شناسهٔ خبر: 67575868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

چراغ سبز روسیه به پیشنهاد ترکیه درباره جنگ اوکراین

اقتصادنیوز: سخنگوی کرملین اعلام کرد که مسکو با پیشنهاد آنکارا مبنی بر ایجاد یک سازوکار بین‌المللی صلح برای حل بحران اوکراین موافق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که مسکو با پیشنهاد هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه مبنی بر ایجاد یک سازوکار بین‌المللی صلح برای حل مناقشه اوکراین موافق است.

خبر مرتبط
اوربان "ماموریت صلح" را با خود به پکن برد/ سفر دوم بعد از روسیه و اوکراین

اقتصادنیوز: سخنگوی مطبوعاتی نخست وزیر مجارستان دوشنبه اعلام کرد که ویکتور اوربان برای ادامه «ماموریت صلح» و دیدار و گفت‌وگو با شی جینپینگ رئیس جمهور چین وارد پکن شد.

وی دراین‌باره گفت: رئیس جمهور پوتین حامی جدی تلاش های دیپلماتیک با هدف یافتن راه حلی برای مناقشه اوکراین است. ما مطمئنا هرگز مذاکرات را رد نکرده ایم. برعکس، ما از ایده گفت وگوهایی که شامل همه مسائل باشد حمایت کرده ایم.

پسکوف در ادامه افزود: در حال حاضر چنین پلتفرمی وجود ندارد و ما می توانیم با آقای فیدان به توافق برسیم.

 سخنگوی دولت روسیه ساعاتی پیش نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هیچ پیامی از طریق «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر سران ناتو ارسال نکرده ست.

خبر مرتبط
آذربایجان نفس روسیه در قفقاز را گرفت/ فرصت سازی علی‌اف از جنگ اوکراین؛‌ باکو و آنکارا برای ارمنستان چه خوابی دیده‌اند؟

اقتصادنیوز: جنگ در اوکراین تحولات قره باغ را هم تحت تاثیر قرار داده و موجب شده تا آذربایجان هم صدا با ترکیه خود را برای انتقال گاز مورد نیاز به اروپا آماده کند؛ گزاره ای که طبیعتا تعاملات دیپلماتیک و اقتصادی بازیگران درگیر در قره باغ را تحت شعاع قرار خواهد داد.

در همین ارتباط «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در دیدار با «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد اوکراین و روسیه باید سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و برای حل مسائل‌شان به دنبال راه‌حل دیپلماتیک باشید.

شبکه «سی‌سی‌تی‌وی» چین به نقل از شی جین‌پینگ اعلام کرد: به نفع همه طرف‌هاست که تخاصم‌ها پایان یابد و هرچه سریعتر راه‌حلی دیپلماتیک پیدا کنند. در حال حاضر، رعایت سه اصل از اهمیت بالایی برخوردار است؛ جلوگیری از فراتر رفتن آتش از میدان نبدر، جلوگیری از تشدید تنش‌ها و جلوگیری از دامن‌زدن به درگیری‌ها.»

رئیس‌جمهور چین همچنین بر ضرورت «کمک به کاهش تنش در اسرع وقت» تاکید کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در جریان دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین از طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین حمایت کرد.

اوربان دراین‌باره گفت: مجارستانی‌ها ملتی صلح‌طلب هستند. از این رو، ما طرفدار صلح هستیم نه جنگ. درگیری نظامی در کشور همسایه یعنی اوکراین دو سال و نیم است که جریان دارد و در طول این مدت، مجارستان همواره زیر سایه جنگ بوده است.

وی تاکید کرد: بنابراین، اینکه چین خواستار صلح جهانی شده است، برای ما بسیار اهمیت درد. درباره جنگ جاری در مجاورت مجارستان نیز، ما از ابتکار صلح شما (چین) بسیار سپاسگزاریم.

اوربان در بدو ورود به پکن در شبکه «ایکس» نوشت: چین در مسیر برقراری شرایط صلح در جنگ روسیه و اوکرایتن، قدرتی حائز اهمیت محسوب می‌شود. به همین دلیل تنها دو ماه پس از سفر رسمی شی جین پینگ به بوداپست، برای دیدار با او به پکن آمده‌ام.

نخست وزیر مجارستان که کشور هم‌اکنون ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، پنجم جولای در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار و درباره راه‌های حل و فصل دیپلماتیک جنگ اوکراین بحث و تبادل نظر کرد. او پیشتر یعنی دوم جولای، در سفر به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز ملاقات کرده بود. بوداپست بارها از پیشنهاد ۱۲ ماده‌ای چین برای برقراری صلح در اوکراین حمایت کرده است.

سفرهای اوربان در قامت رئیس شورای اروپا با هدف مذاکره به منظور برقراری صلح در اوکراین، با واکنش تند اتحادیه اروپا همراه بوده است. چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در یکی از این واکنش‌ها هشدار داده بود که اوربان اختیاری برای مذاکره به نیابت از اتحادیه اروپا ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما