شناسهٔ خبر: 67627863 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نجات در سواحل، سریال تمام نشدنی مازندران

سید نوید ساداتی

شنا در تابستان شاید مفرح‌ترین و جذاب‌ترین سرگرمی کودکان و بزرگسالان باشد. بسیاری از هموطنان برای تعطیلات و فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان، سواحل مازندران را اولویت سفرهای خود قرار می‌دهند اما باید اذعان کرد که اگرچه دریا همیشه زیباست اما گاهی بی‌رحم می‌شود و بر این اساس نجات افراد در سواحل مازندران سریالی است که گویا پایانی ندارد.

صاحب‌خبر -

اصطلاحاتی نظیر «پلاژ»، «طرح دریا» و یا «طرح سالم‌سازی دریا»، «مناطق شنا ممنوع» و «نجات غریق» واژگان پربازدید و پرمخاطب ماه‌های گرم سال هستند که هر ساله از خرداد ماه در مازندران سرخط خبرها و گزارش‌ها قرار می‌گیرند. خواندنی‌ترین این واژه‌ها و به اصلاح وایرال آنها در بین خبرها «نجات غریق» است که شمار افراد نجات یافته و متاسفانه فوت شده در دریاها را تبیین و تمیز می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مازندران دارای ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی است و ۱۵ شهرستان استان در نوار ساحلی قرار گرفته‌اند. متاسفانه باید اذعان کرد سالی بدون حداقل ده‌ها غریق بر مازندران تمام نمی‌شود که نیمی از آنها را مسافران غیربومی به خود اختصاص می‌دهند. بررسی سوابق تاریخی نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از مسافران و گردشگران با هدف استفاده از سواحل دریا به استان مازندران سفر می‌کنند.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، طی ۲ دهه گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر در دریای مازندران غرق شده‌اند هرچند این روند طی چند سال گذشته با اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا کاهش چشمگیری یافته است اما هنوز روند غریق در دریای پرجاذبه خزر متوقف نشده است. از سویی دیگر برپایی طرح‌های سالم‌سازی با امکانات حداقلی و اولیه از چالش‌های عمده در مناطق ساحلی استان مازندران به شمار می‌رود و سبب شده است تا ساماندهی ساحل میان دستگاه‌های گوناگون دست به دست شود و هر کس، دیگری را در این زمینه مسئول معرفی کند.

رئیس هیأت نجات‌ غریق و غواصی مازندران می‌گوید: از ابتدای طرح‌های دریا امسال در خرداد ماه تاکنون ۲۲۴ نفر از مرگ حتمی در دریای خزر نجات پیدا کردند که از این تعداد ۱۵۹ نفر آقا و ۶۵ نفر خانم هستند اما یکی از دغدغه‌های این روزها بحث حقوق ناجیان غریق است و آنان همچنان چشم‌انتظار دریافت حقوق خردادماه هستند.

نقی کریمیان از افزایش نقاط حادثه‌خیز استان همزمان با آزادسازی سواحل و پسروی دریا خبر داد و خطاب به مسافران هشدار داد: هموطنان از شنا در نقاط دنج و همچنین مناطق سنگ‌چین سواحل پرهیز کرده و همچنین از شنا در شب و همچنین شنا در دریای مواج بشدت خودداری کنند.

به گفته کریمیان هم اکنون حدود ۷۰۰ نقطه حادثه خیز در سواحل دریا در مازندران شناسایی شده و بر اساس تصمیمات فعلی ناجیان غریق تا پایان شهریورماه در سواحل دریا حضور دارند.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران با اشاره به استقرار ۱۰۰۰ ناجی غریق در نقاط حادثه‌خیز سواحل استان گفت: اوج کار ناجیان غریق از ۱۴ مرداد تا پایان شهریور است و با توجه به شرایط خاص دریای خزر و موج‌های شکافنده در این ایام روزهای پرتکاپوی ناجیان غریق در راه است؛ البته با برگزاری دوره‌های آموزشی در سراسر استان آگاهی ناجیان غریق افزایش یافته و با کاهش غریق مواجه هستیم.

بررسی‌های آماری و گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشترین شمار غرق شدگی دریا در محدوده استان مازندران مربوط به کسانی است که از سواحل خصوصی وارد دریا شده و نیز بر اساس همین گزارش‌ها اکثر غرق شدگی‌ها در بین ساعات ۸ شب تا ۸ صبح یعنی در زمان عدم حضور ناجیان غریق به وقوع پیوسته است. هرچند اجرای طرح‌های ساماندهی دریا تاکنون و خاصه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال سبب کاهش چشمگیر غریق در مازندران شده است اما کمبود طرح‌های سالم‌سازی دریا و کمبود ناجیان غریق، وجود مناطق و شناگاه‌های غیرمجاز و زیرپوشش نبودن همه شناگاه‌ها از جمله عواملی است که سبب شده  است تا همچنان دریا علیرغم همه زیبایی‌ها به قربانگاه برخی هموطنان بدل شود.

انتهای پیام

انتهای پیام

نظر شما