شناسهٔ خبر: 67646142 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راه‌اندازی فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس در جنوب پایتخت

فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس با ظرفیت ۵ هزار متر مکعب با حضور مسئولان شهری در جنوب پایتخت به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین اخگرپور؛ شهردار منطقه 19 در آیین بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه خلیج فارس که در قالب صد‌وسی‌وسومین پویش امید و افتخار برگزار شد، اظهار کرد: تصفیه‌خانه خلیج فارس در دو فاز در منطقه 19 احداث شده که در فاز نخست 2 هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب را به روش بیولوژیک انجام می‌دهد که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. فاز نخست این تصفیه‌خانه همزمان با آغاز کلنگ‌زنی میدان میوه و تره‌بار مرکزی انجام شد؛ اما سه دهه به دلیل مشکلات و معارضین بلاتکلیف مانده بود و پس از سه دهه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در زمان بهره‌برداری از فاز نخست این تصفیه‌خانه، فاز دوم آن کلنگ‌زنی شد و امروز به بهره‌برداری رسید. ظرفیت فاز دوم، 5000 مترمکعب است که توان ارتقاء تا 7000 مترمکعب را دارد که در مجموع ظرفیت تصفیه‌خانه خلیج فارس را به 9000 مترمکعب می‌رساند.

شهردار منطقه 19 تهران ادامه داد: با توجه به کم آبی و تنش‌های آبی موجود در کشور و از سوی دیگر معضلات محیط زیستی و عدم تعیین تکلیف فاضلاب شهری باعث شد شهرداری تهران نسبت به احداث این تصفیه‌خانه در فاز دوم اقدام کند. بحث بازچرخانی آب قطعا برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی پایین دست از اهمیت بسزایی برخوردار است. منطقه 19 حجم زیادی فضای سبز دارد که نیازمند آبیاری ویژه است.

وی تأکید کرد: تا به امروز برای آبیاری فضای سبز نیازمند چاه‌های عمیق و نیمه‌ عمیق در منطقه بودیم؛ اما امروز پساب تولیدی تصفیه‌خانه خلیج فارس می‌تواند برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد تا برداشت از سفره‌های زیرزمینی در منطقه به حداقل ممکن برسد. بی‌تردید این امکان ارتقاء شرایط بهداشتی و زیست محیطی منطقه را به همراه دارد.

اخگرپور ادامه داد: با راه‌اندازی فاز دوم این تصفیه‌خانه، لج تولیدی با استفاده از روش‌های نوین به عنوان کود مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که ارزش افزوده‌ای برای شهر و شهرداری تهران به همراه خواهد داشت.

در ادامه این مراسم حسین نظری ضمن تبریک به ملت ایران  برای حضور و مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین تبریک به منتخب مردم و ابراز امیدواری برای حل مشکلات پیش روی کشور گفت: امروز به صدوسی‌و‌سومین پویش امید و افتخار رسیدیم که صد‌و‌سی‌و‌سومین افتتاح و بهره‌برداری را داشته و نشانی است از برنامه‌ریزی، تلاش و اقدام برای حل مشکلات مردم.

نظری افزود: بی‌تردید یکی از موضوعات مهم شهر فضای سبز است که در راستای احیای آن می‌توان به محیط زیست بهتری دست پیدا کرد. امیدواریم شنبه‌های امید و افتخار ادامه پیدا کند و یکی پس از دیگری شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های موثر باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه معاونت خدمات شهری یک معاونت پرمشغله و پرکار است، افزود: خداوند توفیق داده در جایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم به مردم خدمت کنیم. امروز در حوزه فضای سبز کمربند سبز شهر تهران با توفیقاتی که به دست آورده موجب حریم شهر و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز شود. در برنامه امسال نیز تلاش خواهیم کرد نسبت به سال گذشته شاهد تحقق بیش از صددرصدی برنامه توسعه کمربند فضای سبز به شهر تهران باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌هایی که در کشور وجود دارد، مدیریت منابع آبی از موضوعات پراهمیت است. براساس آنچه که وزارت نیرو اعلام می‌کند با وجود بارش‌هایی که امسال رخ داده، سدهای تهران از این بارش‌ها کم بهره بوده و آنچه که انتظار می‌رفت محقق نشد لذا نگرانی‌ها نسبت به کمبود آب همچنان وجود دارد. مدیریت شهری در راستای مدیریت منابع آب چند راهکار شامل استفاده از گونه‌های کم آبر در فضای سبز شهر تهران را در دستور کار خود قرار داده به شکلی که کاشت چمن ممنوع شده و تنها چمن‌های موجود حفظ می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد: در حوزه آبیاری مکانیزه از سیستم آبیاری هوشمند زیرسطحی بهره گرفتیم موضوعی که در سال جاری به حوزه فضای سبز شهر تهران اضافه شده است. یکی دیگر از اقدامات موثر که در تفاهمنامه‌ای میان شهرداری و وزارت نیرو محقق شد حرکت به سوی بازچرخانی آب بود که با تجدیدپذیر کردن آب هم مشکلات محیط زیستی را مدیریت کرده‌ایم و هم آب را به چرخه استفاده مجدد در فضای سبز بازگرداندیم.

وی ادامه داد: سال 1400 میزان استفاده از پسآب در آبیاری فضای سبز تهران هفت میلیون متر مکعب بوده که با حدود 400 درصد پیشرفت در حال حاضر به 30 میلیون متر مکعب رسیده است و تا پایان سال جاری نیز به 45 میلیون متر مکعب افزایش پیدا می‌کند. براساس برنامه این تفاهمنامه تا افق 1410 این میزان استفاده از پسآب به حدود 140 میلیون متر مکعب می‌رسد.

نظری با اشاره به اینکه به طور همزمان 11 تصفیه‌خانه محلی یا در دست مطالعه است یا در مرحله احداث و بهره‌برداری است، افزود: شورا نیز در موضوع بازچرخانی آب تاکید ویژه‌ای دارد. با جایگزینی فاضلاب تصفیه شده با چاه‌ها و قنات‌ها و استفاده هر چه کمتر از منابع آبی قنات‌ها و سفره‌های زیرزمینی در جهت کاهش فرونشست زمین نیز حرکت کرده‌ایم. البته در حوزه استفاده از پسآب در بوستان‌های سطح شهر باید ضوابط سختگیرانه‌ای داشته باشیم. علاوه بر آزمایشگاه‌های موجود در تصفیه‌خانه باید آزمایشگاهی در سطح بوستان‌های شهری نیز این موضوع را مورد پایش و کنترل قرار دهد چراکه قطعا زندگی مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما