شناسهٔ خبر: 67609893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پزشکیان دولت هوشمند را در چه شرایطی تحویل می‌گیرد؟ پزشکیان دولت هوشمند را در چه شرایطی تحویل می‌گیرد؟

دولت سیزدهم در شرایطی روزهای پایانی خود را می‌گذراند که دولت هوشمند به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و کارشناسان این انتظار را از دولت چهاردهم دارند که به عنوان یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها به آن توجه و پیگیری شود.

صاحب‌خبر -

پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخاب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب او به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور در نظر داریم که حوزه‌های مختلف اقتصادی را مورد بررسی قرار داده و ببینیم دولت سیزدهم در چه شرایطی آن را به دولت بعدی تحویل می‌دهد.

دولت هوشمند استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و حمایت از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پیشرفته در نهاد‌های حاکم است؛ مفهومی که ارتباط نزدیکی با حکمرانی هوشمند و دولت الکترونیک دارد. به دلیل اهمیت این موضوع، توسعه و پیشرفت دولت هوشمند از اولویت‌های دولت سیزدهم قرار گرفت و در مدت سه ساله خود توانست پیشرفت قابل توجهی را در این زمینه ایجاد کند. 

برای ارائه خدمات به صورت هوشمند دولت سیزدهم اقدامات مهمی انجام داد که می‌توان به گشایش پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور طی سال‌های گذشته تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد. 

ارائه بیش از ۷۵ درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

به دلیل عقب ماندگی‌هایی که در این حوزه وجود داشت و از نظر کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از نظر کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ در کشور قرار داشتیم، ارتقای این شاخص احساس شد و به همین دلیل به عنوان یکی از وعده‌هایی وزیر ارتباطات پس از دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد؛ در نظر گرفته شد.

براساس آخرین اظهارات مسئولان، ۱۳۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل‌اند و بیش از ۷۵ درصد خدمات از این طریق ارایه می‌شود. همچنین بیش از ۴۸ میلیون نفر توانسته‌اند شناسه دیجیتال از طریق یک بار احراز هویت به دست آورند.

همچنین سامانه پنجره واحد مدیریت زمین هم یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی محسوب می‌شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان راهبر فنی این سامانه، ابزارها، زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی مورد نیاز در حوزه زمین را فراهم کرده تا کاربران بتوانند به جای ارائه خدمت از پنجره‌های متعدد، از طریق یک پنجره واحد به ارائه خدمات بپردازند.

لزوم توجه دولت چهاردهم به دولت هوشمند

با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در ۱۵ استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در این مدت شاهد کاهش ۲۳.۱ درصدی ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهر تهران بوده‌ایم. 

از آنجایی که مزایای راه‌اندازی دولت الکترونیک به فساد کمتر، شفافیت بیشتر، توسعه درآمد و کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود کارشناسان تأکید می‌کنند یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دولت چهاردهم، می‌تواند بحث دولت هوشمند باشد چراکه این موضوع به بحث ساماندهی اقتصاد دیجیتال که در همه شئونات مختلف دولت تأثیرگذار است، مربوط می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما