شناسهٔ خبر: 67603049 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

سیر می‌تواند گلوکز و کلسترول خون را پایین نگه ‌دارد

افزودن منظم سیر تازه‌خرد‌شده، پودر سیر، سیر سرخ‌شده یا هر شکل دیگری از سیر به رژیم غذایی، قند و کلسترول خون را کنترل می‌کند.

صاحب‌خبر -

مطالعه‌ای جدید تأیید می‌کند که مصرف سیر با سطوح پایین‌تر گلوکز و برخی از انواع مولکول چربی ارتباط دارد. این تحقیق از نوع متاآنالیز از ۲۲ مطالعه‌ی قبلی، شامل ۲۹ کارآزمایی تصادفی و کنترل‌شده، توسط محققان دانشگاه‌های ساوت‌ایست و ژیانگ مینزو در چین، انجام شده است.

به گزارش زومیت، گلوکز و لیپیدها مواد‌مغذی کلیدی برای بدن هستند که انرژی بدن و پایه‌ی بسیاری از عناصر سازنده در بدن را تامین می‌کنند. رژیم‌های غذایی مدرن ممکن است منجر شود که فرد چیزهای بسیار خوب را به‌میزان زیاد مصرف کند و این خطر، مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. همچنین برخی دیگر از سبک‌های زندگی، از مصرف الکل گرفته تا برنامه‌های ورزشی، می‌توانند بر میزان قند و چربی بدن تأثیر بگذارند.

محققان در مقاله‌ی جدید که در Nutrients منتشر شده، نوشته‌اند: «در افراد سالم، متابولیسم گلوکز و لیپید به‌طور دقیق تنظیم می‌شود.» محققان معتقدند اختلال در متابولیسم گلوکز و لیپید ممکن است به تعدادی از بیماری‌های مزمن از جمله تصلب شرایین، دیابت و بیماری کبد چرب منجر شود.

مشخص شده استفاده از سیر از زمان‌های قدیم با سلامتی و قبلاً در مطالعات جداگانه با تنظیم چربی و همچنین سطح گلوکز مرتبط بوده است.

مصرف سیر در هر شکلی برای تنظیم گلوکز و برخی لیپیدها مفید است

با نتایج کلی مطالعه، تیم تحقیقاتی تأثیرات مثبت سیر را تأیید کرد. مشخص شد افرادی که در رژیم غذاییشان از سیر استفاده می‌کردند، سطح گلوکز خون پایین‌تر، شاخص‌های کنترل طولانی‌مدت گلوکز بهتر، کلسترول به اصطلاح «خوب» بیشتر به شکل لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) و کلسترول به اصطلاح «بد» کمتر به شکل لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) و به طور کلی کلسترول کمتری داشتند. نکته‌ی جالب اینکه سطح تری‌گلیسیرید ظاهرا تحت‌تاثیر مصرف سیر قرار نمی‌گیرد.

داده‌ها برای اثبات تاثیر علی کافی نیست؛ یعنی نمی‌توانیم صرفا سیر بیشتر بخوریم و انتظار داشته باشیم خطر بیماری قلبی را به‌طور مستقیم کاش دهیم؛ اما نتیجه‌ی تحقیقات قویا نشان می‌دهد که این گیاه رایج می‌تواند روشی آسان برای مدیریت سطوح گلوکز و چربی باشد.

تحقیقات بیشتر و مطالعات متمرکزتر ممکن است به یافتن دلایل دقیق علت و معلولی مصرف سیر و کنترل سطح گلوکز و چربی کمک کند. متاآنالیز شامل آزمون‌هایی بود که از سه هفته تا یک سال طول کشید و شامل مطالعاتی با استفاده از چندین شکل مختلف از سیر بود: سیر خام، عصاره‌ی‌ سیر کهنه و قرص‌های پودر سیر.

محققان نوشتند: «نتایج نشان داد که سیر تأثیر مفیدی بر گلوکز و چربی خون در انسان دارد و ارتباط آن‌ها از نظر آماری معنی‌دار بود.» در مورد اینکه چرا این ارتباط وجود دارد، تصور می‌شود که مواد فعال مختلف در سیر به روش‌های مختلف از جمله کاهش استرس اکسیداتیو (نوعی سایش و پارگی سلول‌ها که ممکن است به مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود)، تاثیرگذار هستند.

سیر همچنین حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدانی به نام آلین است که ارتباط آن قبلاً با مدیریت گلوکز خون، چربی‌های خون و میکروبیوم روده دیده شده بود. در این مورد، این احتمال وجود دارد که ترکیبی از اثرات باعث بروز برخی نتایج شده باشد.

واضح است که رژیم‌های غذایی ما چه خوب باشد و چه بد، روی سلامتی ما در طولانی‌مدت تأثیر می‌گذارند. اکنون با نتایج این تحقیق، دلایل بیشتری برای اضافه‌کردن سیر به لیست غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانیم وجود دارد.

نظر شما