شناسهٔ خبر: 67614159 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

میرشکاک در جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه عنوان کرد:

شهری که سیاوش ساخته از عجایب اساطیر است

میرشکاک در جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه عنوان کرد: هفتاد و دومین جلسه از درس‌گفتارهای شاهنامه با حضور یوسفعلی میرشکاک به ساخته شدن شهر اساطیری «سیاوشگرد» توسط سیاوش پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک (شاعر و پژوهشگرادبی)، در هفتاد و دومین جلسه از درس‌گفتارهای شاهنامه به ساخته شدن شهر «سیاوشگرد» توسط سیاوش پرداخت و درباره ویژگی‌های این شهراساطیری گفت: شهری که سیاوش ساخته از عجایب اساطیر است؛ دمای ثابت در تمام سال، آن‌سوی دریای چین پس از بیابان‌های خشک، بر فراز کوهی که قله آن دیده نمی‌شود و هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند به آن برسد و بسیاری ویژگی‌های دیگر. 

یوسفعلی‌میرشکاک در این جلسه، که عصرسه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، دراین باره ادامه داد: در این شهر قرار است ورجاوندان نجات‌بخش درآخرالزمان به یاری مردم ایرانشهر بیایند…از تأویل سیاوشگرد یا شهر سیاوش بگذریم و بیندیشیم چرا سیاوش یا رستم و دیگر بزرگان اساطیر در شاهنامه از حق خود می‌گذرند و به جای اینکه حق خود را بطلبند یا قیام کنند قربانی می‌دهند یا قربانی می‌شوند؟ میرشکاک دراین باره خاطر نشان کرد: رستم بارها قربانی می‌دهد که مهم‌ترینش سهراب است. سیاوش هم چند بار خود را قربانی می‌کند. تن به آزمون آتش سپردن و یا بدون هیچ دفاعی تسلیم آفراسیاب‌شدن و کشته‌شدن و. . . این ایثارهای شگرف نه برای حفظ کاووس یا آفراسیاب است بلکه برای نگهداشتن و حفظ آیین و ساختاری است که براساس آیین بنا شده است. 

قابل توجه است، سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه و همچنین درس‌گفتارهای زیبایی‌شناسی زبان فارسی، از ساعت ۱۸ تا ۲۱ سه‌شنبه‌های هرهفته و در قالب دو جلسه مجزا به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسه‌های هفتگی می‌توانند درسالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

انتهای پیام/

نظر شما