شناسهٔ خبر: 67611276 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست سازمان اوقاف از واقفین/ برپایی سوگواره بصیرت عاشورایی در ۳۲۰۰بقعه

محمد طاووسی

حجت‌الاسلام والمسلمین عادل از واقفین درخواست کرد برای وقف‌های خودشان به مشاوران سازمان اوقاف مراجعه کنند، از نگاه او یکی از خلاء‌های موجود در همین ایام محرم و صفر نداشتن فیلم، تئاتر و کارهای فرهنگی هنری متناسب با این ایام است، در حالی که امکان وقف در حوزه تولید فیلم هم وجود دارد و می توان از این طریق فرهنگ عاشورا را به نمایش گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، همزمان با ماه محرم، ماه عزای خامس آل عبا (ع) و اجرای سوگواره بصیرت عاشورایی و برگزاری طرح شمیم حسینی نشست خبری با حضور حجت الاسلام والمسلمین عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه روز چهارشنبه در سازمان اوقاف برگزار شد.

حجت الاسلام عادل در این نشست خبری گفت: سازمان اوقاف این افتخار را دارد که در ایام محرم حسینی در دهه اول محرم میزبان هیئات عزادار حسینی در امامزادگان و بقاع متبرکه باشد.

وی افزود: با عاشورا و عزاداری ریشه در مردم ما دارد و فرهنگ و تاریخ ما مرهون و وام‌دار این حادثه بزرگ است. امام خمینی (ره) فرمود محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه برگزاری مجالس عزاداری و روضه خوانی عامل مهمی در نشر این فرهنگ است و امروز هم شاهد این هستیم که بزرگترین اجتماعات فرهنگی با حضور گسترده جمعیت‌های مردمی برگزار می‌شود، تصریح کرد: عزاداری محرم با پرچمداری خود مردم در کشور ما و همه کشورهای اسلامی و کشورهای غیرمسلمان درحال انجام است. امروز در قلب اروپا و کشورهای آمریکای لاتین برنامه‌های عزای حسینی برگزار می‌شود و هر سال شاهد این هستیم که از اقوام و قومیت‌های مختلف از کشورهای مختلف با حضور در راهپیمایی اربعین به ساحت اباعبدالله الحسین (ع) ابراز ارادت می‌کنند.

وی گفت: بیشترین موقوفات متعلق به سیدالشهدا (ع) است و امروز در سازمان اوقاف قوی‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه اجرای نیت واقفین متعلق به امام حسین (ع) است که در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام عادل با بیان اینکه در ایام محرم دو ویژه برنامه "بصیرت عاشورایی" و "شمیم حسینی" در امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود، گفت: چند سالی است که برای استفاده از تجارب چهره‌های شاخص در عرصه وعظ، خطابه و مدیحه سرایی اهل بیت (ع) جلسات همفکری و هم‌اندیشی را با این بزرگواران برگزار می‌کنیم که امسال در تاریخ ۱۱ و ۱۲ تیرماه این جلسه در آستان مقدس شیخ صدوق برگزار شد. در این جلسات حدود ۲۵۰ چهره مطرح این عرصه شرکت کردند و به آسیب شناسی از برنامه‌های سال قبل و همچنین ارائه پیشنهاداتی پرداختند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد: در ایام بصیرت عاشورایی که از ۱۷ تیرماه آغاز شده و تا ۱۴ شهریور ادامه خواهد داشت، در ۳۲۰۰ بقعه متبرکه برنامه‌های بصیرت عاشورایی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در ابتدای محرم مراسمات فضاسازی و سیاه پوشی محیط بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار شد. همچنین اقامه مجالس عزا، برگزاری جلسات سخنرانی، برگزاری عزاداری و اطعام عزاداران در امامزادگان برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عادل گفت: در این ایام میزبان ۲۲۰۰ مبلغ هستیم که ۶۲۳ نفر از قم، ۸۹۷ نفر از مبلغان بومی استان‌ها و ۷۳۰ هم ائمه جماعات بقاع متبرکه هستند که در ایام محرم و صفر به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد: در دهه اول محرم طرح ویژه‌هایی برگزار خواهد شد که برخی از سال قبل در جریان است. در ۵۲۰ بقعه همایش احلی من العسل با همکاری آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۹۸۰ بقعه برگزار خواهد شد و در بیش از ۳۰۰ بقعه هم خیمه‌های معرفت برپا خواهد شد.

وی افزود: با توجه به تاکید بزرگان در اهتمام به نماز اول وقت، اقامه نماز اول وقت ظهر تاسوعا و عاشورا را در بقاع متبرکه خواهیم داشت.

حجت الاسلام عادل از اهتمام سازمان اوقاف به استقرار هیئت‌های مذهبی در امامزادگان خبر داد و گفت: خیلی از هیئت‌های مذهبی با مذایقی در محدوده مکانی خود مواجه بودند که این آمادگی از سازمان اوقاف اعلام شد و در بسیاری از امامزادگان شاخص در استان‌ها و شهرستان‌ها شاهد برگزاری مراسمات باشکوه عزاداری هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ابراز کرد: در طرح شمیم حسینی و اجرای نیت موقوفاتی که برای امام حسین (ع) وقف شده‌اند، جمعاً ۱۷۵۰۷ موقوفه درآمدزا در موضوع تعزیه‌داری استفاده می‌شود که بالاترین تعداد موقوفه در یک نیت خاص است.

وی گفت: یکی از کارهایی که امسال در طرح شمیم حسینی جدی گرفته شده این است که مراسمات امامزادگان به صورت ویژه‌تر از محل منابع موقوفات حمایت شوند.

حجت الاسلام عادل با بیان اینکه بیش از هشت هزار امامزاده در کشور وجود دارد که توسط مردم مدیریت و نگهداری می‌شوند و هزینه‌های آن از محل نذورات یا محل موقوفات حاصل می‌شود، اضافه کرد: بیش از چهار هزار امامزاده در کشور وجود دارد که فاقد هر گونه نذورات است و امکان اجرای برنامه در آن امامزادگان کمتر است.

وی ادامه داد: حدود ۲۲ هزار هیئت امنا در امامزادگان وجود دارند که به صورت تبرعی و صلواتی فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: اولویت سازمان اوقاف در ابلاغیه شمیم حسینی حمایت از برگزاری مراسمات عزاداری بقاع متبرکه بوده است. برای طرح شمیم حسینی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم که ۳۰ میلیارد تومان آن برای امامزادگانی است که هیئت‌های مذهبی در آن حضور دارند.

عادل عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ اعتبار دهه اول ماه محرم ۷۰ میلیارد تومان بود که در این زمینه ۹ هزار و ۳۰۴ حواله برای امامزادگان صادر شده بود. ‌ امسال که اعتبار برنامه‌های طرح شمیم حسینی بالاتر رفته، ۱۰۰ هیأت مذهبی نیز به صورت ویژه حمایت خواهند شد. کمک‌هایی که از سوی سازمان اوقاف به هیئت‌های مذهبی می‌شود نیز با توجه به شرایط هیئات از پنج میلیون تومان به بالا خواهد بود. سعی ما بر این است که در دهه اول ماه محرم و ایام اربعین ارتباط تنگاتنگی با رسانه‌ها داشته باشیم و در این زمینه تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت.

وی در پایان گفت: از مردم خواستارم برای وقف‌های خود به مشاورین ما مراجعه کنند، در مورد همین ایام محرم و صفر وقف‌های ما در حوزه برپایی مراسم‌های عزاداری و نذری دادن زیاد است، در حالی که یکی از خلاء‌های موجود در همین ایام نداشتن فیلم، تئاتر و کارهای فرهنگی هنری متناسب با این ایام است، در حال حاضر چندین سال است صدا و سیما ما فقط فیلم مختارنامه را پخش می‌کند در حالی که این امکان وجود دارد که وقف در حوزه تولید فیلم هم داشته باشیم تا مردم با فرهنگ عاشورا بیشتر آشنا شوند. اما متاسفانه مردم ما فکر می کنند وقف در این حوزه‌ها ثواب ندارد.

انتهای پیام

نظر شما