شناسهٔ خبر: 68171855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۶ هزار دز واکسن «پنوموکوک» به کودکان در خراسان‌رضوی تزریق شد

مشهد- ایرنا- رییس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۳۶ هزار واکسن پنوموکوک برای حفاظت از ابتلای کودکان به عفونت‌های مهاجم باکتریال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی تزریق شده است.

صاحب‌خبر -

 دکتر زهرا نهبندانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح واکسیناسیون پنوموکوک از اردیبهشت ماه سال جاری در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه همزمان با ۱۷ دانشگاه دیگر کشور در سه نوبت در سنین ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی در احال اجراست.

وی ادامه داد: باکتری پنوموکوک مهمترین عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان محسوب می‌شود که طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها نظیر «مننژیت، پنومونی، اوتیت، سینوزیت، کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم، پریکاردیت ( التهاب پرده بین قلب و ریه، سپتی سمی یا عفونت خونی» را موجب می‌شود و واکسیناسیون پنوموکوک بار جهانی این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

رییس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پنومونی پنوموکوک یکی از شایعترین علل عفونت تنفسی و علل اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است، ادامه داد: کودکانی که به انواع شدید بیماری‌های پنوموکوک دچار می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند، یا به عوارضی مانند فلج دائمی، ناشنوایی و آسیب‌های مغزی دچار می‌شوند.

دکتر نهبندانی افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر نیز به علت کاهش مواجه شدن با بیماری، کاسته خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

نظر شما