شناسهٔ خبر: 67588095 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

فعالیت ۴۰ اپلیکیشن حمل بار در کشور؛ فرسودگی نیمی از کامیون و کشنده های بار

صاحب‌خبر -

وضعیت موتورسیکلت ها در سطح شهرها فاجعه بار بوده و ۹۲ درصد از این موتورها فرسوده و ۹۹ درصد آنها نیز معاینه فنی ندارند.

فعالیت ۴۰ اپلیکیشن حمل بار در کشور؛ فرسودگی نیمی از کامیون و کشنده های بار
تین نیوز

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل ونقل بار شهرداری های کشور با اشاره به ۴۰ اپلیکیشن فعال در حوزه حمل ونقل بار درون شهری در کشور، تعداد وسایل نقلیه فرسوده حمل بار را اعلام کرد و گفت: وضعیت موتورسیکلت ها در سطح شهرها فاجعه بار بوده و ۹۲ درصد از این موتورها فرسوده و ۹۹ درصد آنها نیز معاینه فنی ندارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید محمدحسین سیف السادات  با اشاره به سابقه شکل گیری اتحادیه سازمان های حمل ونقل بار شهرداری های کشور، اظهار کرد: فرایند شکل گیری اتحادیه با ابلاغ اساسنامه توسط ریاست وقت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز  و در سال ۱۴۰۰  با تشکیل مجمع عمومی اتحادیه و حضور کلیه اعضاء، هیأت مدیره آن مشخص شدند؛ اما با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۰ تا سال گذشته این اتحادیه متولی مستقل نداشت، در آبان ماه ۱۴۰۲ مجمع عمومی اتحادیه مجددا تشکیل جلسه داده و پس از تعیین مجدد هیأت مدیره و مدیرعامل و متعاقب آن انجام مقدمات و زیرساختهای قانونی، در اسفند ماه سال گذشته این اتحادیه رسماً به صورت عملیاتی  کار خود را بر اساس وظایف و مأموریت های تعیین شده آغاز کرد.

وی با بیان اینکه برای این اتحادیه ۱۶ هدف و مأموریت مشخص شده، از جمله مأموریت ها و اهداف تعیین شده برای این اتحادیه به نوسازی و توسعه ناوگان حمل ونقل بار درون شهری، انجام عملیات مبتنی بر آی تی و ایجاد سامانه های هوشمند، تلاش در راستای تأمین قطعات یدکی خودروها و ملزومات آنها، برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی، بازنگری و به روزرسانی مقررات حوزه حمل و نقل بار، استفاده از افراد متخصص و استفاده از شیوه های نوین و فناوری های روز و... اشاره کرد.

چه شرکت هایی در حوزه حمل و نقل بار کشور فعالیت می کنند؟

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل ونقل بار شهرداری های کشور با تأکید بر اینکه در حوزه بار درون شهری فعالان حقیقی (راننده های شخصی) فعالیت دارند و در سطح شهر به طور مستمر فعالیت می کنند، یادآور شد: پیک های موتوری، شرکت های پخش کالا ، شرکت های حمل ونقل بار در حوزه ساختمانی و عمرانی، شرکت های حمل ونقل حیوانات، ارائه دهندگان خدمات  حمل بار به کسبه، بازاریان، قالیشویی ها، لوازم خانگی، مبلمان و غیره، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حمل اثاثیه منازل و شرکت های توزیع مواد غذایی عمده فعالین حوزه حمل ونقل بار هستند.

فعالیت۴۰ اپلیکیشن در حوزه حمل ونقل بار درون شهری

سیف السادات همچنین به اپلیکیشن های فعال در حوزه بار در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ۴۰ اپلیکیشن در حوزه حمل ونقل بار درون شهری فعال بوده و وظیفه اتحادیه به عنوان تنظیم گری و تسهیل گری این اپلیکیشن ها در راستای دولت الکترونیک است، ادامه داد: در این حوزه پاسخگویی به مطالبات مردم و پیگیری آن در برابر خدمات ناقص ارائه شده از سوی اپلیکیشن های حوزه بار در کشور و نظارت بر این مجموعه ها در دستور کار اتحادیه بار درون شهری قرار گرفته است.

گسترش جابه جایی بارهای خرد توسط موتورسیکلت ها

وی تصریح کرد: غیر از حمل ونقل بار خودرویی، حمل ونقل بار توسط موتورسیکلت ها نیز در سطح شهرها صورت می گیرد که طی سال های اخیر گسترش یافته و در کلان شهرها عمده جابه جایی بارهای خرد توسط موتورسیکلت ها به طور گسترده صورت می گیرد.

شماره گذاری بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور توسط پلیس 

فرسودگی ۴۵ درصد وانت بارها، ۳۰ درصد کامیونتها و ۴۹ درصد کامیون و کشنده های فعال کشور

سیف السادات با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور از سوی نیروی انتظامی شماره گذاری شده بود، در مورد وضعیت موجود کیفیت خودروها گفت: بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار وانت بار در کشور در حال فعالیت هستند که عمر ۴۵ درصد این وانت بارها بیش از ۱۵ سال و فرسوده اند. همچنین بیش از ۵۰۷ هزار کامیونت در سطح کشور فعالیت دارند که ۳۰ درصد این کامیونت ها نیز فرسوده اند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل ونقل بار شهرداری های کشور، در سطح کشور ۶۹۰ هزار کامیون و کشنده نیز در حوزه حمل بار درون و برون شهری فعالند که ۴۹ درصد آنها فرسوده هستند. 

۹۲ درصد از موتورسیکلت های شناسایی شده در کشور فرسوده و ۹۹ درصد فاقد معاینه فنی هستند

وی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت ها نیز این وسیله نقلیه تبدیل به یک فاجعه در سطح شهرها شده است، گفت: از ۱۲ میلیون  و ۹۵۰ هزار موتورسیکلت شناسایی شده در کشور تا اواخر ۱۴۰۲، ۹۲ درصد از این موتورها فرسوده بوده و تنها هشت درصد از موتورسیکلت های تردد کننده در سطح شهرها از سن فرسودگی پایین تر هستند. ضمن اینکه بیش از ۹۹ درصد از این موتورسیکلت ها نیز فاقد معاینه فنی هستند، این در حالیست که موتورسیکلت ها بین چهار تا شش برابر یک خودرو در سطح شهرها آلایندگی تولید کرده و وضعیت تلفات درون شهری بعد از عابرین پیاده، مربوط به موتورسیکلت ها در معابر درون شهری است که باید گفت وضعیت ایمنی سرنشین های موتور سیکلت بسیار فاجعه بار است.

فعالیت ۲ میلیون موتورسیکلت حمل ونقل بار درون شهری 

سیف السادات در ادامه با اعلام اینکه بسیاری از این موتورسیکلت ها بعضاً وجود خارجی ندارند و فیزیک موتورسیکلت ها هم موجود نیست، تأکید کرد: حدود ۲ میلیون موتورسیکلت در حوزه حمل ونقل بار درون شهری در قالب اپلیکیشن های مختلف فعالیت می کنند.

راه اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری و حومه در کشور

ثبت تنها ۶۳۲ هزار خودرو از سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل ونقل بار در این سامانه

وی با اشاره به راه اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری و حومه در کشور توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، یادآور شد: از حدود سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل ونقل بار در کشور، اطلاعات ۶۳۲ هزار خودرو در این سامانه ثبت شده بودند که اطلاعات حدود ۲۰ درصد وسایل نقلیه حمل و نقل بار را شامل شده و متأسفانه رقم بسیار پایینی بوده است و با وجود اینکه این سامانه در  دهه ۹۰ فعالیت خود را جهت ساماندهی حمل و نقل درون شهری آغاز کرده؛ اما تعداد خودروهایی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده بودند، بسیار اندک هستند.

به گفته وی، خودروهایی که در حوزه حمل ونقل بار درون شهری فعالیت می کنند موظفند برای فعالیت خود از شهرداری های محل فعالیتشان مجوز فعالیت و اشتغال دریافت کرده و پس از اینکه در سامانه مشخصات این خودروها ثبت شد نسبت به اخذ بارنامه شهری اقدام کنند.

وی در ادامه به لزوم ثبت اطلاعات موتورسیکلت های فعال در حوزه حمل و نقل بار در این سامانه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت ها ثبت اطلاعات آنها نزدیک به صفر است، بر بازنگری در قوانین مربوط به موتورسیکلت ها تأکید کرد و افزود: از ۶۳۲ هزار خودرویی که اطلاعاتشان در این سامانه به ثبت رسیده است در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر بیش از ۷۵ هزار دستگاه خودرو باری دیزلی و ۷۰ هزار خودرو باری بنزینی هستند.

۳۳ شهر کشور در زمینه صدور بارنامه شهری فعالند

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل ونقل بار شهرداری های کشور همچنین به تبصره ۲ ماده ۶ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری های کشور مصوبه نهم مرداد ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: طبق این تبصره اشخاص حقیقی و حقوقی متصدی بار حمل ونقل درون شهری موظفند نسبت به ثبت بارنامه اقدام کرده و برای آیین نامه مبلغ ۲۰ هزار ریال قانون گذار مشخص کرده است که صددرصد این مبلغ به حساب شهرداری های محل فعالیت این رانندگان واریز می شود تا این مبلغ صرف توسعه حمل ونقل عمومی و زیرساخت های شهری کشور شود.

به گفته وی، از ۱۳۰۰ شهر کشور ۳۳ شهر در حال حاضر در زمینه صدور بارنامه شهری اقدام می کنند که اکثر کلان شهرها و مراکز استان ها را شامل می باشند گرچه به لحاظ جمعیتی بخش قابل توجهی از جمعیت را تحت پوشش قرار داده؛ اما از لحاظ تقسیمات کشوری عدد ناچیزی است.

وی افزود: گسترش این سامانه در کشور از اهداف اتحادیه است؛ چراکه منابع درآمدی خوب و پایداری را برای شهرهای کوچک ایجاد کرده و در نظر داریم تا با فراهم کردن زیرساخت های آن برای شهرهای کوچک این بند قانونی را احیا و امکان وصول این درآمد پایدار برای شهرداری های سایر شهرها نیز فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما