شناسهٔ خبر: 67571283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شی: باید برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم اوکراین-روسیه کمک کنیم

اکرم ترابی

رئیس‌جمهور چین امروز (دوشنبه) به نخست‌وزیر مجارستان که در قالب «ماموریت صلح» به پکن سفر کرده است، گفت قدرت‌های جهانی باید به روسیه و اوکراین کمک کنند تا مذاکرات مستقیم را از سر بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سفر «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به چین یک روز قبل از برگزاری نشست ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل آن انجام می‌شود، در حالی که شکست‌ها در اوکراین بر بحث‌ها غالب آن خواهد بود. این سفر همچنین پس از بازدیدهای غیرمنتظره نخست‌وزیر مجارستان از روسیه و اوکراین در روزهای گذشته صورت می‌گیرد.

تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی چین به نقل از «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گزارش داد: «جامعه بین‌المللی باید شرایطی ایجاد کند و به ۲ طرف کمک کند تا گفت‌وگوها و مذاکرات مستقیم را از سر بگیرند.»

براساس این گزارش، شی به اوربان گفت: «تنها زمانی که همه قدرت‌های بزرگ انرژی مثبت به جای انرژی منفی ارسال کنند، می‌توان در این درگیری هر چه زودتر آتش‌بس را آغاز کرد.»

سی‌سی‌تی‌وی در گزارش خود اعلام کرد: «شی جین‌پینگ تاکید کرد که به نفع همه طرف‌هاست که آتش‌بس برقرار شود و در اسرع وقت به دنبال راه‌حل سیاسی باشند.»

رئیس‌جمهور چین افزود: «تمرکز فعلی بر رعایت سه اصل عدم گسترش میدان نبرد، عدم تشدید جنگ و عدم شعله‌ور کردن شعله‌های آتش از سوی همه طرف‌هاست تا هر چه سریع‌تر اوضاع آرام شود.»

پس از این مذاکرات، اوربان در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت چین «یک قدرت کلیدی در ایجاد شرایط برای صلح» در جنگ روسیه و اوکراین است. او گفت: «به همین دلیل است که من برای دیدار با رئیس‌جمهور شی، تنها ۲ ماه پس از سفر رسمی او به بوداپست، به پکن آمدم.»

به گزارش سی‌سی‌تی‌وی، اوربان از «ابتکارات سازنده و مهم» چین برای دستیابی به صلح ستایش کرد و پکن را به‌عنوان یک نیروی تثبیت‌کننده در میان آشفتگی‌های جهانی توصیف کرد.

اوربان با انتشار پستی در فیس‌بوک که او را در حال دست دادن با شی نشان می‌دهد، همچنین نوشت: «علاوه بر روسیه و اوکراین، پایان جنگ به تصمیم سه قدرت جهانی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین بستگی دارد.»

ویکتور اوربان گفت: «تعداد کشورهایی که می‌توانند با هر ۲ طرف درگیر گفت‌وگو کنند، در حال کاهش است. مجارستان کم‌کم به تنها کشوری در اروپا تبدیل می‌شود که می‌تواند با همه صحبت کند.»

نخست‌وزیر مجارستان پس از انجام دیدارهایش، پکن را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

اوربان در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی «بیلد» که امروز دوشنبه همزمان با سفر او به پکن منتشر شد، درخواست‌های خود برای آتش‌بس را تکرار کرد و نسبت به تشدید بیشتر درگیری‌ها در ماه‌های آینده هشدار داد. این در حالیست که اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد اوربان از طرف این نهاد صحبت نمی‌کند.

انتهای پیام

نظر شما