شناسهٔ خبر: 67584072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

وضعیت موتورسیکلت‌ها در شهرها فاجعه بار است/ ۹۲ درصد موتورها فرسوده‌اند

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور گفت: وضعیت موتورسیکلت‌ها در سطح شهرها فاجعه بار بوده و ۹۲ درصد این موتورها فرسوده و ۹۹ درصد آن ها نیز معاینه فنی ندارند.

صاحب‌خبر -

سید محمدحسین سیف السادات گفت: غیر از حمل‌ونقل بار خودرویی، حمل‌ونقل بار توسط موتورسیکلت‌ها نیز در سطح شهرها صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر گسترش یافته و در کلان شهرها عمده جابه‌جایی بارهای خرد توسط موتورسیکلت‌ها به طور گسترده صورت می‌گیرد.

سیف السادات با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور از سوی نیروی انتظامی شماره گذاری شده‌ بود، در مورد وضعیت موجود کیفیت خودروها گفت: بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار وانت‌بار در کشور در حال فعالیت هستند که عمر ۴۵ درصد این وانت‌بارها بیش از ۱۵ سال و فرسوده اند. همچنین بیش از ۵۰۷ هزار کامیونت در سطح کشور فعالیت دارند که ۳۰ درصد این کامیونت‌ها نیز فرسوده‌اند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، در سطح کشور ۶۹۰ هزار کامیون و کشنده نیز در حوزه حمل بار درون و برون شهری فعالند که ۴۹ درصد آن ها فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌ها نیز این وسیله نقلیه تبدیل به یک فاجعه در سطح شهرها شده‌ است، گفت: از ۱۲ میلیون  و ۹۵۰ هزار موتورسیکلت شناسایی شده در کشور تا اواخر ۱۴۰۲، ۹۲ درصد از این موتورها فرسوده بوده و تنها هشت درصد از موتورسیکلت‌های تردد کننده در سطح شهرها از سن فرسودگی پایین‌تر هستند. ضمن اینکه بیش از ۹۹ درصد از این موتورسیکلت‌ها نیز فاقد معاینه فنی هستند، این در حالیست که موتورسیکلت‌ها بین چهار تا شش برابر یک خودرو در سطح شهرها آلایندگی تولید کرده و وضعیت تلفات درون‌شهری بعد از عابران پیاده، مربوط به موتورسیکلت‌ها در معابر درون‌شهری است که باید گفت وضعیت ایمنی سرنشین‌های موتور سیکلت بسیار فاجعه‌ بار است.

سیف‌السادات در ادامه با اعلام اینکه بسیاری از این موتورسیکلت‌ها گاه وجود خارجی ندارند و فیزیک موتورسیکلت‌ها هم موجود نیست، تأکید کرد: حدود ۲ میلیون موتورسیکلت در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری در قالب اپلیکیشن‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری و حومه در کشور توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، یادآور شد: از حدود سه میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل‌ونقل بار در کشور، اطلاعات ۶۳۲ هزار خودرو در این سامانه ثبت شده بودند که اطلاعات حدود ۲۰ درصد وسایل نقلیه حمل و نقل بار را شامل شده و متأسفانه رقم بسیار پایینی بوده است و با وجود اینکه این سامانه در  دهه ۹۰ فعالیت خود را برای ساماندهی حمل و نقل درون‌شهری آغاز کرده؛ اما تعداد خودروهایی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده بودند، بسیار اندک هستند.

به گفته وی، خودروهایی که در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری فعالیت می‌کنند موظفند برای فعالیت خود از شهرداری‌های محل فعالیتشان مجوز فعالیت و اشتغال دریافت کرده و پس از اینکه در سامانه مشخصات این خودروها ثبت شد نسبت به اخذ بارنامه شهری اقدام کنند.

وی در ادامه به لزوم ثبت اطلاعات موتورسیکلت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بار در این سامانه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌ها ثبت اطلاعات آن ها نزدیک به صفر است، بر بازنگری در قوانین مربوط به موتورسیکلت‌ها تأکید کرد و افزود: از ۶۳۲ هزار خودرویی که اطلاعاتشان در این سامانه به ثبت رسیده است در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر بیش از ۷۵ هزار دستگاه خودرو باری دیزلی و ۷۰ هزار خودرو باری بنزینی هستند.

نظر شما