیان اینکه اتفاق دیگر در حوزه آبیاری مکانیزه یا قطره‌ای است، گفت: در آبیاری ۱۲۰ هکتار از کمربند فضای سبز در شمال تهران در سال جاری از آبیاری زیر سطحی هوشمند استفاده کردیم.

معاون خدمات شهری ادامه داد: یکی از اقدامات مؤثر که در تفاهم نامه وزارت نیرو و شهرداری تهران لحاظ شده بود نگاه تجدیدپذیرانه به آب است. اگر دفع آب گسترده باشد می‌تواند منابع آلودگی باشد و اگر تجدید پذیر باشد باعث کاهش پساب می‌شود و آب به چرخه استفاده مجدد در فضای سبز برمی گردد.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ میزان استفاده از پساب ۷ میلیون مترمکعب بوده و برنامه داشتیم به ۳۰ میلیون مترمکعب برسد، گفت: با ۴۰۰ درصد پیشرفت این عدد را سپری کردیم، به طوری که تا پایان سال به ۴۵ میلیون مترمکعب می‌رسد. برنامه تفاهم نامه وزارت نیرو و شهرداری برای این موضوع با لحاظ تا افق ۱۴۱۰ برای تحقق ۱۴۰ میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده است.

نظری خاطرنشان کرد: همزمان ۱۱ تصفیه خانه محلی دیگر در پایتخت در دست مطالعه یا بهره برداری قرار دارد که ما را به برنامه پیش رو با وزارت نیرو می‌رساند. موضوع بازچرخانی برای اعضای شورا و شهرداری تهران حائز اهمیت است و مرتب مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه یکی از برکات دیگر این موضوع این است که فاضلاب تصفیه شده جایگزین آب چاه و قنات می‌شود، گفت: میزان حساسیت گیاهان به مواد محلول در فاضلاب و تماس افراد با گیاهانی که توسط فاضلاب آبیاری می‌شود، از نکاتی است که باید با ضوابط سخت گیرانه مورد توجه قرار بگیرد تا آلودگی به سطح فضای سبز برده نشود.
به گزارش خبرنگار شهر؛ نظری در حاشیه افتتاح فاز دوم تصفیه خانه خلیج فارس منطقه ۱۹ در جمع خبرنگاران هم گفت: سال گذشته تصفیه خانه ۲ هزار متر مکعبی را افتتاح کردیم و خردادماه همان سال کلنگ زنی فاز دوم آن را انجام دادیم با حمایت‌هایی که شد امسال شاهد افتتاح فاز دوم پروژه هستیم که ظرفیت تا ۷ هزار متر مکعب می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۱ پروژه دیگر نیز در سطح پایتخت در دست اقدام است که پراکندگی جغرافیایی دارد. هزینه‌های اجرایی هر کدام متفاوت است در این تصفیه خانه از وسعت کمتری استفاده شده و این هزینه را کمتر کرده است.

نظری گفت: در کمربند سبز در پارک سرخه حصار و چیتگر مشکلات آبیاری وجود دارد. برای چیتگر نشست‌هایی برگزار شده و برای سرخه حصار هم این برنامه وجود دارد. چون درخت‌ها و جنگل‌ها در این دو پهنه قدیمی هستند آبیاری به روش قطره‌ای و قدیمی است.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که جانمایی آرامستان های جدید به چه نتیجه‌ای رسید، گفت: با جدیت پیگیر هستیم. البته هر موقع که تملک ایجاد بشود قضیه جدی خواهد شد و در صورت تملک نتیجه اعلام می‌شود. یکی از این آرامستان ها که نزدیک به تملک است در محدوده شرق تهران است و امیدواریم حداقل یک آرامستان به پایتخت اضافه بشود.

نظر شما