شناسهٔ خبر: 67591797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوختن ۶۵ هکتار از جنگل‌های کرخه در آتش/ آسیبی به گوزن‌های زرد وارد نشد

دزفول - ایرنا - رییس پارک ملی کرخه گفت: ۶۵ هکتار از پوشش گیاهی جنگل‌های کرخه بر اثر آتش سوزی‌های گسترده ۲ روز اخیر در آتش سوخت.

صاحب‌خبر -

محمد الوندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آتش سوزی گسترده در جنگل‌های پارک ملی کرخه از ظهر یکشنبه هفته جاری آغاز و پس از مهار آتش بار دیگر در بخش‌هایی از این منطقه شعله ور شد.

وی با بیان اینکه این آتش سوزی با تلاش ۵۰ نفر از محیط بانان، آتش نشانان و نیروهای مردمی سرانجام حوالی ساعت ۲۱ دوشنبه شب مهار شد، ادامه داد: هم اکنون تیم‌های محیط بان پارک ملی کرخه در حال پایش و خنک سازی منطقه هستند تا مانع از شعله ور شدن مجدد آتش در این منطقه شوند.

سوختن ۶۵ هکتار از جنگل‌های کرخه در آتش/ آسیبی به گوزن‌های زرد وارد نشد

آسیبی به گوزن های زرد وارد نشد

رییس پارک ملی کرخه گفت: علاوه بر محیط بانان پارک ملی کرخه، یگان حفاظت محیط زیست دشت آزادگان، آتش نشانی شهرستان‌های شوش، اندیمشک و کرخه و نیروهای مردمی در عملیات مهار این آتش مشارکت داشتند و مدیرکل محیط زیست نیز از نزدیک بر این عملیات نظارت کرد.

وی با اشاره به وسعت و تراکم بالای جنگل‌های کرخه افزود: این آتش سوزی خسارت‌های گسترده‌ای به پوشش گیاهی و جانوری این پارک به ویژه پرندگان و آشیانه آنها وارد کرد.

الوندی با بیان اینکه در این آتش سوزی آسیبی به گوزن‌های زرد ایرانی نگهداری شده در این پارک ملی وارد نشده است، اظهارکرد: محل نگهداری گوزن‌های زرد فاصله زیادی با محدوده آتش سوزی داشت و خوشبختانه هیچ تهدیدی متوجه آنها نبود.

سوختن ۶۵ هکتار از جنگل‌های کرخه در آتش/ آسیبی به گوزن‌های زرد وارد نشد

احیای پوشش گیاهی چهار سال زمان نیاز دارد

رییس پارک ملی کرخه، درختان گز و کده را گونه‌های غالب گیاهی جنگل‌های کرخه دانست و بیان کرد: این درختان دارای سرعت رشد بالایی هستند که به دلیل رطوبت بالای منطقه و خاک حاصلخیز مناسب، روند احیای پوشش گیاهی از بین رفته توسط طبیعت با سرعت مطلوب انجام می‌شود.

وی قابلیت خوداحیای پارک ملی کرخه را مناسب دانست و افزود: روند احیای پوشش گیاهی دچار حریق متناسب با شدت سوختن درختان و نهال‌ها، به طور میانگین چهار سال زمان نیاز دارد که این احیا به صورت طبیعی توسط طبیعت انجام می‌شود.

سوختن ۶۵ هکتار از جنگل‌های کرخه در آتش/ آسیبی به گوزن‌های زرد وارد نشد

به گزارش ایرنا، اواسط خرداد امسال نیز آتش سوزی‌های متوالی طی پنج روز در پارک ملی کرخه موجب سوختن ۴۶ هکتار از جنگل‌های آن شد.

منطقه حفاظت شده کرخه حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت دارد که هفت هزار و ۵۰۰ هکتار آن پارک ملی است.

پوشش گیاهی این پارک ملی گز، کده، کنار، توت خودرو، بید، کنارک و دیگر درختان است.

منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه‌های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.

برچسب‌ها:

نظر شما