شناسهٔ خبر: 67616956 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

علم عزاداری امام حسین (ع)  و صنعت عَلم‌ سازی در بروجرد

علم سازی یا ساخت علم‌ عزاداری برای سوگواری در ایام محرم و شهادت حضرت امام حسین (ع) از صنایع اصیل هنرمندان در بروجرد محسوب می شود که به یمن اراده پیشکسوتان در این شهرستان رواج دارد.‌ علم سازی یا ساخت علم‌ عزاداری برای سوگواری در ایام محرم و شهادت حضرت امام حسین (ع) از صنایع اصیل هنرمندان در بروجرد محسوب می شود که به یمن اراده پیشکسوتان در این شهرستان رواج دارد.‌

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛ علم عزاداری  یکی از ابزارهای نمادین در ایام سوگواری  اباعبدلله الحسین ( ع)  محسوب می شود که خصوصا در  روز عاشورای حسینی  توسط علم‌داران  در پیشاپیش  صف سوگواران و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی حمل می‌شود.

بنا به گفته محققان قدمت  علم‌سازی به زمان آل بویه می رسد و ساخت آن  در برخی از شهرها و مناطق مهم کشور به صورت یک صنعت فعال بوده است.

محققان ساز و بست تزیین صفحه های فولادی برای به وجود آوردن نشانه ها و اشیای نمادین مورد استفاده در مراسم مذهبی را علم سازی می گویند.

در این هنر سازه ای فلزی وچلیپا مانند راکه دارای تیغه هایی است که تعدادشان از عدد فرد تبعیت می کنند، با هنرهایی نظیر قلمزنی، مشبک کاری و طلاکوبی روی فولاد و همچنین احجام فلزی مانند گلدان، پرنده و غیره تزیین می نمایند.

 هم اکنون این هنر به همت استاد حسن خاجوی از اساتید پیشکسوت علم سازی کشوردر شهرستان بروجرد رواج دارد.

 

انتهای پیام 

نظر شما