شناسهٔ خبر: 67577917 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هفت میلیارد برای مرمت پل ۴۰۰ ساله ساروق تکاب در نظر گرفته شد

ارومیه - ایرنا- معاون فرهنگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پس از انجام آسیب‌شناسی و بررسی‌های لازم مرمت پل ۴۰۰ ساله "ساروق" تکاب با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

داوود فرازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آواربرداری و سبک‌سازی مرمت طاق‌ها، مرمت و بازسازی دیوارهای تخریب شده، کنوبندی، آب‌بندی،اجرای ایزالیسون عرشه و کف‌سازی نهایی از جمله اقدامات در این مرحله از مرمت‌ هستند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: امید است در این فصل از مرمت‌ها این پروژه با پیشرفت ۵۰ درصدی و در صورت رفع خطر، بخش‌های تخریب شده به حالت اولیه بازگردانده شود.

وی اظهار کرد: همچنین در ادامه مرمت و بازسازی پل تاریخی ساروق تکاب لای‌روبی و ساماندهی بستر رودخانه ساروق با هدف تقسیم آب، هدایت آب رودخانه و جلوگیری از خطرات و آسیب سیلاب‌های فصلی به پل انجام شد.

به گزارش ایرنا پل تاریخی ساروق تکاب از آثار تاریخی ثبت ملی این شهرستان است که بیش از 400 سال قدمت دارد و در دوران صفویه با ۴۰ متر طول و ۶ متر عرض بر روی رودخانه ای به همین نام در مسیر راه ارتباطی این شهر ساخته شد.

تعداد متعددی از این نوع پل ها با سبک معماری دوران صفویه در شهرستان های مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی احداث شده است.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که منطقه ای تاریخی و باستانی واقع شده و بیش از صدها اثر ثبت ملی شده و مهمتر از همه تخت سلیمان تکاب اثر ثبت جهانی شده را در خود جای داده است.

مساجد، خانه های اربابی، پل ها و حمام های تاریخی دوره های صفویه و قاجاریه از مهمترین آثار میراث فرهنگی ثبت ملی تکاب به شمار می‌رود.

نظر شما