شناسهٔ خبر: 67596997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دوگانه بازدارنده حزب الله برای رژیم صهیونیستی

مصاحبه معاون دبیرکل حزب الله لبنان، با آسوشیتدپرس، معادله بازدارندگی جدیدی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که این رژیم و هم پیمانانش را در بحران حمله به لبنان قرار داد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، توسعه کمی و کیفی حملات حزب الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی را در موقعیتی بحرانی قرار داده است. از یکسو شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی، خالی از سکنه شده اند و از سوی دیگر بخش قابل توجهی از توان ارتش صهیونیستی، در شمال درگیر است. در کنار اینها، زیرساخت‌های ایجاد شده در مرز‌های لبنان، اعم از تأسیسات جاسوسی و دفاعی، با حملات حزب الله دچار آسیب‌های جدی شده اند. همه این‌ها موجب شده اند تا رژیم صهیونیستی به سمت حمله به لبنان گام بردارد.

مواضع منطقه‌ای در قبال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان

از زمانی که رژیم صهیونیستی نشانه‌های آمادگی برای حمله به لبنان را بروز داده، این مسئله در اظهارات مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نیز بروز یافت، دو موضع جدی در منطقه شکل گرفت. اول، محور مقاومت از وقوع یک جنگ وسیع منطقه‌ای در صورت حمله به لبنان خبر داد. دوم، ایالات متحده و هم پیمانان غربی اش تلاش کردند با منصرف کردن رژیم صهیونیستی، مانع از وقوع این حمله و جنگ گسترده منطقه‌ای شوند.

دوگانه بازدارنده شیخ نعیم قاسم

پس از تمام اظهاراتی که مقامات آمریکایی و صهیونیستی در خصوص حمله به لبنان داشتند، «شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب الله در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس، مواضع حزب الله لبنان و پیام‌های این عضو محور مقاومت را در صورت حمله رژیم صهیونیستی بیان کردند. دوگانه‌ای که در سخنان «شیخ نعیم قاسم، به عنوان شروط حزب الله مطرح شد، نوعی بازدارندگی را به وجود آورد که می‌تواند مقامات رژیم صهیونیستی را در دو راهی حمله یا عدم حمله به لبنان قرار دهد.

معادله پایان- پایان

نخستین بند از شروطی که معاون دبیرکل حزب الله مطرح ساخت، معادله‌ای است که پایان حملات حزب الله را، بر پایان دائمی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه موقوف می‌کند. این معادله، موضع حزب الله را کاملاً روشن می‌کند و رژیم صهیونیستی را در بن بست استمرار جنگ در غزه همراه با حملات حزب الله قرار می‌دهد. این بخش از سخنان معاون دبیرکل حزب الله لبنان، اظهارات مطرح شده از سوی مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص جدا کردن مسئله لبنان از نوار غزه و بیان مطالبات زیاده خواهان با عقب راندن حزب الله از مرز‌های فلسطین اشغالی را کاملاً خنثی می‌کند.

این معادله زمانی پر رنگ‌تر مطرح می‌شود که «شیخ نعیم قاسم» در جملات تکمیلی اش اظهار می‌دارد اگر کاهش حملات در غزه، بدون توافق رسمی انجام شود، آنگاه، عملکرد حزب الله نیز نامشخص خواهد بود. معادله در وضعیتی تکمیل می‌شود که برای رژیم صهیونیستی، تنها راه اتمام تمام عیار رسمی جنگ را باقی می‌گذارد.

معادله جنگ بی پایان در مقابل اقدام

نکته دومی که «شیخ نعیم قاسم» در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس، هرگونه اقدام نظامی علیه لبنان را مساوی با حمله‌ای توصیف کرد که به جنگی نا محدود ختم خواهد شد. در این بخش از اظهارات معاون دبیرکل حزب الله لبنان، معادله‌ای مطرح می‌شود که آغاز آنچه از آن برداشت جنگ شود به حمله‌ای نامحدود و گسترده ختم خواهد شد که نه زمان پایان و نه سطح گستردگی آن از سوی رژیم صهیونیستی قابل کنترل نخواهد بود.

در حقیقت شیخ نعیم قاسم در این معادله همان جمله معروف سردار سلیمانی را تکرار کرد که: شما ممکن است آغازگر جنگ علیه ما باشید، اما پایان دهنده به آن نخواهید بود. این معادله، یک تهدید جدی بازدارنده به همراه دارد مبنی بر اینکه یک اقدام غیرعاقلانه می‌تواند رژیم صهیونیستی را تا آستانه فروپاشی پیش ببرد. اقدامی که می‌تواند تمام منطقه را به آتش بکشد و شعله ور شدن جنگ در منطقه، تمام منافع آمریکا و غرب را از بین خواهد برد.

این همان نکته‌ای است که «شیخ نعیم قاسم» آن را در دیدار سری با رئیس دستگاه اطلاعاتی آلمان نیز مطرح ساخته است.

آنچه از سوی حزب الله لبنان در عرصه رسانه‌ای این روز‌ها مطرح می‌شود، نشانه‌های آشکاری از پاسخ سنگین حزب الله علیه رژیم صهیونیستی به همراه دارد. توسعه حملات حزب الله تا شعاع ۳۵ کیلومتری مرز‌های لبنان، افزایش کمی و کیفی حملات موشکی و پهپادی، انتشار فیلم پهپاد «هدهد» در کنار اظهارات «شیخ نعیم قاسم»، این پیام را برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته است که اقدام علیه حزب الله، نتایج و پیامد‌های غیر قابل پیش بینی برای رژیم صهیونیستی و هم پیمانان و حامیانش به همراه خواهد داشت. پاسخی که می‌تواند پایان بسیاری از طرح‌های آمریکا و غرب در منطقه باشد.

نظر شما