شناسهٔ خبر: 67566457 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

اوربان "ماموریت صلح" را با خود به پکن برد/ سفر دوم بعد از روسیه و اوکراین

اقتصادنیوز: سخنگوی مطبوعاتی نخست وزیر مجارستان دوشنبه اعلام کرد که ویکتور اوربان برای ادامه «ماموریت صلح» و دیدار و گفت‌وگو با شی جینپینگ رئیس جمهور چین وارد پکن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «برتالان هاواسی» اظهار کرد: ماموریت صلح ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان ادامه دارد.

اوربان نیز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس عکسی از ورود خود به پکن منتشر کرد و نوشت: ماموریت صلح نسخه ۳.۰.

این سومین سفر خارجی غیرمنتظره اوربان از زمانی است که مجارستان در اول ژوئیه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت.

اوربان پیشتر به اوکراین و روسیه سفر کرده بود. وی این سفرها را «ماموریت صلح» خوانده بود.

خبر مرتبط
زلنسکی پیشنهاد مهم اوربان را نپذیرفت/ مجارستان با اوکراین به توافق می‌رسد؟

اقتصادنیوز: ایگور ژوکوا معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی طرح ارائه شده از سوی ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان برای برقراری آتش‌بس میان کی‌یف و مسکو را رد کرده است.

نخست‌ وزیر مجارستان هفته چرای بعد از سفر به مسکو در پیامی در رسانه اجتماعی ایکس درباره هدف سفرش به روسیه، نوشت: گفت‌ وگوهایم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اتمام رسید. هدفم باز کردن کانال‌های ارتباط مستقیم و آغاز گفت‌ وگو در کوتاه‌ترین مسیر به سوی صلح بود. ماموریتم تمام شد و از روز دوشنبه در ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت.

این سفر که تنها چند روز پس از به دست گرفتن ریاست دوره ای اتحادیه اروپا توسط بوداپست انجام شد، مورد انتقاد ۲۷ عضو اتحادیه قرار گرفت. اعضای این اتحادیه می‌گویند: این اقدام مجارستان می‌تواند موضع بروکسل را در مورد مناقشه بیش از دو ساله با روسیه تضعیف کند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، گفت: سفر اوربان به مسکو، منحصراً در چارچوب روابط دوجانبه بین مجارستان و روسیه انجام می‌شود.

خبر مرتبط
سفر اوربان به کی‎‌یف/ درخواست مهم از رئیس‌جمهور اوکراین

اقتصادنیوز: نخست‌وزیر مجارستان در سفری غیرمنتظره برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور اوکراین وارد کی‌یف، پایتخت این کشور شد.

وی افزود: اوربان هیچ دستوری از شورای اتحادیه اروپا برای بازدید از مسکو دریافت نکرده است.

پیتر سیجارتو وزیر خارجه مجارستان جمعه شب تاکید کرد که مجارستان یک کشور مستقل است و به انتقادات اتحادیه اروپا درباره سفر اوربان به روسیه پاسخ نخواهد داد و توجهی نمی‌کند.

 

نظر شما