شناسهٔ خبر: 67611296 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کیلیان امباپه، بدون ماسک و بدون جادو

اخراج ناامیدکننده‌ترین فوق ستاره یورو!

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی: تیم ملی اسپانیا شب گذشته در دیدار مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های اروپای ۲۰۲۴ گردبادی را شکل داد و نشان داد که فوتبال می‌تواند قدرتمندترین ساختارهای آهنی را هم بلرزاند، مانند بنایی فرانسوی که دیدیه دشان ساخته و توانسته بود قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ و نایب قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۲ را به ارمغان بیاورد.
فرانسه تا پیش از رسیدن به مرحله نیمه نهایی توانسته بود برنامه‌اش را بیشتر از هر زمان دیگری بر اساس عملگرایی پیش ببرد. آنها در جریان بازی حتی یک گل هم نزده بودند (دو گل به خودی و یک پنالتی که توسط امباپه گل شد) و تنها یک گل دریافت کرده بودند که توسط روبرت لواندوفسکی از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. اما توانستند به این مرحله برسند تا برابر اسپانیا قرار بگیرند. تیم لوئیس دلافوئنته در مرحله نیمه نهایی تا دقیقه ۲۵ دو گل زده بود.
همان نیم ساعت اول تکلیف این شب را روشن کرد و نشان داد که باید با فرانسه که در تمام طول تورنمنت در حال جنگ بود خداحافظی کنیم. تلاش نه چندان زیادی که کیلیان امباپه (بدون ماسک) نشان داد کافی نبود. این پس از پایان این بازی گفت: «اسپانیا از ما بهتر بود. یورو برای من یک ناکامی است. من می‎‌خواستم قهرمان شوم. عملکرد خوبی نداشتم و حالا باید به خانه برویم. نیاز دارم استراحت کنم و سپس زندگی جدیدی را آغاز خواهم کرد.»
2052368
ده دقیقه اول شب گذشته در جنگل‌های اطراف ورزشگاه آلیانز آرنای مونیخ درست بیرون از مرکز باواریا برای فرانسه عالی بود. کولو موانی موفق شد روی بازی منفعلانه اسپانیا گلزنی کند و بلافاصله هم یک کارت زرد نصیب خسوس ناواس ۳۸ ساله شد که مامور مهار امباپه شده بود.
این ستاره جدید رئال مادرید از غفلت این مدافع استفاده کرد تا توپ را به کولو موانی برساند و بازی را ۰-۱ کند. دشان هم هیجان‌زده بود و دور از ذهن نبود که به تیمش در زمین دستور داد پوشش درستی در خط دفاعی داشته باشند و به دنبال استفاده از ضد حملات با استفاده از امباپه باشند که فرصت زدن گل دوم را هم داشت.
جریان بازی درست به سود فرانسه پیش می‌رفت. تا زمانی که نبوغ لامین یامال خودش را نشان داد. پس از تساوی ۱-۱ با بهترین گل جام ملت‌های اروپا باعث شد که امباپه از روی ناراحتی و ناامیدی به سمت داور برود اما هیچکس نمی‌دانست که او به چه چیزی اعتراض می‌کند. درخشش پسر نوجوان بارسا و گل به خودی ژول کنده روی یک ریباند که باعث شد بازی ۱-۲ شود پایانی بر نقشه‌های فرانسه بود و هیچکس به اندازه امباپه از این اتفاق آزرده خاطر نشد. دشان گفت: «ما نتوانستیم به آن اندازه که من دوست داشتم توپ را به جلوی زمین برسانیم.»
امباپه بدون ماسک محافظتی از بینی در این بازی حاضر شد چون از مشکلات آن خسته شده بود. او پاس گلی را برای کولو موانی ارسال کرد و تهدیدی هم برای زدن گل دوم داشت اما بازگشت اسپانیا به بازی باعث شد که برای مدتی طولانی در جریان بازی حضور نداشته باشد. چیز خاصی تا دقایق پایانی بازی از او ندیدیم.
2052366
او حتی به ندرت بار دیگر اقدام به تحت فشار گذاشتن ناواس با وجود اختلاف سن قابل توجه و کارت داشتن این بازیکن کرد و تنها یک بار این اتفاق رخ داد و در نهایت هم این بازیکن اسپانیایی به دلیل مصدومیت زمین بازی را ترک کرد. ناچو در طرف او قرار داشت اما دشان تصمیم گرفت که تغییراتی ایجاد کند و آنتوان گریزمان، ادواردو کاماوینگا و بارکولا به جای آدرین رابیو، انگولو کانته و کولو موانی وارد زمین شدند و امباپه با حضور گریزمان در پشت سرش در مرکز خط حمله قرار گرفت.
امباپه به مدت یک ساعت دور از یار همیشگی‌اش در زمین بود. افت گریزمان باعث شد که دشان تصمیمی غیرمنتظره بگیرد. این بازیکن از مرحله یک هشتم جام جهانی ۲۰۱۴ برابر تیم ملی نیجریه هرگز به عنوان بازیکن تعویضی در یک تورنمنت مهم برای فرانسه به میدان نرفته بود. او در ۱۶ بازی در جریان یورو و جام جهانی در ترکیب اصلی تیم ملی کشورش قرار داشت و تمام تلاشش را برای این تیم به کار گرفته بود.
اما افت و ضعف فاحش و قابل رویت این سرباز دیه‌گو سیمئونه در آلمان باعث شد که سرمربی تیم ملی فرانسه تصمیمی رادیکال بگیرد اما در نهایت پس از یک ساعت مجبور به عقب‌نشینی شد. با این حال، حضور دوباره زوج گریزمان-امباپه در زمین هم کمکی به تغییر شرایط نکرد و دشان به همین دلیل اولیویه ژیرو را به زمین فرستاد. اما این تصمیم هم کارگشا نبود. ناکامی فرانسه سیستماتیک به نظر می‌رسید.
هیچ بازیکنی بیشتر از امباپه شوت نزد (چهار شوت که تنها یکی از آنها در چارچوب بود)، هرچند این کار هم برای به زانو در آوردن اسپانیا کافی نبود. آخرین تلاش او در فاصله ۱۰ دقیقه پیش از پایان بازی بود که نشان از نداشتن قدرت و سرعت کافی برای او بود. او در مسیر نفوذش را ویویان روبرو شد و شوتی را از آستانه محوطه جریمه در موقعیتی تهدیدآمیز زد که روی سکوها فرود آمد. اینجا بود که تیمش و ستاره آنها که حالا باید به مادرید برود کارشان را تمام کردند.
2052367
دشان پس از مرحله یک چهارم نهایی هشدار داده بود که این بازیکن در بین دو نیمه وقت اضافه برابر پرتغال تعویض شده خسته است. بازی نیمه نهایی هم تفاوت خاصی نداشت. کمبود فرانسه در خط حمله در این تورنمنت و در نیمه نهایی تا حد زیادی به دلیل ناکامی امباپه بود که فاصله زیادی از شرایطش در جام جهانی داشت.
دشان در این باره گفت: «او بازی‌های خوبی که همیشه به نمایش می‌گذاشت را ارائه نکرده است اما من به دنبال توجیه و بهانه نیستم. او در بازی اول ضربه سختی خورد و با این حال، ما توانستیم به نیمه نهایی راه پیدا کنیم.»

نظر شما