شناسهٔ خبر: 67636274 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

۲ هزار میلیون تن گرد و غبار هر سال وارد جو می‌شود

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جهانی (WMO) سالانه حدود ۲ هزار میلیون تن گرد و غبار وارد جو می‌شود.

صاحب‌خبر -

صبح امروز، سازمان ملل متحد اعلام کرد که مقدار گرد و غبار در هوا در سال ۲۰۲۳ کمی کاهش یافته است اما هشدار داد که ممکن است مدیریت ضعیف محیط زیست، باعث تشدید توفان‌های شن و گرد و غبار شود.

سازمان هواشناسی جهانی (WMO) خواستار افزایش هوشیاری در مواجهه با تغییرات اقلیمی شد، زیرا خشک شدن بیشتر سطح خاک سبب می‌شود که گرد و غبار بیشتری توسط باد حمل شود.

طبق گزارش این سازمان، سالانه حدود ۲ هزار میلیون تن گرد و غبار وارد جو می‌شود که آسمان‌ها را تیره کرده و کیفیت هوا را در مناطقی که هزاران کیلومتر دورتر هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر اقتصادها، اکوسیستم‌ها، آب و هوا و اقلیم تاثیر می‌گذارد.

سازمان هواشناسی جهانی در گزارشی اعلام کرد که غلظت گرد و غبار سطحی در سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش انتشار گرد و غبار از مناطقی مانند شمال آفریقا، شبه جزیره عربستان، فلات ایران، شمال هند، مرکز استرالیا و شمال غرب چین به طور میانگین کمی کمتر از سال ۲۰۲۲ بوده است.

با این حال، غلظت‌های میانگین در آسیای مرکزی غربی، شمال و مرکز چین و جنوب مغولستان بالاتر بوده است. شدیدترین توفان گرد و غبار سال، در ماه مارس ۲۰۲۳ مغولستان را درنوردید و بیش از چهار میلیون کیلومتر مربع (۱.۵ میلیون مایل مربع) از جمله چندین استان چین را تحت تاثیر قرار داد.

این توفان موجب کاهش شدید کیفیت هوا شد و در برخی مناطق غلظت PM۱۰ (ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر) به بیش از ۹۰۰۰ میکروگرم در متر مکعب رسید. این وضعیت دید را در برخی مناطق پکن به کمتر از ۵۰۰ متر کاهش داد و به اختلالات قابل توجهی در حمل و نقل و زندگی روزمره منجر شد، که نیاز به سیستم‌های هشدار موثر را برجسته می‌کند.

نظر شما