شناسهٔ خبر: 67569634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امضای توافق نظامی میان فیلیپین و ژاپن

ایراندخت آذر شکیب

فیلیپین و ژاپن امروز (دوشنبه) یک بسته دفاعی کلیدی را امضا کردند که شامل استقرار نیروهای ژاپنی برای انجام رزمایش‌های مشترک در فیلیپین می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این بسته دفاعی مشترک بین فیلیپین و ژاپن به نام «توافقنامه دسترسی متقابل» همچنین به نیروهای فیلیپینی اجازه می‌دهد تا برای رزمایش‌های مشترک وارد خاک ژاپن شوند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بسته دفاعی بین «گیلبرتو تئودورو» وزیر دفاع فیلیپین و «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن در مانیل امضا شد.

این بسته پس از تاییدیه توسط پارلمان‌های دو کشور اجرایی خواهد شد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز امضای این توافق دفاعی را «دستاوردی بزرگ» خواند که به تقویت بیشتر همکاری بین مانیل و توکیو منجر خواهد شد.

وی افزود: «نظم بین‌المللی آزاد و باز مبتنی بر حاکمیت قانون اساس صلح و رفاه منطقه است. ما می‌خواهیم از نزدیک با کشور شما برای حفظ و تقویت آن همکاری کنیم.»

پیمان دفاعی با فیلیپین اولین پیمانی است که ژاپن در آسیا منعقد کرده است. ژاپن در سال ۲۰۲۲ با استرالیا و در سال ۲۰۲۳ با انگلیس قراردادهای مشابهی امضا کرد.

در زمان نخست وزیری فومیو کیشیدا، توکیو اقداماتی را برای تقویت امنیت و قدرت آتش دفاعی خود انجام داده که شامل قابلیت حمله متقابل می‌شود که از اصل پس از جنگ ژاپن مبنی بر تمرکز تنها بر دفاع از خود، در بحبوحه تهدیدات کره شمالی و اقدامات نظامی فزاینده چین، خارج می‌شود.

ژاپن همچنین هزینه‌های دفاعی خود را در یک دوره پنج ساله تا سال ۲۰۲۷ دو برابر می‌کند تا بتواند قدرت نظامی خود را تقویت و کشور را به سومین هزینه کننده بزرگ نظامی جهان پس از ایالات متحده و چین تبدیل کند.

بسیاری از همسایگان آسیایی ژاپن از جمله فیلیپین تا زمان شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، تحت تجاوز ژاپن قرار داشتند و تلاش‌های توکیو برای تقویت نقش نظامی و هزینه‌های خود می‌تواند موضوعی حساس باشد. با این حال، ژاپن و فیلیپین به طور پیوسته روابط دفاعی و امنیتی را عمیق‌تر کرده‌اند.

اقدامات کیشیدا با تلاش فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین برای ایجاد ائتلاف‌های امنیتی به منظور تقویت توانایی محدود ارتش فیلیپین برای دفاع از منافع سرزمینی مانیل در دریای چین جنوبی همراه است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما