شناسهٔ خبر: 67612005 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

با همکاری پارک‌ علم و فناوری البرز؛

رویداد حفظ دارایی فکری برگزار شد

رویداد حفظ دارایی فکری با تلاش دبیرخانه سیاست‌گذاری، توسعه و ترویج مالکیت فکری پارک‌ علم و فناوری البرز و همکاری وزارت ''عتف'' با حضور محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف و به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران در سالن شهید بهرامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، در این مراسم، که با هدف افزایش آگاهی و ارتقای سطح دانش جامعه در زمینه مالکیت فکری  برگزار شد، بوترابی معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علم و صنعت ایران، به نمایندگی از یونسیان رئیس دانشگاه  به حاضران در جلسه بر اهمیت حفظ و حمایت از مالکیت فکری در توسعه علمی و فناوری کشور تأکید کرد و گفت: کشورهای پیشرفته علمی و صنعتی، دستاوردهای تحقیقاتی را به دانش فنی و تولید انبوه تبدیل می‌کنند تا بتوانند از آن به عنوان منبع ایجاد ثروت و قدرت استفاده کنند.

این نشان می‌دهد که عامل کلیدی موفقیت این کشورها تبدیل دستاوردهای علمی به محصولات و خدمات تجاری موفق است. به طور خلاصه، آنها قادر هستند تا با تبدیل نوآوری های علمی به دانش فنی و تولیدات انبوه، ارزش اقتصادی و سیاسی زیادی خلق کنند.

این موضوع برای کشور ما ایران نیز بسیار مهم است تا بتوانیم پتانسیل‌های علمی و فناورانه خود را به نحو مناسبی به ثروت و قدرت تبدیل کنیم. بنابراین نیاز داریم تا زنجیره ارزش را از پژوهش تا تولید و بازار به طور کامل طی کنیم و همچنین سرمایه گذاری های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

در ادامه پیام تصویری زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پخش شد که در آن  بر اهمیت مالکیت فکری و ثبت اختراعات تاکید کرده بود.

وزیر علوم در این پیام گفت: مالکیت‌های فکری، زمینه خلق نوآوری را ایجاد می‌کنند و هر چقدر دایره و محیط دستاوردهای علمی پژوهشی بیشتر باشد عمق و اثربخشی بیشتری دارد.

زلفی گل گفت: بهترین دوران خلاقیت و نوآوری در سنین جوانی است و شرکت‌های نوآور و فناور می‌توانند بستر شغلی خوبی برای افراد تحصیل کرده باشد.

وزیر علوم اضافه کرد: باید نظام انگیزشی را ایجاد کنیم تا افرادی که توانمندی تولید علم را دارند این کار را انجام دهند و علم خود را منتشر و در معرض استفاده جامعه بشریت قرار دهند.

وی افزود: با علم و دانش می‌شود کارهایی را انجام داد که هم اصول توسعه پایدار محقق شود، هم ثروت و امید به زندگی را افزایش دهد.

در ادامه این رویداد، محمد علی‌نژاد، با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان گفت: ما وقتی از دانشگاه نسل 4 و 5 یاد می کنیم با دانشگاهی سروکار داریم که مسئولیت اجتماعی می‌پذیرد و به دنبال حل مسائل و نیازهای کشور است. دانشگاهی که کارآفرینی و تولید علم دارد و مسیر حرکتش برای برطرف کردن مسائل کلان کشور، دانش‌بنیان باشد. بخش عمده‌ای از اقتصاد، توسط دانش‌بنیان محقق خواهد شد که اقتصادی پایدار است و می‌تواند توسعه آن ماندگار و مرجعیت برای کشور باشد.

معاون فناوری و نواوری وزارت عتف در ادامه گفت: دانشگاه نسل 4 و 5 دانشجویانی پرورش می‌دهد که  مهارت و تولیدات علمی و خط فناوری خوبی دارد و می‌تواند نیازهای کشور را برطرف کند و استاد، کلیدی‌ترین عنصر این دانشگاه است که می‌تواند این جریان‌سازی را انجام دهد و حلقه اتصال ما‌بین خلق و فناوری باشد.

محمدعلی نژاد گفت: مبدا نوآوری اساتید هستند و اقتصاد دانش‌بنیان همین دارایی‌های فکری و بحث مالکیت فکری است یعنی اگر بخواهیم وارد بازار تجاری‌سازی و فناوری شویم و تولید محصول داشته باشیم، قطعا باید اولین گامی که برمی‌داریم حفظ دارایی‌های فکری باشد. ما باید از دارایی‌های ویژه‌ای که دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی دارند حفاظت و سعی کنیم آنها را مبنای یک کار تجاری و تولید اقتصادی قرار دهیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف گفت: دبیرخانه‌ای در پارک علم و فناری البرز ایجاد کردیم چرا که پارک علم و فناوری البرز در این زمینه سابقه خوبی داشته و دوره‌های آموزشی‌ و کارهای مخلتفی در حوزه ارزش‌گذاری، مالکیت فکری انجام داده است. پارک علم و فناوری البرز با کمک معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف می‌تواند به رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها در کشور کمک کند.

در ادامه این رویداد، عباسی مدیر پارک علم و فناوری استان البرز، به معرفی، وظایف و اقداماتی که در پارک علم و فناوری استان البرز انجام شده، پرداخت.

در ادامه از نسخه اولیه سامانه مالکیت فکری با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف، رونمایی شد.

در این سامانه تمامی موارد، اعم از ثبت اختراع، پیگیری حمایت‌ها و آموزش‌ها و غیره قرار دارد.

گفتنی است پایان‌بخش این رویداد برگزاری دو کارگاه در حوزه مالکیت فکری و حمایت بین‌المللی از اختراع بود.

نظر شما