شناسهٔ خبر: 68040512 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون جهاد کشاورزی کرمانشاه:

ضایعات بخش کشاورزی کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است

زهرا مرادی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: میزان ضایعات بخش کشاورزی کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است.

صاحب‌خبر -

سعید کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در مجموع میزان ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره در سطح کشور حدود ۵۰ درصد برآورد شده، گفت: میزان ضایعات بخش کشاورزی در استان کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری و در حدود ۳۲ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان ضایعات محصولات کشاورزی در زیر بخش های مختلف متفاوت است، گفت:  میزان ضایعات محصولات زراعی در استان که بیشترین تولیدات بخش کشاورزی کرمانشاه را شامل می‌شود، طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۱ درصد است. 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: میزان ضایعات محصولات زراعی در سطح کشور بطور متوسط بین ۱۶ تا ۲۲ درصد اعلام شده است.

وی افزود: میزان ضایعات بخش کشاورزی در محصولات زراعی همچون سبزیجات، گوجه فرنگی و... بیشتر و در محصولاتی همچون گندم، جو و نخود کمتر است.  

وی با بیان اینکه محصولات باغی بیشترین ضایعات را دارند، گفت: میزان ضایعات محصولات باغی استان حدود ۲۲ درصد است که این میزان در کشور بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: میزان ضایعات محصولات باغی در هسته داران بیشتر و در مرکبات کمتر است.

کریمی سپس با بیان اینکه میزان ضایعات بخش کشاورزی در استان کرمانشاه به‌واسطه توسعه سردخانه‌ها، استفاده از سبد مناسب جهت جمع آوری و حمل برخی محصولات کشاورزی بخصوص محصولاتی مثل گوجه فرنگی، محصولات باغی و همچنین نگهداری مناسب از میانگین کشوری پایین‌تر آمده، تصریح کرد: کشاورزان با انجام اقداماتی همچون تنظیم دستگاه‌های بذرکار در فصل کاشت و استفاده از بذور مرغوب می توانند میزان ضایعات بخش کشاورزی را کمتر کنند.

وی با بیان اینکه رعایت نکاتی مثل آبیاری به موقع مزارع و مبارزه به هنگام با آفات می تواند میزان ضایعات بخش کشاورزی را تا حد زیادی پایین بیاورد، ادامه داد: کشاورزان همچنین با در نظر گرفتن نکاتی همچون تنظیم ماشین آلات کشاورزی در فصل برداشت می‌توانند میزان ضایعات را تا حد زیادی پایین آورده و از این طریق تولیدات و درآمد خود را بالا ببرند.

 انتهای پیام

نظر شما