شناسهٔ خبر: 67584781 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سیری در مراتب معنوی و روضه حضرت رقیه (س) سیری در مراتب معنوی و روضه حضرت رقیه (س)

یک کارشناس علوم قرآنی، مطالعه اسناد معتبر درباره زندگی اصحاب امام حسین (ع) و چگونگی حضور آنان در واقعه کربلا را مهم دانست و روضه خوانی برای حضرت رقیه (س) را حاجت دهنده خواند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی درباره روضه روز سوم دهه محرم با عنوان حضرت رقیه (س) گفت: روز سوم دهه نخست ماه محرم با عنوام اصحاب و روضه حضرت رقیه نامگذاری شده و این مهم در دو دهه اخیر به علت توسلات و گره‌گشایی‌های توسعه یافتهو سسب شده تا توسط مداحان با عنوان نام حضرت رقیه (س) نام‌گذاری شود.

وی ادامه داد: رحلت حضرت رقیه (س) در پنج صفر قرار دارد، اما داستان زندگی جانگذار و سوزناک ایشان سبب شده تا در دهه اول محرم، بیشتر مطرح شود. برای مطالعه زندگی این بانوی بزرگ علاقمندان می‌توانند به کتاب «شهیده شام» مراجعه کنند تا علاوه بر اثبات وجود دردانه امام حسین (ع) در ماجرای کربلا، نکاتی را درباره زندگی این بانوی چهار سال مطالعه کنند.

وکیلی علت نگارش کتاب «شهیده شام» را مطرح و بیان کرد: کتاب درصدد اثبات وجود حضرت رقیه (س) وبیان تاثیرات واقعه کربلا است، بنابراین در ابتدای کتاب، اسناد معتبر و روایت‌های متعددی حتی داد‌های تاریخی و سنگ نوشته‌هایی که به حضور این بانو اشاره دارد و مستند هستند پرداخته، بدین‌ترتیب تاریخ برای گواهی وجود ایشان مورد بررسی قرار گرفته است. اما جذابیترین بخش کتاب قسمت پایانی اثربوده که با عنوان «اسیر عشق و سفیر دمشق» نامگذاری شده که به صورت داستان‌وار و مستند مروری دارد، بر زندگی حضرت رقیه (س) که می‌تواند در عین تخصصی بودن کتاب آن را برای عمومی خواندنی کند.

وی به جایگاه حضرت رقیه (س) پرداخت و تصریح کرد: این بانوی بزرگوار دارای مراتب معنوی است و پاسخ ایشان به توسلات؛ توجهات به ایشان را در بر داشته است. از این رو روضه حضرت رقیه (س) در بسیاری از مکان‌های مذهبی و هیئت‎های خانگی و مسجدی برگزار می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی اشاره‌ای به رویکرد سایر شهدای واقعه کربلا داشت و افزود: زندگی و رویکرد هر یک از شهدای کربلا عبرت‌آموز بوده جای تامل و تفکر فراوانی دارد به عنوان مثال افرادی همانند زهیربن قین بجلی از شهدای کربلا و از بزرگان قبیله بجیله است، او عثمانی مذهب بود، ولی پس از ملاقات با امام حسین (ع) چند روز قبل از واقعه کربلا، به او پیوست و در روز عاشورا به شهادت رسید. او نماد تحول درونی، در بین لشکریان امام حسین (ع) شناخته می‌شود.


وی به مسلم بن عوسجه اسدی که نماد استقامت و پایداری محسوب می‌شود اشاره و بیان کرد: پس از شهادت مسلم بن عقیل؛ در کوفه عوسجه به همراه خانواده به امام حسین (ع) پیوست و در نهایت نخستین شهید روزعاشورا شد. در این لشگربرخی از افراد نماد عشق بودند و برخی دیگر نماد استواری و هرکدام داستان و عبرتی هستند جهت تامل و تفکر، بنابراین مطالعه زندگی آنان ثمر بخش خواهد بود.

وی تاکید کرد: در دهه محرم زمان برای بررسی و درس آموزی از اهل ایمان و حقیقت فراهم است درعین حال توجه به احوال اهلی ظلم نیز مهم است. پس از فرصت بهره برداری کنید تا سبک زندگی خود را به درستی انتخاب کنیم.

منبع: میزان

نظر شما