شناسهٔ خبر: 67606768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در سه ماه نخست امسال صورت گرفت

انجام بیش از ۱۹ هزار مأموریت توسط اورژانس پیش بیمارستانی همدان

شهره اکبری

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در سه ماه نخست سال‌جاری از ۷۵ هزار و ۴۶۵ مورد تماس تلفنی با اورژانس پیش بیمارستانی استان، تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۱ مورد آن منجر به اعزام آمبولانس و ۲۷۰۶ مورد آن منجر به مشاوره شده است، اظهارکرد: تعداد کل ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی سطح استان در سه ماهه نخست سال‌جاری ۱۹ هزار و ۶۲۱ مورد بوده است.

صاحب‌خبر -

محمد رضا شکوهی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال‌جاری  اورژانس پیش بیمارستانی استان دارای ۷۵ هزار و ۴۶۵ مورد  تماس تلفنی بوده که از این تعداد موارد تماس، تعداد ۶۴۱۹ مورد آن به تماس‌های تلفنی مزاحم اختصاص داشته است، به ایسنا گفت: تماس‌های تلفنی کاذب با اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان به صورت قضایی پیگیری می‌شوند.

وی تصریح کرد:  مزاحمت‌های تلفنی از یک طرف فرصت تماس بیماران نیازمند به خدمات اورژانس را به دلیل اشغال بودن خطوط ارتباطی از بین می‌برد و این امر موجب آسیب یا فوت بیماران و مصدومان می‌شود و از طرفی باعث کاهش توان کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی در مرکز ارتباطات و در برخی موارد پرسنل عملیاتی می‌شود.  

شکوهی خاطرنشان کرد: نیاز به خدمات اورژانسی، برای اغلب مردم و حتی برای خود مزاحم یا خانواده و آشنایان نامبرده، ممکن است پیش بیاید؛ پس بهتر است با اشغال بی‌مورد تلفن ۱۱۵ اورژانس با جان حادثه دیدگان بازی نشود.

شکوهی با اشاره به تعداد ۱۹۹۳ حوادث ترافیکی  در سه ماهه نخست سال‌جاری، تصریح کرد: در این حوادث به  ۳۸۵۵ مصدوم ترافیکی خدمات‌رسانی شده، ضمن اینکه  فوتی ناشی از حوادث ترافیکی در طی مدت فوق ۲۴ مورد بوده است.

وی ادامه داد: همدان  ۸۸۸ مورد، بهار ۱۱۷ مورد، کبودراهنگ ۱۱۶ مورد، رزن .۴۵ مورد، تویسرکان ۱۴۵ مورد، فامنین ۸۱ مورد، نهاوند ۱۹۲مورد، ملایر ۳۷۹ مورد و درگزین ۳۰ مورد به تفکیک شهرستانها، حوادث ترافیکی بوده که اورژانس پیش بیمارستانی این استان در سه ماهه نخست سال جاری به این موارد ارائه خدمات داده است.

وی تعداد موارد مأموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی در زمینه حوادث غیر ترافیکی را نیز در سطح استان در سه ماهه نخست ۱۲ هزار و ۴۲۶ مورد برشمرد و گفت: تعداد موارد حوادث غیر ترافیکی که طی مدت فوق توسط اورژانس پیش بیمارستانی در سطح استان همدان ارائه خدمات شده ۵۲۰۲ مورد بوده که از این موارد چهار مورد به غرق شدگی و سه مورد به گرمازدگی اختصاص داشته است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه اورژانس ناشنوایان این استان در سال گذشته، اظهارکرد: خدمات این سامانه همچنان در حال ارائه بوده و گوش شنوای ناشنوایان است.

شکوهی با بیان اینکه این خدمت به منظور امدادرسانی به افراد ناشنوا و کم شنوا که در زمان بروز بیماری و حادثه به علت نقص عضو قادر به برقراری تماس با اورژانس ۱۱۵ نیستند، ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: با ایجاد این سامانه، ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی استان می‌توانند در صورت نیاز به آمبولانس با ارسال پیامک به سامانه ۵۰۰۰۴۸۱۱۱۵ و یا شماره‌های ۰۹۱۸۸۱۰۱۴۷۴-۰۹۱۸۸۱۰۱۴۷۶ درخواست خود را به اورژانس اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه با همکاری اداره کل  بهزیستی لیست شماره تلفن افراد ناشنوا استان تهیه و در سامانه اورژانس بارگذاری شده است تا در صورت لزوم بصورت پیامکی ارتباط برقرار شود، اضافه کرد: با توجه به ثبت مشخصات و آدرس افراد ناشنوا در سیستم اورژانس ۱۱۵ پرستاران واحد ارتباطات و کنترل عملیات اورژانس با دریافت پیامک بلافاصله برای اعزام آمبولانس به محل ثبت شده در سامانه در کمترین زمان اقدام خواهند کرد.

‌انتهای پیام

نظر شما