شناسهٔ خبر: 67579667 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زلنسکی: مجارستان نمی‌تواند برای پایان دادن به جنگ با روسیه میانجی‌گری کند

تهران-ایرنا- «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (دوشنبه) گفت: «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان نمی‌تواند میان روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ ۲۸ ماهه میانجی‌گری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در حالی که سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای شرکت در نشست این ائتلاف نظامی در روز سه‌شنبه به میزبانی واشنگتن آماده می‌شوند، ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که تنها اقتصادهای قدرتمند یا کشورهایی که نیروهای مسلح بسیار قوی‌تر از روسیه دارند، می‌توانند به عنوان میانجی‌ در جنگ اوکراین عمل کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در نشستی خبری در جریان سفر خود به لهستان افزود که مذاکرات ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که خشم رهبران اتحادیه اروپا را بر انگیخت، با کی‌یف هماهنگ نشده بود.

در حالی که نخست‌وزیر مجارستان هفته گذشته برای انجام مذاکره به کی‌یف و مسکو سفر کرد، روز دوشنبه با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین نیز دیدار کرد و سفر غیرمنتظره خود به پکن را مرحله سوم «ماموریت صلح» توصیف کرد.

زلنسکی در ادامه با بیان اینکه حتی اگر پوتین با رهبری کشور بخصوصی دیدار کند، «این بدان معنا نیست که او می‌خواهد جنگ را پایان دهد»، گفت: کی‌یف همچنان از پیشنهاد دیگر کشورها در مورد چگونگی شکل‌دهی به مسیر صلح استقبال می‌کند، با این حال آنها باید با هدف اوکراین، به ویژه طرح صلح ۱۰ ماده‌ای ما هم راستا باشد.

به گزارش ایرنا، نخست‌وزیر مجارستان در ۲ و ۵ ژوئیه (۱۲ و ۱۵ تیر) از کی‌یف و مسکو بازدید کرد. ویکتور اوربان ابتدا به زلنسکی و سپس به پوتین پیشنهاد کرد که امکان برقراری آتش‌بس در جنگ میان ۲ کشور و آمادگی برای گفت‌وگوهای صلح را بررسی کنند.

سفر اوربان به مسکو که تنها چند روز پس از به دست گرفتن ریاست دوره ای اتحادیه اروپا توسط بوداپست انجام شد، مورد انتقاد ۲۷ عضو اتحادیه قرار گرفت.

اعضای اتحادیه اروپا با بیان اینکه اوربان به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه، مأموریتی برای سفر به مسکو ندارد، گفتند: این اقدام مجارستان می‌تواند موضع بروکسل را در مورد مناقشه بیش از دو ساله با روسیه تضعیف کند.

مجارستان نسبت به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روابط گرم‌تری با روسیه دارد. این کشور به اوکراین سلاح ارسال نمی‌کند و اوربان نیز با انتقاد از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف، گفته است که چنین اقداماتی به تشدید جنگ منجر خواهد شد.

نظر شما