شناسهٔ خبر: 67572827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

حمایت اوربان از طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای حل و فصل جنگ اوکراین... -

اقتصاد ایران: نخست وزیر مجارستان در دیدار با همتای چینی، از طرح پکن درباره حل و فصل جنگ اوکراین حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در جریان دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین از طرح صلح پکن درباره جنگ اوکراین حمایت کرد.

اوربان دراین‌باره گفت: مجارستانی‌ها ملتی صلح‌طلب هستند. از این رو، ما طرفدار صلح هستیم نه جنگ. درگیری نظامی در کشور همسایه یعنی اوکراین دو سال و نیم است که جریان دارد و در طول این مدت، مجارستان همواره زیر سایه جنگ بوده است.

وی تاکید کرد: بنابراین، اینکه چین خواستار صلح جهانی شده است، برای ما بسیار اهمیت درد. درباره جنگ جاری در مجاورت مجارستان نیز، ما از ابتکار صلح شما (چین) بسیار سپاسگزاریم.

اوربان در بدو ورود به پکن در شبکه «ایکس» نوشت: چین در مسیر برقراری شرایط صلح در جنگ روسیه و اوکرایتن، قدرتی حائز اهمیت محسوب می‌شود. به همین دلیل تنها دو ماه پس از سفر رسمی شی جین پینگ به بوداپست، برای دیدار با او به پکن آمده‌ام.

نخست وزیر مجارستان که کشور هم‌اکنون ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، پنجم جولای در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار و درباره راه‌های حل و فصل دیپلماتیک جنگ اوکراین بحث و تبادل نظر کرد. او پیشتر یعنی دوم جولای، در سفر به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز ملاقات کرده بود. بوداپست بارها از پیشنهاد ۱۲ ماده‌ای چین برای برقراری صلح در اوکراین حمایت کرده است.

سفرهای اوربان در قامت رئیس شورای اروپا با هدف مذاکره به منظور برقراری صلح در اوکراین، با واکنش تند اتحادیه اروپا همراه بوده است. چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در یکی از این واکنش‌ها هشدار داده بود که اوربان اختیاری برای مذاکره به نیابت از اتحادیه اروپا ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما