شناسهٔ خبر: 67614743 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سهراب مهم‌ترین قربانی رستم است - اکونیوز

اقتصاد ایران: یوسفعلی میرشکاک در جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه گفت: رستم بارها قربانی می‌دهد که مهم‌ترینش سهراب است. سیاوش هم چند بار خود را قربانی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، هفتاد و دومین جلسه از درس گفتارهای شاهنامه روز گذشته سه شنبه ۱۹ تیر با حضور یوسفعلی میرشکاک توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار شد.

میرشکاک در این جلسه ساخته شدن شهر «سیاوشگرد» توسط سیاوش پرداخت و درباره ویژگی‌های این شهراساطیری گفت: شهری که سیاوش ساخته از عجایب اساطیر است؛ دمای ثابت در تمام سال، آن‌سوی دریای چین پس از بیابان‌های خشک، بر فراز کوهی که قله آن دیده نمی‌شود و هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند به آن برسد و بسیاری ویژگی‌های دیگر.

وی ادامه داد: در این شهر قرار است ورجاوندان نجات‌بخش درآخرالزمان به یاری مردم ایرانشهر بیایند…از تأویل سیاوشگرد یا شهر سیاوش بگذریم و بیندیشیم چرا سیاوش یا رستم و دیگر بزرگان اساطیر در شاهنامه از حق خود می‌گذرند و به جای اینکه حق خود را بطلبند یا قیام کنند قربانی می‌دهند یا قربانی می‌شوند؟

میرشکاک همچنین گفت: رستم بارها قربانی می‌دهد که مهم‌ترینش سهراب است. سیاوش هم چند بار خود را قربانی می‌کند. تن به آزمون آتش سپردن و یا بدون هیچ دفاعی تسلیم آفراسیاب‌شدن و کشته‌شدن و..‌. این ایثارهای شگرف نه برای حفظ کاووس یا آفراسیاب است بلکه برای نگهداشتن و حفظ آئین و ساختاری است که براساس آئین بنا شده است.

نظر شما