شناسهٔ خبر: 67622893 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایران آماده همکاری با شانگهای در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم است

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به لزوم مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم و همکاری مرزی برای تأمین امنیت مرزها توسط کشورهای عضو شانگهای گفت: این موارد از جمله حوزه‌های مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سایر کشورهای عضو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی، سردار احمدعلی گودرزی در دهمین اجلاس رؤسای سازمان‌های مرزبانی کشورهای عضو همکاری شانگهای که در چین برگزار شد، اظهار کرد: مرزبانی جمهوری اسلامی ایران متشکل از گارد ساحلی و هنگ‌های مرزی، ثبات و امنیت خود را با قاطعیت رصد و برای ارتقای امنیت و گسترش صلح و دوستی، با حضور مستمر در مرزهای مشترک براساس قوانین و معاهدات مرزی با همسایگان و توسعه اقتصادی در منطقه تلاش می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز خشکی و آبی در پهنه ۱۶ استان مرزی، با ۱۵ کشور دارای مرزهای مشترک زمینی و دریایی است، افزود: مرزبانان جمهوری اسلامی ایران، ضمن دفاع از تمامیت ارضی کشور، سعی و تلاش وافری دارند تا با در نظر گرفتن حقوق قانونی همسایگان، در زمینه ارتقای روابط فی مابین در تمام ابعاد از جمله ایجاد امنیت پایدار و توسعه اقتصادی در منطقه نقش سازنده و اثرگذاری را ایفا کنند.

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این راستا هماهنگی دیپلماتیک و اجرای دیپلماسی مرزی با مرزبانان کشورهای همسایه و تبادل تجربیات با هدف ارتقای همکاری‌های مشترک همواره در دستور کار این فرماندهی قرار دارد.

سردار گودرزی با تأکید بر اینکه موقعیت ژئوپولیتیکی راهبردی ایران به عنوان یک کشور تأثیرگذار در منطقه قابل چشم پوشی نیست، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن مرز مشترک با کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی و امنیتی مهم در این منطقه ایفای نقش کند.

وی مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را مهم قلمداد کرد و اضافه کرد: مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، مبارزه با افراط گرایی و تروریسم، کنترل جریان مهاجرت غیرقانونی و همکاری در زمینه امنیت مرزها از جمله حوزه‌های مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سایر کشورهای عضو است.

این مقام ارشد مرزبانی فراجا با بیان اینکه مرزهای دوستی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کریدور ترانزیتی مهم، زمینه‌ساز تأمین بیش از پیش منافع کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌شود، تصریح کرد: تأمین امنیت در تمام سطوح به خصوص در مرزها موجب ایجاد فرصت‌های جدید در گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و سایر کشورهای عضو این پیمان می‌شود.

سردار گودرزی ابراز کرد: در مجموع، فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای می‌تواند فرصت‌های مهمی را در زمینه‌های امنیتی و اقتصادی برای کشورهای عضو فراهم آورد، امیدوارم این همکاری‌ها در آینده بیش از پیش گسترش یابد.

نظر شما