شناسهٔ خبر: 67570884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری آئین‌های عزاداری محرم در ۲۵۰ هیات مذهبی ملایر

همدان- ایرنا- مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هیات مذهبی ثبت شده در سطح این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ هیات در سامانه طوبی بروزرسانی شده و در حال برگزاری آئین‌های عزاداری محرم هستند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام «روح‌الله رستمی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ۵۰ هیات دانش‌آموزی و ۵۰ هیات برنامه‌محور مردان و بانوان نیز به صورت هفتگی و در طول سال در سطح شهر و روستای این شهرستان به اجرای برنامه‌های مختلف می‌پردازند.

وی با بیان اینکه عاشورا واقعه‌ای ساری و جاری در تاریخ بوده و محدود به زمان خاصی نیست، افزود: مکتب حسینی مکتبی است که در طول تاریخ کار خود را در زمینه تربیت انسان‌ها انجام داده و امروز بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال کماکان فروزان و روشن و حتی روشن‌تر از گذشته است.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر بیان کرد: یکی از بزرگترین نعمت‌ها، نعمت حسین‌بن‌علی(ع) و برگزاری مجالس عزا، نعمت محرّم و عاشورا برای جامعه است و یکی از مهمترین امتیازات جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان، این است که برخوردار از خاطره عاشورا است.

حجت الاسلام رستمی ضمن تاکید بر هر چه پرشورتر برگزار شدن مراسم‌های عزاداری محرم، تاکید کرد: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب، هیچگاه نباید امت اسلامی و جامعه‌ اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، یک عبرت و یک پرچم هدایت از نظر دور بدارند، چراکه اسلام، زنده‌ به عاشورا و به حسین‌بن‌علی(ع) است.

وی یادآور شد: در همین راستا همزمان با آغاز ایام محرم، برنامه‌های ویژه‌ای با تشکیل ستاد مردمی محرم، پیش‌بینی شده و جلسه‌های متعددی در دفتر امام جمعه ملایر برگزار و با حضور مبلغان، مسئولان هیات‌ها و اقشار اثرگذار، گردهمایی برگزار و آموزش‌های لازم ارائه شد.

اجتماع بزرگ هیات‌های مذهبی در ملایر

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر از اجتماع بزرگ هیات‌های مذهبی این شهرستان در روز تاسوعای حسینی خبر داد و اظهار کرد: این مراسم چندین سال است که در ملایر برگزار می‌شود و اقشار مختلف مردم، هیات‌های مذهبی و مداحان اهل بیت(ع) استقبال پرشوری از این مراسم عزاداری دارند.

حجت الاسلام رستمی تولید و توزیع محتوا، توزیع اقلام نذری، جلسه کانون مداحان، ورود کاروان نمادین حضرت سیدالشهدا(ع) و اهل حرم اباعبدالله(ع) با همکاری سوارکاران ملایر و هیات امام حسنی‌ها و همچنین حرکت دسته‌های عزاداری توسط هیات‌های مذهبی در سطح شهر را از دیگر برنامه‌ها در ایام عزاداری محرم عنوان کرد.

وی ادامه داد: طبق سنت هر ساله مراسم شیرخوارگان در مصلی حضرت ابوالفضل(ع) ملایر با رویکرد جمعیت و فرزندآوری برگزار می‌شود و جلسات سخنرانی با موضوع جمعیت و فرزندآوری و عفاف و حجاب در جلسات روضه خانگی و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توسط هیات سادات خواهر در این ایام پیش‌بینی شده است.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر با اشاره به برگزاری ۲ ماه روضه و عزاداری در جلسات روضه خانگی و برپایی سقاخانه در محله‌های مختلف همراه با سخنرانی و روضه‌خوانی، بیان کرد: در این ایام محرم از هیات‌های مذهبی سرکشی انجام می‌شود و مجوزهای لازم برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر و روستا صادر شد.

اقامه نماز ظهر عاشورا با حضور بیش از ۱۵۰ هیات مذهبی

حجت الاسلام رستمی همچنین برگزاری مسابقه عکس و خاطره‌نویسی اربعین، هماهنگی و صدور مجوز برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران اربعین، برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در ۱۵ منطقه شهری و روستایی ملایر و برگزاری دوره‌های آموزشی عملیات محرم برای شبکه تبلیغی را از دیگر برنامه‌های ایام محرم برشمرد.

به گفته وی؛ مراسم چهارپایه‌خوانی در طول محرم و صفر در نقاط مختلف شهری و روستایی ملایر برگزار و نماز ظهر عاشورا با حضور بیش از ۱۵۰ هیات مذهبی شهری و روستایی اقامه خواهد شد.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر از برگزاری مراسم تجلیل و تقدیر از پیرغلامان هیات‌های مذهبی خبر داد و گفت: طرح «زندگی با آیه‌ها» متناسب با ماه محرم و آیات منتخب در این ماه اجرا و بیش از ۳۰ ختم کامل قرآن و اهدای ثواب آن به امام حسین(ع) و یاران ایشان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام رستمی از دیگر برنامه‌های ویژه محرم به احیای شب عاشورا با تلاوت قرآن و ۶۰ پاره‌خوانی و اعزام قاری قرآن به هیات‌های مذهبی اشاره و بیان کرد: لازم است در ایّام عزاداری محرم با اقامه عزا و به راه انداختن مراسم عزاداری به ویژه با اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا و عرض ارادت به خاندان پیامبر اکرم(ص)، این روزها را بزرگ داشته شود.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده و حدود ۳۰۰ هیات مذهبی در این شهرستان فعال است.

نظر شما