شناسهٔ خبر: 67614000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان:

ابتلا به تب دنگی در استان مرکزی گزارش نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: خوشبختانه موردی از ابتلا به این بیماری تب دنگی (Dengue fever) که به دلیل گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود، در استان مرکزی گزارش نشده است. اما با این حال آمادگی لازم برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، اردلان زیلابی افزود: آزمایشگاه تخصصی و پزشک متخصص برای تشخیص این بیماری و ... در استان مرکزی وجود دارد. اما باید در نظر داشت که فعالیت در این بخش‌ها و همچنین تله‌گذاری، برای حوزه سلامت و درمان مشمول هزینه و اعتبارات می‌شود.

وی به آمار پائین ابتلا به بیماری تب دنگی در کشور و بهبود اکثر مبتلایان به این بیماری اشاره کرده و ادامه داد: به دلیل تعداد محدود درگیری با این بیماری، هزینه سنگینی برای درمان بیماری متوجه حوزه سلامت نخواهد شد، اما اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از آن برای جوامع هزینه‌بردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: دوره بیماری تب دنگی مانند دوره بیماری‌های ویروسی است. در برخی افراد ممکن است این بیماری با بیماری‌ تب کریمه کنگو شباهت پیدا کند و خون‌مردگی در پوست مشاهده شود که تشخیص صحیح آن با پزشک است.

زیلابی تصریح کرد: این بیماری واکسن و داروی خاصی ندارد و مردم باید برای جلوگیری از آن بیشتر باید خودمراقبتی داشته باشند. رعایت بهداشت و خوابیدن در پشه‌بند در فضای باز و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت مشاهده علائم بیماری از جمله توصیه‌ها به مردم است.

وی بیان داشت: این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. هنگامی که پشه‌ آئدس از خون یک فرد آلوده به بیماری تب دنگی تغذیه کند، ویروس وارد بدن او می‌شود و سپس زمانی که پشه‌ آلوده شده فرد دیگری را نیش بزند، به راحتی این ویروس به بدن فرد جدید منتقل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: علائم این بیماری بیشتر نظیر علائم بیماری‌های ویروسی است. تب بالای 40 درجه‌ سانتی‌گراد، سردرد شدید، بدن درد، درد پشت چشم، دردهای عضلانی و مفاصل و ... از علائم این بیماری است.

زیلابی ابراز داشت: در برخی افراد شاید علائمی مشاهده نشود و بیماری مانند یک سرماخوردگی ساده و خفیف باشد که پس از چند روز بهبودی کامل حاصل می شود. درمان افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته باشند، ممکن است منجر به بستری در بیمارستان شود.

وی اضافه کرد: درگیری با این بیماری برای افرادی اتفاق افتاده است که به کشورهای امارات، عربستان، سودان، قطر، پاکستان مسافرت کرده‌اند. در این راستا افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس مسافرت کرده‌اند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به تشخیص صحیح و درمان بیماری تب دنگی از سوی پزشکان اشاره کرده و گفت: پزشکان نباید در صورت مراجعه بیماری با چنین علائمی، مورد را مانند بیماری‌های ویروسی دیگر تلقی کنند، بلکه باید آزمایشات لازم برای تشخیص دقیق انجام شود.

زیلابی افزود: هزینه بیماری برای فرد بیمار در صورت سپری کردن چارت سیستم ارجاع و دستورالعمل وزارت بهداشت رایگان است. اگر سیستم ارجاع نباشد به صورت مراجعه به مطب پزشکان متخصص، هزینه درمان مانند سایر بیماری‌های ویروسی است.

وی ادامه داد: برای پیشگیری و آمادگی جهت مبارزه با بیماری تب دنگی اداراتی نظیر محیط‌زیست، راه‌وترابری، بهداشت، فرودگاه، آموزش‌وپرورش و ... زیر نظر استانداری جلساتی را برگزار کرده‌اند و جلسات مستمری برای آمادگی جهت مقابله با بیماری تشکیل شده است. همچنین هرگونه تردد به کشور نیز کنترل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: پشه آئدس انواع گوناگونی دارد و بر حسب نوع پشه در نقاط مختلف به اسامی مختلفی نام برده می‌شود. این پشه در آب‌های اندک راکد و تمیز که حتی می‌تواند آب زیر گلدان خانه باشد، تخم‌گذاری و تولید مثل و همچنین زندگی می‌کند.

زیلابی با اشاره به اینکه پشه آئدس در طول شب خواب بوده و روزگرد است، تصریح کرد: تخلیه یا پوشاندن تمامی منابع آب‌های راکد مانند گلدان‌ها و بطری‌های خالی و ظرف‌های آب حیوانات و لاستیک‌های قدیمی و پلاستیکی یکبار مصرف و قوطی‌های فلزی و مخازن آب الزامی است.

وی بیان داشت: نابود کردن کانون‌های زاد و ولد پشه آئدس نظیر آب‌های اندک راکد ضرورت دارد. بنابراین حفظ بهداشت محیط و جلوگیری از ایجاد فضای مناسب برای زندگی این پشه در پیشگیری از ابتلای به این بیماری، رکنی اساسی محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: بیماری تب دنگی از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود و این پشه به شرط آنکه قبلاً فردی را که ویروس این بیماری را داشته نیش زده باشد، می‌تواند این بیماری ویروسی را به فرد دیگر منتقل کند و در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد.

زیلابی ابراز داشت: تب دنگی که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن نیز گفته می‌شود، از بیماری‌های ویروسی خون‌ریزی دهنده است که از طریق بندپایان و پشه آئدس معروف به ببر آسیایی که یکی از پشه‌های رایج در مناطق استوایی است، قابل انتقال بوده و عمدتاً مربوط به مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دنیا است. 

انتهای پیام/

نظر شما