شناسهٔ خبر: 67588752 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی بخشش

کارگاه آموزشی آشنایی با بخشش، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربست‌ها برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی با بخشش، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربست‌ها ویژه اساتید مشاور روز دوشنبه ۱۸ تیرماه، در دانشکده دندان پزشکی برگزار گردید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا بهشتی- به همت مدیریت مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی، کارگاه آموزشی آشنایی با بخشش، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربست‌ها ویژه اساتید مشاور روز دوشنبه ۱۸ تیرماه، در دانشکده دندان پزشکی برگزار گردید.

دکتر حسام سیف زرگر روان شناس مدیریت مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی و مدرس کارگاه، در این باره بیان کرد: بخشش forgiveness به معنای رها کردن خشم، نفرت و انتقام جویی نسبت به کسی است که به ما آسیبی زده یا به ما ظلم کرده است. این مفهوم بصورت کلی به معنای پذیرش و گذشت از اشتباهات دیگران، تمرکز بر روی آینده به جای نگه داشتن گذشته و تکرار رنج و آزارهای قدیمی می باشد.

وی افزود: در روان‌شناسی، بخشش به عنوان فرآیند درونی تغییرات احساسی و شناختی در مورد فردی که به ما آسیبی زده است، شناخته میشود. همچنین بخشش شامل درک و پذیرش ضعف‌های انسانی، تمرکز بر بهبود روابط و رشد شخصی بوده و البته به معنای تأیید یا پذیرش رفتار نادرست دیگران نیست، بلکه بیشتر به معنای رها کردن بار منفی است که می‌تواند بر ذهن و جسم ما فشار بیاورد.

مدرس کارگاه تاکید کرد: بخشش به عنوان یک مفهوم پیچیده و چندوجهی در روان‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته و نظریه‌های متعددی برای توضیح و درک آن ارائه شده است. کما اینکه این مفهوم می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت روانی و جسمی فرد مانند کاهش استرس، افزایش رضایت از زندگی و بهبود روابط بین فردی داشته باشد.

در پایان نظریه فرآیند بخشش اورت وورتینگتون با عنوان REACH، نظریه تحول بخشش رابرت انرایت، نظریه مبادله اجتماعی، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه همدلی و بخشش مطرح و توضیحات لازم پیرامون هر کدام ارائه گردید.

نظر شما