شناسهٔ خبر: 67608428 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

معاون فناوری وزارت علوم مطرح کرد؛

مالکیت فکری حلقه وصل خلق فناوری و اقتصاد دانش بنیان

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: حلقه وصل خلق فناوری صورت گرفته در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری برای آغاز فرآیند اقتصاد دانش بنیان، مالکیت فکری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سجاد محمدعلی نژاد در رویداد حفظ دارایی فکری، نخستین گام تجاری‌سازی یافته‌های دانشگاهیان اظهار داشت: دانشگاه نسل جدید دانشگاهی است که مسئولیت اجتماعی می‌پذیرد، دانشگاهی است که مسائل کشور و جامعه را حل می‌کند، کارآفرین است و با خلق فناوری به اقتصاد دانش بنیان کمک می‌کند. عنصر کلیدی در دانشگاه اساتید هستند که تربیت دانشجویان برای این هدف و حل مسائل جامعه با پژوهش‌هایی که انجام می‌دهند و خلق فناوری توسط آنها صورت می‌گیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در حوزه اقتصاد دانش بنیان یا اساتید باید با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری‌ها را خودشان به محصول تبدیل کنند که برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به این عرصه ورود کردند یا این دارایی فکری، ایده و فناوری باید به وسیله کارگزاری‌ها و از طرف صنایع و برای حل مسائل و توسعه محصولاتشان جذب و تجاری‌سازی بشود و این امر موجب درآمد دانشگاه‌ها و اساتید و تامین مالی پژوهش‌های بیشتر و گسترده تر گردد. باید به دارایی فکری خلق شده در دانشگاه توجه ویژه صورت گیرد.

معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، پارک علم و فناوری البرز را به عنوان دبیرخانه ملی حوزه مالکیت فکری قرار داد و با همکاری معاون علمی، فناوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری قصد دارد برای ۱۰ هزار نفر از اعضای هیئت علمی و مدیران عامل واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری دوره‌هایی برای آشنایی با حوزه به صورت عمومی و تخصصی برگزار کند و حمایت ویژه‌ای را از اختراعات در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری انجام دهد.

در این مراسم از سامانه‌ای که برای توانمندسازی، ارائه دوره‌های آموزشی، مشاوره و ارائه خدمات در زمینه ثبت اختراع صورت می‌گیرد رونمایی شد.

گفتنی است؛ دوره‌های توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در زمینه مالکیت فکری با برگزاری اولین کارگاه آن با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران در دانشگاه علم و صنعت آغاز شد. در این رویداد موضوعاتی چون مالکیت فکری و صنعتی، شیوه‌های توسعه تجاری سازی دارایی‌های فکری با توجه به ظرفیت‌های قانونی ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان و تجربه‌های موفق در این حوزه در کارگاه‌های مختلف ارائه شده است.

نظر شما