شناسهٔ خبر: 26792394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توزیع نذورات ماه محرم در ظروف گیاهی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: متولیان هیات ها و کسانی که نذورات مذهبی دارند از ظروف گیاهی برای توزیع این نذورات استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

توزیع نذورات ماه محرم در ظروف گیاهیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سید عادل عربی،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت : مصرف مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی خطرناک و موجب پیدایش سرطان و بیش از 118 نوع بیماری است و از طرفی رهاسازی و دفع پسماند حاصل از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در طبیعت و محیط زیست، به مرور باعث آلودگی منابع آبی و خاکی، دریاها، رودخانه ها و تهدید حیات جانداران و گیاهان می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم و ایام عزاداری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند اظهار داشت: ماهانه 200 هزار تن ظروف یکبار مصرف و کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می شود که این میزان در ایام محرم 30 درصد افزایش می یابد.

عربی ادامه داد: زمان برگشت ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به طبیعت 300 تا 500  سال به  طول می‌ انجامد و آسیب زیست محیطی را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: توزیع نذورات در مراسم های مذهبی از جمله ایام عزاداری محرم و صفر، اقدام شایسته ای است اما عزاداران و هیئات مذهبی در این راستا باید به سلامت کسانی که از این نذورات استفاده می کنند و نیز سلامتی محیطی که در آن زندگی می کنند هم توجه بیش از پیش داشته و از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه قبلا در مراسم های مذهبی و توزیع نذورات از ظروف شیشه ای، استیل و ملامین استفاده می شد افزود: در شرایط فعلی به مردم و هیئت های مذهبی توصیه می شود، ظروف شیشه ای و استیل و ملامین یا ظروف یک بار مصرف گیاهی تهیه شده از نشاسته ذرت را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کنند.

وی با بیان اینکه ظرف هایی که از مواد گیاهی و طبیعی به دست می آیند بهترین نوع ظروف یک بار مصرف هستند ابراز کرد: ظروف گیاهی که از مواد اولیه طبیعی مانند نشاسته ذرت اصلاح شده، تولید می شود فاقد مواد مضر و شیمیایی هستند و در برابر ریختن مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاومت دارند.

عربی خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته چند سالی است که استفاده از ظروف یک بارمصرف گیاهی را جایگزین انواع پلاستیکی آن کرده اند و در کشورهای صاحب فناوری تولید پلیمرهای گیاهی، از نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم برای این منظور استفاده می شود.

وی در پایان گفت: ظروف یکبار مصرف گیاهی با محیط زیست سازگاری دارند و حداکثر پس از شش ماه در طبیعت تجزیه می شوند و به چرخه طبیعت بازمی گردند.

انتهای پیام/ ش

کسانی که نذورات مذهبی دارند از ظروف گیاهی برای توزیع این نذورات استفاده کنند

 

 

               

برچسب‌ها:

نظر شما