شناسهٔ خبر: 67593478 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر نفت:

ظرفیت ایران برای صادرات کاتالیست به کشورهای همسایه فراهم است

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با داخلی‌سازی بخش زیادی از کاتالیست‌های صنایع نفتی، امروز ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی و تأمین نیاز کشورهای همسایه فراهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، جلیل سالاری در همایش «انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز» که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۹ تیر) برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته و در دهه ۷۰، به انواع کاتالیست نیاز داشتیم و زمان تحریم‌ها نیز در موضوع کاتالیست دچار مشکل بودیم و به شرکت‌های هندی مراجعه می‌کردیم، اما گام‌به‌گام حرکت کردیم و توانستیم به دانش فنی آن دست یابیم و برای نخستین بار از کاتالیست تولید داخل در واحد ایزومریزاسیون شرکت پالایش نفت اراک استفاده کردیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه توانستیم چالش گروه کاتالیست خارجی را حل و بنزین تولید کنیم، افزود: امروز می‌توانیم کاتالیست تولید داخلی را به دیگر کشورها صادر کنیم و در پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتو نیز از کاتالیست ایرانی استفاده کردیم.

وی با تأکید بر اینکه با اتکا به توان داخلی و پذیرش ریسک، توانستیم در این زمینه به توان داخل متکی شویم، بیان کرد: مصرف کنونی کاتالیست صنایع نفتی حدود ۲۶ هزار تن است، اما با توجه به راه‌اندازی واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت، این نیاز رو به فزونی است و می‌تواند زمینه همکاری بیش از پیش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با شرکت‌های خارجی را فراهم کند.

سالاری گفت: امیدواریم بتوانیم از این طریق در یک فرایند رقابتی، امکانات داخلی را برای تولید دیگر کاتالیست‌ها فراهم کنیم و افزون بر آن در زمینه صادرات کاتالیست تولید داخلی به‌ویژه به کشورهای همسایه ورود کنیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در زمینه مبادلات ارزی نیز مشکلی نداریم، تصریح کرد: امیدواریم با نهایی‌شدن این تفاهم‌نامه‌ و به‌سرانجام‌رسیدن آن، زمینه بومی‌سازی گروه‌های کاتالیستی ۵ و ۶ را نیز مهیا کنیم.

به گزارش ایرنا، همایش انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۹ تیر) با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در محل ساختمان غدیر این شرکت برگزار شد.

همچنین تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری علمی- فناوری و تولید بومی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز ظهر امروز در حاشیه همایش «انتقال فناوری و تولید بومی کاتالیست‌های پالایشی، پتروشیمی و گازی»، بین شرکت ایرانی «پیشروکاتالیست الماس» و شرکت «آنتارکس» روسیه با هدف بومی‌سازی و داخلی‌سازی کاتالیست‌های گروه ایزومریزاسیون، ریفورمینگ، هیدروتریتینگ و سوپرکلاس امضا شد.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه، انتقال دانش فنی در چهار گروه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت نفت است که با مشارکت شرکت روسی و شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی پیشروکاتالیست الماس، بومی‌سازی خواهد شد.

نظر شما