شناسهٔ خبر: 67589248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عزاداری کودکان گلستان در سوگ شهدای کربلا+ فیلم

گنبدکاووس- ایرنا- عشق اباعبدالله الحسین (ع) و درک قیام عاشورا، پیر و جوان نمی‌شناسد به طوری که این روزها کودکان و نوجوانان گلستانی همانند پدران و مادران خود با حضور در مراسم عزاداری برای سیدالشهدا سوگواری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با وجود گذشت چندین قرن از واقعه عاشورا هنوز داغ شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش در دشت کربلا برای مردم زنده است و هر سال پرشورتر از سال قبل با برپایی مراسم عزاداری در سوگ این واقعه اشک ماتم می‌ریزند.

شنیدن روایاتی از واقعه کربلا مانند آتش زدن خیمه‌ها و به اسارت بردن زنان و کودکان و شهادت بهترین مردان خدا، کودکان و نوجوانان گلستان را بر آن داشته تا در کنار پدران و مادران خود پای ثابت مراسم عزاداری ماه محرم به ویژه دهه اول و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی باشند.

مشاهده سینه‌زنی کودکان شیرخوار در آغوش مادران و پدران همراه با نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت (ع) در مراسم عزاداری مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، نشانه عمق حسینی بودن ملت ایران است که تلاش دارند فرزندان خود را بر اساس مکتب سیدالشهدا تربیت کنند.

کودکان سیاه پوش گلستانی با سربندهایی مزین به نام اباعبدالله الحسین(ع)، یا علی اصغر(ع)، یا زهرا (س) و یا زینب (س) در کنار حضور در مراسم عزاداری، گوشه‌ای از مسوولیت پذیرایی در هیات‌ها را برعهده دارند و حتی تعدادی از آنان برای کمک به درست کردن چای و شربت و توزیع غذاهای نذری در ایستگاه‌های صلواتی از هم سبقت می‌گیرند.

مساجد و امکان مذهبی گلستان در ماه محرم حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و مردم هرچه در توان دارند به صورت مادی و کالایی برای تهیه و پخت غذاهای نذری و توزیع آن میان عزاداران به کار می‌گیرند تا از اجر معنوی این ایام بهره‌مند شوند.

برخی از هیات‌ها مذهبی با درخواست اهالی در محله‌های مختلف شهرها و روستای استان حضور یافته و ضمن برگزاری مراسم عزاداری، مداحی و نوحه خوانی، گروه از کودکان برای اهالی سرودهای حماسی برپایه واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) می‌خوانند.

به گفته معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان، بیش از هزار مسجد و اماکن مذهبی با برگزاری برنامه‌های مداحی، روضه‌خوانی و تبیین قیام عاشورا در استان میزبان عزاداران حسینی در ماه محرم هستند و همچنین برای بهره‌مندی بیشتر مردم از مجالس وعظ و خطابه، نشست‌های معرفتی و بصیرتی، مداحی و روضه خوانی و تبیین درس‌های قیام عاشورا و فرهنگ مقاومت بیش از ۶۰۰ مبلغ و مبلغه به مساجد اعزام شدند.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی افزود: پویش هر خانه یک حسینیه، هر خانه یک پرچم، سوگواره نوگلان حسینی، روضه‌های خانگی، روضه بازار و چارپایه خوانی، پرده خوانی حماسه عاشورا، همایش مادران قاسم پرور، ویژه برنامه سلام بر محرم، نشست مجمع خادمین اهل بیت (ع) با موضوع عاشورا تجلی‌گاه حماسه و مقاومت، برگزاری پاتوق‌های گفت و گوی نوجوانانه، سوگواره سبط النبی، رویداد بانوان پیشرو، پویش بانوان زینبی عصر ظهور، همایش امتداد عاشورا، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، برپایی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و همکاری در برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل از جمله برنامه‌های محوری ماه محرم در استان است.

همچنین طبق اعلام اوقاف و امور خیریه گلستان، در دهه اول محرم امسال برنامه‌های مشترکی با عنوان بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در راستای اجرای نیات واقفین خیراندیش با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، تشکل‌های مردمی و جهادی، هیات امنا و اصحاب وقف و بقاع متبرکه در ۴۵ بقعه متبرکه اجرا خواهد شد.

نظر شما