شناسهٔ خبر: 67624084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۶ بقعه استان مرکزی میزبان سوگواره بصیرت عاشورایی است

اراک - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: طرح بصیرت عاشورایی در قالب سوگواره همراه با برنامه‌های متنوع مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در ۹۶ بقعه متبرکه و امامزاده این استان برگزار می‌شود. 

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید مرتضی ابراهیمی روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ویژه‌برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی هر سال با هدف اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش در ماه‌های محرم و صفر با همت ادارات اوقاف و امور خیریه، هیات امنای موقوفات و بقاع متبرکه و اصحاب وقف اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از روز یکشنبه مصادف با اول ماه محرم آغاز شده است و تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ مصادف(۳۰ صفر) در ۹۶ امامزاده و مکان مذهبی استان اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: این طرح با اجرای مراسم تعویض پرچم یا بیرق عزای سید و سالار شهیدان، در روز اول ماه محرم با حضور هیات‌های مذهبی و آماده‌سازی و سیاه‌پوش کردن صحن‌های مطهر و محوطه امامزاده، نصب کتیبه‌ها و پرچم‌های عزا و برپایی تابلوهای نمایشگاهی و برگزاری مراسم‌ سنتی سیاه‌پوشان با توجه به آداب و رسوم هر شهر و منطقه آغاز شد.

وی اظهار کرد: فضاسازی صحن بقاع متبرکه و دعوت از دسته‌های عزاداری برای استفاده از این جایگاه و هماهنگی با صدا و سیمای مرکز استان برای انعکاس برنامه از شبکه‌های استانی و انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی در ایام دهه اول محرم و دهه آخر ماه صفر از دیگر اقدامات شاخص این طرح در بقاع متبرکه شاخص استان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اینکه ۴۲ روحانی در سوگواره بصیرت عاشورایی برنانه‌های بصیرت‌افزایی و تبیینی انجام می‌دهند، اضافه کرد: هشت نفر از این طلاب از قم و مابقی از حوزه‌های علمیه استان دعوت شده‌اند.

ابراهیمی اشاره به اینکه اجرای ویژه‌برنامه همایش نوجوانان حسینی با عنوان «احلی من العسل» پنج‌شنبه ۲۱‏‏‏‏ تیر ماه، مصادف با پنجم محرم‌الحرام در ۱۴ بقعه متبرکه برگزار می‌شود، تاکید کرد: ویژه‌برنامه «شیرخوارگان حسینی‌» در اولین جمعه ماه محرم مصادف با ششم ماه محرم ‌همزمان با سراسر کشور در ۲۱ بقعه متبرکه استان مرکزی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: همایش رهروان زینبی‌ ویژه زنان نیز یکی دیگر از برنامه‌های شاخص در طرح بصیرت عاشورایی است که مصادف با ۱۱ محرم‌الحرام در ۱۲ بقعه شاخص استان مرکزی برگزار می‌شود.

وی به استقبال خوب مردم از برپایی خیمه‌های معرفت در برنامه‌های مختلف در طول سال اشاره کرد و گفت: در طرح بصیرت عاشورایی امسال۱۳ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان مرکزی برپا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه ۳۰ هیات مذهبی نیز در طول سال در جوار بقاع متبرکه مستقرند هستند، افزود: این هیات‌ها علاوه بر برنامه‌های هفتگی و مناسبت‌های مختلف طول سال، در کار ویژه‌ها به‌خصوص در ایام محرم و صفر و طرح بصیرت عاشورایی برنامه‌های بیشتری به‌ صورت مشترک با بقاع متبرکه اجرا می‌کنند.

ابراهیمی برگزاری محافل انس با قرآن کریم، برپایی نماز جماعت، مرثیه‌سرایی، مداحی، عزاداری و سینه‌زنی را از دیگر برنامه‌های این سوگواره دانست و اشاره کرد: در کنار این سوگواره ۲ نمایشگاه‌ ویژه محرم در بقاع متبرکه برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایام سوگواره عاشورایی با پخش ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ پرس غذا از عزاداران پذیرایی می شود ادامه داد: ۵۰۰ بسته معیشتی از محل موقوفات مرتبط در میان خانواده‌های کم برخوردار توزیع شد.

نظر شما