شناسهٔ خبر: 67593883 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی:

بومی‌سازی کاتالیست‌ها در دولت سیزدهم شتاب گرفت/ صادرات ۵۰۰ تن کاتالیست به روسیه

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از راه‌اندازی پنجمین مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی در مکران خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم با تمرکز بر توسعه صنعت کاتالیست موردنیاز صنایع پتروشیمی، روند بومی‌سازی در این صنعت به مقدار قابل توجهی شتاب گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز» که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۹ تیر) برگزار شد، دراین‌باره گفت: طی دو سال اخیر همکاری خوبی بین شرکت‌های ایرانی و روس وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم پیگیری‌شده در دولت سیزدهم پرهیز از خام‌فروشی و استفاده حداکثری از منابع ملی بود، افزود: در صنایع نفت ‌و گاز به مقوله کاتالیست به‌عنوان پیشران واحدها نگریسته می‌شود و در صنایع پتروشیمی نیز در همه واحدها، به انواع کاتالیست نیاز داریم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر نقش کلیدی کاتالیست در صنعت پتروشیمی بیان کرد: تلاش کردیم برای بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت در چند سال گذشته به‌صورت جهشی حرکت کنیم و با تعریف مأموریت در این زمینه، در چند محور مختلف کار جهادی خود را آغاز و رویکردها و سمت‌وسوی حرکت‌ها را معین کردیم.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه در بخشی از کاتالیست‌ها به‌دلیل مانع‌تراشی غربی‌ها مشکلاتی داشتیم، افزود: برای بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی با مشارکت صنعتگران این حوزه برنامه‌ریزی شد تا در شرکت‌های تولیدی حوزه این صنعت، زمینه بومی‌سازی و تولید فراهم شود. در همین مسیر، سند جامع کاتالیست آماده شد که در این سند وضعیت کشور ما در منطقه و آسیا و ظرفیت‌ این صنعت در کشورمان به‌دقت بررسی، و مشخص شد در کدام بخش‌ها باید سرمایه‌گذاری کنیم.

وی بیان کرد: برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ نخستین نمایشگاه کاتالیست را در صنعت پتروشیمی برگزار کردیم و باعث شد فعالان این بخش در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها با یکدیگر آشنا شوند و در این زمینه تبادل نظر شود و هم‌افزایی دانش فنی تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پس از آن برخی کاتالیست‌سازهای خوشنام وارد عمل شدند و همکاری تنگاتنگی شکل گرفت و نخستین مرکز کاتالیست با مشارکت دانشگاه امیرکبیر تأسیس شد.

شاهمیرزایی تأکید کرد: صنعت پتروشیمی تا قبل از انقلاب درمجموع حرکت کندی داشت، درحالی‌که به‌عنوان صاحب منابع هیدروکربوری باید حداکثر استفاده را از منابع هیدروکربوری به عمل می‌آوردیم، اما امروز با وجود همه تحریم‌ها، ۱۸ مجتمع پتروشیمی داریم و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ما در حال عبور از ۱۰۰ میلیون تن است.

وی تصریح کرد: از فروردین ۱۴۰۱ دیپلماسی مذاکراتی ما با روسیه به نتیجه رسید و در سالی که گذشت، ۵۰۰ تن کاتالیست به روسیه صادر کردیم.

به گزارش ایرنا، همایش انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۹ تیر) با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در محل ساختمان غدیر این شرکت برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش انتقال فناوری، بومی‌سازی و سرمایه‌گذاری در تولید کاتالیست با همکاری شرکتی روس است.

همچنین تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری علمی- فناوری و تولید بومی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز ظهر امروز در حاشیه همایش «انتقال فناوری و تولید بومی کاتالیست‌های پالایشی، پتروشیمی و گازی»، بین شرکت ایرانی «پیشروکاتالیست الماس» و شرکت «آنتارکس» روسیه با هدف بومی‌سازی و داخلی‌سازی کاتالیست‌های گروه ایزومریزاسیون، ریفورمینگ، هیدروتریتینگ و سوپرکلاس امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه، انتقال دانش فنی در چهار گروه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت نفت است که با مشارکت شرکت روسی و شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی پیشروکاتالیست الماس، بومی‌سازی خواهد شد.

نظر شما