شناسهٔ خبر: 67646287 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دشت ابهر وارد فاز بحرانی شد

استان زنجان در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پیاپی را تجربه کرده و تأمین آب برای مصارف مختلف حتی شرب به مسئله اساسی برای این استان تبدیل شده است، افت سطح آب در دشت‌های ممنوعه استان نیز موضوعی است که نمی‌توان بی‌اعتنا از آن عبور کرد .

صاحب‌خبر -
استان زنجان هفت دشت دارد که از این تعداد پنج مورد ممنوعه است و دشت ابهر جزو آن‌ها بوده و در وضعیت بحرانی قرار دارد، اگرچه دشت‌های زنجان،‌ قیدار، سجاس و گل‌تپه نیز در وضعیت مشابهی قرار دارند، به طوری که برداشت‌های نامتعارف و خشکسالی‌های متوالی موجب کاهش سالانه بیش از ۸۰ سانتیمتر از سطح سفره‌های آب‌های زیرزمینی استان شده است.
دشت ابهر که شامل حوزه استحفاظی شهرستان ابهر و خرمدره است بیش از ۵۲ سال پیش به عنوان یکی از دشت‌های ممنوعه استان اعلام شد و هم اکنون نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد به طوری که سالانه ۳۳/۱ متر سطح آب‌های زیرزمینی این دشت افت پیدا می‌کند.
سال گذشته برای جلوگیری از وضعیت اضطراری این دشت اقدام‌هایی انجام و با پر کردن ۲۷ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه ابهر بیش از ۳۸۳ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد.

ابطال مجوز ۸۹ حلقه چاه 
مدیرعامل شرکت‌ آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه در دشت ابهر مجموعاً تعداد چاه‌های آب دارای پروانه بهره‌برداری هزار و ۴۷۷ حلقه و حجم تخلیه سالانه آن معادل ۱۶۸/۸۴ میلیون مترمکعب است، اظهار می‌کند: برای جلوگیری از اضافه برداشت در این دشت مجوز ۸۹ حلقه چاه ابطال شد که صرفه‌جویی ۱/۶ میلیون مترمکعبی را در پی داشت. اکبر باقری تصریح می‌کند: همچنین اصلاح و تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی مجاز به میزان ۶۰۴ حلقه با حجم صرفه‌جویی ۶/۳۴ میلیون مترمکعب در کنار نصب ۵۷۹کنتور هوشمند آب و برق برای کنترل میزان برداشت آب برخی از اقدام‌های پیشگیرانه در دشت ابهر است.وی با بیان اینکه عمده مصارف آب این دشت مربوط به کاربری کشاورزی با تعداد ۷۸۰ حلقه چاه و برداشت ۱۱۸/۸ میلیون مترمکعب در سال است، ادامه می‌دهد: مابقی چاه‌ها مربوط به کاربری‌های خدمات، دومنظوره، شرب، صنایع وابسته به کشاورزی، صنعت، فضای سبز و کاتدیک با حجم تخلیه سالانه ۵۰/۴ میلیون مترمکعب است.

افت یک متری آب 
باقری بیان می‌کند: رعایت الگوی مصرف در همه بخش‌ها ضروری است؛ چراکه بارش‌ها در مناطق مختلف کشور و زنجان کمتر از سال گذشته و میانگین بلندمدت است و این به معنی فشار بر منابع آبی زیرزمینی خواهد بود که در صورت بی‌توجهی به این مهم به خصوص در بخش‌های پرمصرف مانند کشاورزی مواجهه با بحران کمبود آب دور از انتظار نیست.
وی تعداد چاه‌های آب فاقد پروانه فعال و در دست تعیین تکلیف دشت ابهر را ۸۱ حلقه چاه با حجم تخلیه سالانه ۳/۹ میلیون مترمکعب اعلام کرده و تصریح می‌کند: هر چاه غیرمجازی که حفر می‌شود تهدیدی برای همه مصارف آب است و به شدت با چاه‌های غیرمجاز برخورد می‌شود. این منابع آبی حقوق عامه است و نباید این حق را از آیندگان سلب کرد.
به گفته باقری میزان افت آب در دشت ابهر یک متر و ۶۴ سانتیمتر است و در این وضعیت حفظ و نگهداری از منابع آب‌های زیرزمینی این دشت در اولویت‌ قرار دارد؛ چرا که ادامه روند کاهشی این منابع آبی، تأمین آب در سال‌های نه چندان دور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

مصرف بالای آب واحدهای صنعتی 
مدیر امور منابع آب شهرستان ابهر نیز با بیان اینکه استقرار واحدهای صنعتی فولاد در شهرستان ابهر و میزان بالای مصرف آب این واحدها متأسفانه میزان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را افزایش داده است، اظهار می‌کند: راهکارهایی که بتواند ما را در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در این صنعت و کاهش برداشت آب به پیش ببرد، ضروری به نظر می‌رسد.
ابراهیمی ادامه می‌دهد: دشت ابهر یکی از دشت‌های بحرانی استان زنجان به لحاظ وضعیت آب‌های زیرزمینی بوده و به نوعی می‌توان گفت این دشت در مسیر خشکسالی قرار گرفته و هر گونه کم‌کاری آن را به سمت بحران سوق خواهد داد. 

اجرای طرح تصفیه‌خانه ابهر 
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان ابهر نیز با بیان اینکه اجرای طرح تصفیه فاضلاب ابهر سبب حفظ منابع آبی خواهد شد، تصریح می‌کند: با توجه به مصرف بالای آب توسط شرکت‌های فولاد مستقر در ابهر قرارداد تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر ابهر با بخش خصوصی منعقد شده و استفاده از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب در صنعت به جای استفاده از آب پاک، جزو برنامه‌های اصلی برای مقابله با تنش آبی است. 
علی‌اصغر گنج‌خانلو می‌افزاید: پروژه تصفیه‌خانه شهر ابهر از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و پیمانکار ملزم به تحویل آن در سال ۱۴۰۳ است و طبق برآوردی که شده این طرح حدود ۳۰۰ کیلومتر است و کل محدوده موجود شهر ابهر از شهرک گلسار تا شریف‌آباد، انتهای شناط و انتهای حسین‌آباد را در برمی‌گیرد.
وی اظهار می‌کند: این قرارداد هم برای دولت و هم مردم دارای منفعت است؛ چرا که با اجرای این طرح چاه‌های آب زیرزمینی مورد استفاده این شرکت‌ها مسدود و موجب حفظ منابع آبی برای شهر و کاهش افت دشت ابهر خواهد شد. 

نظر شما