شناسهٔ خبر: 67724613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 29 تیر

برنامه پنج ماده‌ای احمدی‌نژاد برای بورس

اقتصادنیوز:‌ در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 تیر 1354؛ پیکان دو ماهه تحویل می‌شود

پیکان از این پس دو ماهه تحویل خریدار می‌شود. ایران ناسیونال برای شکستن بازار سیاه پیکان از امروز نوبت تحویل خرید پیکان را که حداقل 6 تا 7 ماه بود به دو ماه تقلیل داد و آنچه که تاکنون پیکان پیش‌فروش شده و مهلت تحویل آن‌ها تا آخر بهمن ماه سال جاری تعیین شده است حداکثر تا آخر شهریور ماه آینده تحویل خریداران خواهد شد.

یک مقام ایران ناسیونال گفت: تاکنون بیش از 8 هزار دستگاه مدل‌های مختلف پیکان پیش‌فروش شده است که مهلت تحویل آن‌ها به ترتیب در ماه‌های آینده و تا آخر بهمن ماه سال جاری است.

ایران ناسیونال برای شکستن بازار سیاه پیکان که قیمت تحویل فوری آن در بعضی نمایندگی‌ها برای دولوکس به 37 هزار تومان رسیده، تصمیم گرفت به میزان تولید خود بیفزاید و آنچه پیکان تاکنون پیش‌فروش شده ظرف دو ماهه مرداد و شهریور تحویل خریداران نماید.

از اول مهرماه حداکثر مهلت تحویل از هنگام خرید 2 ماه خواهد بود و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از قسمت‌های جدید تاسیسات ایران ناسیونال مهلت دو ماهه نیز از میان رود و خریداران بتوانند بلافصاله اتومبیل خود را تحویل بگیرند.

همین مقام گفت: ایران ناسیونال در طول سال جاری سه مدل جدید از جمله پیکان استیشن، پیکان اتوماتیک و نوع جدید پیکان دو در به بازار عرضه خواهد کرد.

29 تیر 1364؛ توزیع سیگار «تیر» آزاد می‌شود

علی اصغر سامت مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت دخانیات اعلام کرد: براساس مصوبه مجمع عمومی شرکت دخانیات ایران توزیع سیگار «تیر» از اول مرداد آزاد خواهد شد.

اضافه می‌شود طبق تاکید روابط عمومی شرکت دخانیات از عاملین فروش درخواست شد هر چه زودتر جهت تحویل سیگار تیر به شرکت دخانیات ایران مراجعه کنند.

29 تیر 1384؛ برنامه پنج ماده‌ای احمدی‌نژاد برای بورس

دبیرکل بورس اوراق بهادار نتایج دیدار خود را با رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد. عبده تبریزی دیدگاه دکتر احمدی‌نژاد را به شرح زیر دانست:

1- بازار سرمایه کشور به عنوان محملی برای جذب پس‌اندازها و تبدیل آن‌ها به سرمایه‌گذاری‌های مولد و ایجاد اشتغال مورد تایید کامل دولت است.

2- دولت جدید با تقویت مبانی شفاف‌سازی بازار و تاکید بر انجام معاملات عادلانه و مبتنی بر اطلاعات صحیح خواهد کوشید تا بستر حضور فعال و گسترده عامه پس‌اندازکنندگان کوچک و متوسط در بازار سرمایه فراهم شود.

3- دولت بر طبق مصوبات برنامه چهارم از توسعه فیزیکی و الکترونیک همه جانبه بورس حمایت می‌کند.

4- باتوجه به برنامه‌های دولت برای مشارکت دادن وسیع عامه مردم در همه ابعاد زندگی اقتصادی، تقویت بورس اوراق بهادار و افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان در آن ضمنا به معنای تقویت بخش خصوصی در بورس و کاستن از دامنه نفوذ و دخالت موسسات شعبه دولتی در بازار سرمایه است.

5- در راستای کاهش شکاف طبقاتی، تقویت طبقه متوسط و ارتقای سطح زندگی خانوارهای با دهک درآمدی پایین، دولت پس از انجام مطالعات لازم و بررسی همه جوانب اجرایی موضوع و با تعیین دقیق اولویت‌های مربوط به مخاطبان طرح، نسبت به اجرای طرح گسترده واگذاری سهام به خانوارهای ایرانی اقدام خواهد کرد.

29 تیر 1394؛ اولویت‌بندی برای یوزانس 5 میلیارد دلاری

بیش از دو هفته از وعده تخصیص 5 میلیارد دلاری یوزانس به صورت سهمیه‌بندی میان سه وزارتخانه صنعت، نیرو و بهداشت می‌گذرد، اما هنوز خبری از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های عامل نیست و مشخص نیست چه زمان به مرحله اجرا برسد.

عدم ابلاغ این بخشنامه در حالی است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این موضوع،‌ شرایط پرداخت وعده جدید ارزی را اعلام کرد و بازپرداخت یوزانس تخصیص یافته را 6 ماهه یا یک ساله دانست وعده تخصیص 5 میلیارد دلار یوزانس در مراسم روز صنعت و معدن در نهم تیرماه سال جاری از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به فعالان صنعتی داده شد.

 

نظر شما