شناسهٔ خبر: 67618611 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جنگ غزه غایب بزرگ اجلاس ناتو

امیرمحمد سهرابی

اجلاس سران ناتو از روز سه‌شنبه در واشنگتن دی‌سی با تمرکز بر جنگ اوکراین آغاز شده است اما ظاهرا گفت‌وگوی خاصی در رابطه با جنگ غزه در دستورکار نیست؛ اقدامی که «استاندارد دوگانه» تلقی می‌شود و به‌رغم اهمیتی که این جنگ دارد، متحدان غربی آن را نادیده می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اجلاس سران ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی در تاریخ ۹ ژوئیه (۱۹ تیر) در واشنگتن دی‌سی آغاز شد و تا تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر) ادامه خواهد داشت.

«ایشان تارور» ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست در مطلبی می‌نویسد: «جنگ اوکراین در اجلاس سران ناتو در واشنگتن دی‌سی اولویت بالاتری دارد. اگرچه عضویت این کشور در ائتلاف ناتو فعلا قابل انتظار نیست اما متحدان غربی در تلاشند تا با ارسال تسلیحات به کی‌یف و تعهدات امنیتی جریان جنگ روسیه-اوکراین را به نفع اوکراین تغییر دهند.»

مقامات اوکراینی مدتهاست از متحدان غربی خود خواستار ارسال بیشتر سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات برای دفع عملیات و پیشروی‌ روسیه شده‌اند. «آندری یرماک» رئیس‌ دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیش از آغاز اجلاس سران ناتو به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما به دنبال تصمیمات جدی و قاطع از سوی واشنگتن درخصوص سیستم‌های دفاع هوایی هستیم زیرا با یکی از بحرانی‌ترین لحظات در جنگ مواجه شده‌ایم.»

معیارهای دوگانه غرب؛ جنگ غزه غایب بزرگ اجلاس ناتو «جو بایدن» و «ینس استولتنبرگ» در اجلاس سران ناتو

آنچه اوکراینی‌ها دریافت خواهند کرد، نمایشی نیست

رئیس‌جمهور بایدن روز سه‌شنبه از طرح‌هایی برای ارائه سیستم‌های دفاع هوایی اضافی به اوکراین رونمایی کرد. با این حال، انتظار می‌رود در بیانیه پایانی اجلاس که قرار است توسط همه هیات‌ها امضا شود، زمان خاصی برای عضویت اوکراین در ناتو تعیین نشود.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو که در حال‌ کناره‌گیری از سمت خود است، روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌ای نیوز بیان کرد: «اوکراین دقیقا ۱۰ سال دیگر عضو ائتلاف نظامی ناتو خواهد شد. مشخص است که عضویت اوکراین در ناتو مسئله‌ای بسیار جدی است زیرا اوکراین هم‌اکنون در جنگ به سر می‌برد. بنابراین، مهم‌ترین کار افزایش حمایت‌ها از اوکراین است تا مطمئن شویم که این کشور پیروز خواهد شد؛ این یک پیش‌شرط برای عضویت آتی اوکراین در ناتو است.»

«جیم تاون‌سند» مقام سابق پنتاگون می‌گوید: «آنچه اوکراینی‌ها دریافت خواهند کرد، نمایشی نیست. بهبودی در روند چگونگی کمک‌های ما به اوکراین حاصل خواهد شد.»

ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به جنگ غزه می‌نویسد: «در اجلاس سران ناتو، بعید است غزه توجه زیادی را جلب کند اگرچه یکی از اعضای این ائتلاف قصد دارد این مسئله را در گفت‌وگوها برجسته کند.»

معیارهای دوگانه غرب؛ جنگ غزه غایب بزرگ اجلاس ناتو کودک فلسطینی در ویرانه‌های اردوگاه النصیرات

اسرائیل از سوی غربی‌ها محکوم نمی‌شود

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که مدتهاست از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدیدا انتقاد می‌کند، پیش از رسیدن به واشنگتن گفت که می‌خواهد فاجعه غزه را در کانون توجهات این اجلاس قرار دهد.

یک نماینده پیشرو ترکیه‌ای استدلال می‌کند: «فقدان فشارهای معنادار از سوی غرب علیه نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) یا محکومیت حملات اسرائیل به غیرنظامیان موجب می‌شود تا ناتو به این مسئله اهمیت ندهد و آغوش خود را به سمت اوکراین باز کند.»

رژیم صهیونیستی همچنان با گذشت ۲۷۸ روز به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه ادامه می‌دهد و این جنگ منجر به یک بحران انسانی شدید و آواره شدن بیشتر مردم غزه شده است. طبق آنچه وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده، شمار شهدا از هفتم اکتبر به ۳۸ هزار و ۲۴۳ تن و شمار مجروحان به ۸۸ هزار و ۳۳ تن رسیده است.

«نومان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه و متحد دیرینه اردوغان در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست گفت: «این تزویر و استاندارد دوگانه است. این یک نوع نژادپرستی است زیرا اگر قربانیان فلسطینی را با قربانیان اوکراینی برابر نپذیرید، به این معنی است که می‌خواهید نوعی سلسله مراتب در بشریت ایجاد کنید. این غیرقابل قبول است.»

انتهای پیام

نظر شما