شناسهٔ خبر: 67622212 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولید ارقام جدید انگور متناسب با اقلیم استان مرکزی تولید ارقام جدید انگور متناسب با اقلیم استان مرکزی

محققان مرکز تحقیقات کشاورزی بعد از چهار سال تحقیقات موفق به اجرای طرح تأثیر تنش خشکی بر ترکیب پایه و پیوندک انگور در شرایط جوی استان شدند.

صاحب‌خبر -

محقق بخش تحقیقات زراعی و باغبانی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: طرح تحقیقاتی بررسی تأثیر تنش خشکی پایه (هفت رقم) و پیوندک (رقم بی دانه قرمز) بر بعضی خصوصیات ارقام حساس تا متحمل به خشکی انگور در شرایط آب و هوایی استان بعد از چهار سال کار تحقیقاتی با کوشش همکاران و محققان این مرکز به نتیجه رسید.
میرفتاح با اشاره به اینکه انگور یکی از محصولاتی است که سازگاری بالایی به روش پیوند دارد، افزود: یکی از راه‌های افزایش تحمل به تنش‌های خشکی استفاده از روش پیوند است که در این روش از پایه‌های متحمل به خشکی استفاده می‌شود و پیوندک مد نظر را روی آن پیوند می‌زنیم.
او ادامه داد: در مدت چهار سال که این طرح انجام شد به نتایج مطلوبی دست یافتیم که معرفی ارقام متحمل به خشکی است و این ارقام در بین سایر ارقام به عنوان رقم متحمل به خشکی در شرایط آب و هوایی استان مرکزی به باغداران معرفی می‌شود.
این محقق عنوان کرد: این طرح تحقیقاتی برای اولین بار در استان مرکزی از صفر تا صد در فضای باز و در شرایط باغی و با هدف استفاده و معرفی ترکیب پایه و پیوندک متحمل به تنش خشکی در شرایط استان انجام شده که باغداران و کشاورزانی که بخواهند باغ جدید احداث کنند، بتوانند از این پایه و پیوندک استفاده و بهره‌وری آب و عملکرد تولید را افزایش دهند.
میرفتاح افزود: با توجه به اینکه ۷۰ درصد باغات انگور استان از ارقام بی‌دانه و در مناطق هزاوه، خنداب و شازند هستند، اجرای پیوندک را بر روی ارقام بی‌دانه قرمز قرار دادیم چرا که به شرایط باغدار نزدیک‌تر است.
او اضافه کرد: انگور یکی از محصولات باغی استان است که به دلیل اهمیت این محصول سطح تحت زراعت آن در حال افزایش است و در کنار ارقامی که بازارپسندی مطلوبی دارند به عنوان پایه‌های مقاوم به آفات و بیماری‌ها، سرما، خشکی و شوری استفاده می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هم با توجه به اینکه یکی از معضلات و مشکلات که در طی سال‌های اخیر استان و کشور دست به گریبان آن هست، تغییرات اقلیمی و تنش‌های خشکی است، گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز چگونگی مواجه با این مشکل و ارائه راهکار و ارقام مناسب است که بتوان این تغییرات را به نوعی متحمل شد و عملکرد را بالا برد.
گودرزی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های استان وجود باغات انگور است، افزود: در استان مرکزی بیش از ۱۶ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که ۱۲ هزار هکتار آن بارور است؛ این در حالی است که اکثر این باغات در شرایط سن بالا و ارقام مناسبی نیستند.
او گفت: در سال‌های گذشته بحث سرشاخه کاری در باغات را داشتیم و اکنون یکی از روش‌هایی که شروع کردیم، معرفی پایه‌های مقاوم به تنش‌های خشکی در شرایط آب و هوای استان است.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: با توجه به نتایج این طرح تحقیقاتی، با معرفی پایه‌هایی که در صورت ایجاد تنش آبی، هم می‌توان بهره‌وری آب را افزایش داد و هم عملکرد محصول را بالا برد.

نظر شما